ناظمی اردکانی در گفت‌وگوی مشروح با باشگاه خبرنگاران جوان:

آمریکا و اروپا امروز از همیشه عاجزتر شده‌اند

فعال اصولگرا گفت: آمریکا، انگلستان و اتحادیه اروپا امروز در بحران جهانی کرونا به شدت گرفتار شده اند.

وقتی ابرقدرت‌های جهان دست نیاز به سوی کوبا می‌برند/سرقت محموله های بهداشتی و رها کردن بیماران افتضات آمریکاستمحمدنظامی اردکانی وزیر تعاون دولت نهم در گفت‌وگو با خبرنگار  حوزه احزاب و تشکل‌های گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره شیوع ویروس کرونا و دورنمای آن گفت: در خصوص شیوع بیماری مهلک ایجاد شده در جهان، تحلیل های مختلفی از سوی افراد صاحب‌نظر صورت می پذیرد، به ویژه در این رابطه که در دوران پساکرونا چه دورنمایی باید داشت. اتفاقی که پیش آمد نموده و روز به روز ابعاد آن گسترده تر می‌شود، آنچنان در عرصه های مختلف سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی در سطح منطقه‌ای و بین‌المللی اثر گذاشته که همه منطق های اداره جهان را تحت شعاع خود قرار داده و زیر سوال برده است.

 امروز سازمان ملل متحد منفعل تر از همیشه و گیج و مبهوت مانده است

او با اشاره به نقش سازمان‌های بین المللی ادامه داد: سازمان ملل متحد منفعل تر از هر زمانی گیج و مبهوت مانده و ساختارهای عریض و طویل و سازمانهای بین المللی تخصصی وابسته به آن در رویارویی با این بحران فراگیر و جهانی، درمانده شده اند.

وزیر تعاون دولت نهم تصریح کرد: همچنین از سازمان بهداشت جهانی گرفته که مسئولیت اول را دارد تا یونسکو ، سازمان بین المللی کار، سازمان تجارت جهانی، برنامه جهانی غذا، فائو، صندوق بین المللی پول، گروه بانک جهانی، سازمان جهانی گردشگری، صلیب سرخ جهانی، اتحادیه بین المجالس، سازمان بازدارنگی از بکارگیری جنگ افزارهای شیمیایی و دیگر سازمان‌های وابسته که هر یک به نحوی در اداره جهان نقش برجسته دارند همگی منفعل مانده و نظاره گر هستند.


بیشتر بخوانید:هیچ تضمینی نیست که گرمای هوا ویروس کرونا را از بین ببرد/ ماجرای دیدار با «حاج قاسم» بعد از دستگیری ریگی


آمریکا و اروپا از همیشه عاجزتر شده‌اند

ناظمی اردکانی با اشاره به گیجی این روزهای ابرقدرت‌های جهان نیز افزود: آمریکا، انگلستان و اتحادیه اروپا هم که در راس این سازمان های بین المللی قرار دارند و مدیریت آنان را عهده دار هستند، امروز در این بحران به شدت گرفتار شده اند و این نشان می‌دهد تا به چه میزان عاجز بوده بطوری که کشورهایی مانند کوبا که سال‌ها در محاصره و تحریم بوده است باید به آنان کمک کند.

فعال اصولگرا بیان کرد: این موضوع ثابت می‌کند که همواره ضعف و قوت مدیریت ها در سطح کلان سیاستگذاری و در سطح صف و اجرا در بحران‌ها خودنمایی می‌کند؛ پس با چنین رویکردی، همه آنهایی که مدعی مدیریت و گسترش حکمرانی خوب در عرصه جهانی بودند در شرایط بحرانی، با افتضاحات عملکردی مواجه  شده‌اند که نمونه‌ای از آن به سرقت بردن محموله های بهداشتی یک کشور از سوی کشور دیگر است و نمونه دیگر رها کردن بیماران در آستانه مرگ به دلیل نداشتن تجهیزات پزشکی.

وزیر تعاون دولت نهم خاطر نشان کرد: این سرنوشت قدرت‌های مستکبر و قلدر در جهان می باشد؛ سرنوشتی که در تاریخ بشر بارها و بارها برای عبرت نسل ها یادآوری شده و اینک پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی و اعلام پدیده جهانی شدن و نظم نوین جهانی توسط آمریکا و به تبع آن ایجاد ساختارهای مختلف برای تحقق آن، بیشتر از هر زمان دیگر امکان ارزیابی نتایج آن در پیش روی جهانیان قرار گرفته است؛ نتیجه ای که در برابر یک بحران اعتبار و همه هست و نیست خود را از دست رفته می‌بیند درحالی که همه دارایی‌های مادی و معنوی سایر کشورها را به غارت برده و در خود جمع کرده است.


بیشتر بخوانید: باید پیش از بحران راهکار‌های لازم اندیشیده شود/ همه قوا با یک هم افزایی کشور را از بحران کرونا عبور دهند


نظم جهانی برآمده از غرب دیگر نمی تواند آمال سیاستمداران و روشنفکران  غرب گرا در  جهان باشد

او دور نمای جهان را اینگونه تشریح کرد: با چنین تصویری اینکه آینده جهان به نحو دیگری رقم بخورد اجتناب‌ناپذیر است. نظم جهانی برآمده از غرب و دستاوردهای آن دیگر نمی تواند آمال و آرزوی سیاستمداران و روشنفکران غرب زده و غرب گرا در سرتاسر جهان باشد. از سازمان ملل متحد نیز تا زمانی که در سیطره آمریکا و غرب عمل کند جز اضمحلال خود و کشورها نباید انتظاری داشت.

ناظمی اردکانی در پایان گفت: کشورهای جهان سوم عقب نگه داشته شده و کشورهای غیرمتعهد همچون ایران، چین و روسیه که مقتدرانه عمل می کنند، باید عزم خود را جزم کرده و بر ساختارهای ایجاد شده برای اداره جهان مسلط شوند و ارکان آن را به دست بگیرند، تا اینکه بتوانند نظم جدیدی را بر جهان حاکم کنند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار