چگونه با باور‌های غلط و منفی مبارزه کنیم؟

کارشناس ارشد روانشناسی شخصیت گفت: مبارزه با افکار و باور‌های منفی سبب می‌شود به فردی خوش بین تبدیل شده و آرامش را تجربه کنیم.

با افکار منفی مبارزه کنید تا به فردی خوش بین تبدیل شویدمریم مسکین کارشناس ارشد روانشناسی شخصیت در گفت‌وگو با خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، گفت: زمانی که اتفاقی بد و ناگوار برای فرد یا همه افراد جامعه رخ می‌دهد، آن اتفاق به ۲ شیوه متفاوت توصیف می‌شود که برخی افراد اتفاق رخ داده را دائمی، فراگیر و شخصی می‌دانند و سایر افراد جامعه آن را عمومی می‌دانند و به راحتی می‌توانند خود را با آن سازگار کنند.

او افزود: افرادی که اتفاق و پیش آمد بد را دائمی، فراگیر و شخصی تلقی می‌کنند، معتقدند همیشه اتفاقات بد برای شخص من رخ می‌دهد و در آینده باز هم این اتفاقات در انتظار «من» هستند، برای مثال؛ اگر فرد در کنکور موفق به کسب رتبه قبولی نشد، علت آن را در خود جست و جو می‌کند و این اتفاق را باعث طرد شدن از دوستان و از بین رفتن آبروی خانواده می‌داند و منجر می‌شود فرد سرخورده شود و اعتماد به نفس خود را از دست بدهد.

مسکین سبک برخورد با مسائل و مشکلات موجود را تفکر بدبینانه عنوان کرد و اظهار داشت: این شیوه تفکر در درازمدت منجر به ابتلا به افسردگی خواهد شد، اگر در مقابل تفکر بدبینانه، سبک تفکر خوش بینانه وجود دارد و افراد دارای این تفکر، اتفاقات رخ داده را گذار و موقتی می‌دانند و معتقدند اتفاقات بد مختص آن‌ها نیست و ممکن است برای هر کسی با شدت کمتر یا بیشتر رخ دهد.

کارشناس ارشد روانشناسی شخصیت بیان کرد: این افراد در مقابل اتفاقات بد، به اتفاقات و توانایی‌های خوب خود فکر کرده و به آن‌ها افتخار می‌کنند و سعی دارند اتفاق بد را در صورت امکان جبران نمایند و علت بخشی از اتفاقات بد را بیرونی می‌دانند.

چرا باید خوش بین بودن را یاد بگیریم؟

او اولین قدم برای یاد گرفتن خوش بودن را تکنیک مبارزه با افکار منفی دانست و گفت: زمانیکه با یک رویداد بد مواجه می‌شویم، باید بدانیم که احساسات و کردار ما بطور مستقیم ناشی از پیش آمد بد نیست، بلکه این باور ما است که منجر به احساس و کردار خاصی در ما می‌شود، برای مثال؛ گاهی مضطرب، عصبی و ناراحت هستیم، در این شرایط باور‌های خود را بررسی کنیم؛ اگر آن‌ها صحت داشتند باید بر باور‌هایی تمرکز کنیم که بتوانیم وضعیت را تغییر دهیم و یا از تبدیل شدن سختی به مصیبت جلوگیری کنیم.

مریم مسکین تصریح کرد: بیش‌تر مواقع، باور‌های منفی تحریک شده هستند و لازم است با آن‌ها درگیر شویم و نگذاریم زندگی عاطفی ما را تحت تاثیر قرار دهند، در واقع باور‌های ما مهم‌ترین مسئله در ایجاد پیامد محسوب می‌شوند، در صورتیکه باور‌ها تغییر کنند، پیامد‌ها نیز تغییر خواهند کرد.

او درخصوص چگونگی مبارزه با باور‌های منفی و غلط گفت: اگر اتفاقی به نظر بد مثل برخورد سرد یکی از دوستان با ما برای ما رخ داد، برای آن علت تراشی کنیم، مثلا بگوییم؛ برخورد سرد از طرف دوست، ناراحت بودن از من نبوده یا قصد پایان دوستی ما نیست، بلکه آن لحظه مشکلی برای او رخ داده یا به هر علت دیگری شرایط برخورد همیشگی و صمیمانه با من را نداشته است.

مسکین ادامه داد: اگر بتوانیم با افکار منفی خود بجنگیم و دلیل تراشی کنیم، سپس از اطراف انرژی بگیریم چراکه باعث کاهش احساس منفی در ما می‌شود و در پایان احساس آرامش را تجربه خواهیم کرد.

انتهای پیام/گ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.