شورای روابط خارجی اروپا گزارش داد؛

کرونا، زمین‌لرزه‌ای ژئوپلیتیکی

شورای روابط خارجی اروپا در گزارشی نوشت سال ۲۰۲۰ در پی شیوع گسترده کرونا در حال تبدیل شدن به یکی از دشوارترین سال‌ها از زمان پایان جنگ جهانی دوم است.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، شورای روابط خارجی اروپا در گزارشی به بررسی تأثیرات ناشی از شیوع ویروس کرونا پرداخت و نوشت: بیماری کووید-۱۹ سبب شده است به این نتیجه برسیم برداشتی که ما اروپایی‌ها از خودمان داریم ممکن است تحریف شده باشد.

در این گزارش با عنوان «ویروس کرونا، زمین لرزه ژئوپلیتیکی» آمده است: سال ۲۰۲۰ در حال تبدیل شدن به یکی از دشوارترین سال‌ها از زمان پایان جنگ جهانی دوم است. شیوع این بیماری همه گیر جهانی رویدادی غیرمنتظره بود و در حال ایجاد اختلال در بسیاری از امور است که پیامد‌های اجتماعی، اقتصادی و سیاسی عظیمی خواهد داشت. کشور‌ها در حال مبارزه با تهدیدی فزاینده هستند که اغلبِ شهروندان را در معرض خطر قرار داده است. این جنگی جهانی علیه دشمنی نامرئی است.

بحران کرونا بی‌شک لحظه‌ای تعیین‌کننده در تاریخ معاصر خواهد بود. ما باید شیوه زندگی خود را برای مدت زمان قابل توجهی تغییر دهیم. ما خواستار تعطیلی کارخانه‌ها، زمین‌گیری هواپیما‌ها و خالی شدن دفاتر کار در آسمان خراش‌ها هستیم. ما مرز‌ها را می‌بندیم، برای مدتی طولانی در سوپرمارکت‌ها منتظر می‌مانیم، با بیمارستان‌های مملو از بیماران مواجهیم و می‌بینیم که بسیاری از نشست‌ها به صورت مجازی برگزار می‌شود. زندگی ما به شدت آسیب خواهد دید. آداب و رسوم و سنت‌های اجتماعی ما- مانند در آغوش گرفتن یا دست دادن- دیگر جزء عادات ما نخواهند بود. تردیدی نیست که ما در نهایت بر این بحران غلبه خواهیم کرد، اما تأثیرات ناشی از این بیماری به اندازه حادثه ۱۱ سپتامبر، رکود بزرگ و اپیدمی ابولا خواهد بود. زمانی که ما به شرایط عادی باز گردیم، اختلافات ژئوپلیتیکی ظهور خواهند کرد و ما با حس عمیق سردرگمی مواجه خواهیم شد.

بحران ناشی از کووید-۱۹ مانند آینه‌ای برای کشور‌های غربی است و سبب شده است ما به این نتیجه برسیم برداشتی که از خودمان داشتیم، احتمالاً تحریف شده بود. این بحران یک آزمون بزرگ خواهد بود: اثربخشی ما در مدیریت این بحران می‌تواند سبب تسریع یا کند شدن فرایند تمایل به غرب در جهان شود. در هر صورت، این بحران روند جهانی سازی را به چالش می‌کشد و سبب تنظیم مجدد نظم جهانی می‌شود.

اروپا که فعلاً کانون این بیماری همه‌گیر است، به صورتی شکننده و متزلزل در حال مقابله با این بحران است. اختلافات در این قاره بیش از هر زمان دیگری نمود پیدا کرده و جمعیت نسبتاً پیر آن به صورتی خاص در معرض خطر ویروس کرونا قرار گرفته است. با این حال، هرگز نباید این قاره پیر را دست کم گرفت. اروپا ابزار‌هایی به منظور تأکید بر جایگاه خود در جهان در مواجهه با این بحران دارد. کشور‌های ما ماشین‌های قدرتمند سیاستگذاری عمومی هستند. ما بهترین نظام‌های بهداشت و درمان را در جهان داریم و بزرگترین چارچوب اقدامات فراملی را در جهان ایجاد کرده ایم که اتحادیه اروپا نام دارد. مقابله با یک همه گیری جهانی مستلزم داشتن ظرفیت برای مقاومت، هماهنگی و اقدام عمومی است که ما در این امور دارای مهارت‌های اثبات شده‌ای هستیم.

بر اساس آخرین آمار سازمان جهانی بهداشت، تاکنون ۱.۰۹۸.۷۶۲ نفر در جهان به کرونا مبتلا شده‌اند که از این تعداد ۵۹.۱۷۲ نفر جان باخته‌ و ۲۲۸.۹۲۳ نیز بهبود یافته‌اند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار