روزی که انقلاب اسلامی به اولین پیچ تاریخی خود رسید؛

«آری»؛ خواست همه مردم ایران همین بود + تصاویر

مردم ایران تصمیم خود را در تاریخ ۲۲ بهمن ۵۷ گرفته بودند و باید آن تصمیم را نهایی می‌کردند.

به گزارش خبرنگار حوزه احزاب و تشکل‌های گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، شاید تاریخ را بتوان بهترین قضاوت کننده روزهایی دانست که همواره عظمت‌شان در دل تقویم‌ها ثبت شده و  فصل تازه‌ای برای ملت‌ها پدید می‌آوردند. در نخستین روزهای فروردین ۱۳۵۸ بود که قرار شد یک همه‌پرسی در تمام ایران برگزار شده و این مردم باشند که برای آینده کشورشان تصمیم بگیرند.

مردم انقلابی ایران تصمیم بزرگ خود را در تاریخ ۲۲ بهمن ۵۷ گرفته بودند و حال باید آن تصمیم را در روز ۱۲ فروردین نهایی می‌کردند. به صف آدم‌ها که نگاه می‌کردی انگار همه یک خانواده بودند که به پیشواز عزیزشان آمده بودند و جای هیچ کس خالی نبود؛ حال اینکه تفاوت قومیت، فرهنگ یا اعتقاد معنی نداشت؛ بلکه حضور حرف اول را می‌زد، حضوری برای ثبت جمهوری اسلامی ایران.

«آری» خواست تمام مردم ایران این بود

برگه رای ورز جمهوری اسلامی هم یک برگه دوقسمتی بود که شامل نیمه «آری» -به رنگ سبز- و نیمه «نه» -به رنگ قرمز- بود و روی آن نوشته بود:

«بسمه تعالی

دولت موقّت انقلاب اسلامی

وزارت کشور

تعرفهٔ انتخابات رفراندم

تغییر رژیم سابق به جمهوری اسلامی

که قانون اساسی آن از تصویب ملت خواهد گذشت.»


«آری» خواست تمام مردم ایران این بود

و  رای‌دهندگانی که می‌بایست بخش مورد نظر خود را از برگه جدا می‌کردند و در صندوق رای می‌انداختند.

«آری» خواست تمام مردم ایران این بود

داستان یک آری ابدی که در تاریخ ثبت شد

روز ۱۲ فروردین نتایج انتخابات اعلام شد و آماری که موجبات حیرت همگان را فراهم آورد و شاید این میزان اشتیاق مردم حتی به ذهن کسی هم خطور نمی‌کرد اما حقیقت داشت؛ طبق اعلامیه دولت موقت، در رفراندم برگزار شده ۲۰ میلیون و ۲۸۸ هزار تن (۹۸ و دو دهم درصد آراء) به حذف سلطنت و برقراری نظامی اسلامی «بله» و ۲۴۱ هزار تن «نه» گفته بودند.

آری این پاسخ محکم یک ملت به ندای هل من ناصر مردی بود که پس از قرن‌ها آمده بود تا ندای عدالت خواهی و بیداری را در یک جهان مرده فریاد بزند.

مردمی که سال‌ها برای آرمان‌هایشان جنگیدند‌،  در خون خود غلتیدند و در کلام امامشان اینگونه توصیف شدند: من با جرأت مدعی هستم كه ملت ایران و توده میلیونی آن در عصر حاضر بهتر از ملت حجاز در عهد رسول الله ـ صلی الله علیه وآله ـ و كوفه و عراق در عهد امیرالمؤمنین و حسین بن علی ـ صلوات الله و سلامه علیهما ـ می‌باشند.

«آری»؛ خواست تمام مردم ایران این بود/

امام خمینی (ره) نیز در واکنش به لبیک مردم در ۱۲ فروردین اینگونه پاسخ دادند: «خداوند تعالی وعده فرموده است که مستضعفان ارض را به امید و توفیق خودش، به مستکبران غلبه دهد و آن‌ها را امام و پیشوا قرار دهد. وعده‌ی خداوند تعالی نزدیک است. من امیدوارم که ما شاهد این وعده باشیم و مستضعفان بر مستکبران غلبه کنند چنان که تاکنون غلبه کردند... من از عموم ملت ایران تشکر می‌کنم که در این رفراندوم شرکت کردند و رأی قاطع خودشان را که باید گفت صددرصد پیروزی بوده است دادند و به جمهوری اسلامی هم رأی دادند... جمهوری اسلامی است که احکام مترقی او بر تمام احکامی که در سایر قشر‌ها و سایر مکتب هاست تقدم دارد.» «صبح گاه ۱۲ فروردین که روز نخستین حکومت الله است از بزرگ‌ترین اعیاد ملی و مذهبی ماست و ملت ما باید این روز بزرگ را عید بگیرند و زنده نگه دارند، روزی که کنگره‌های قصر ۲۵۰۰ ساله حکومت طاغوتی فرو ریخت و سلطه‌ی شیطانی برای همیشه رخت بربست و حکومت مستضعفان جانشین آن گردید.

حال این مردم داغ دیده اجر زحمت‌ها، خون دل خوردن‌ها و اشک چشم‌هایی که برای فرزندانشان ریخته بودند را دریافت کردند و روز ۱۲ فروردین روز «جمهوری اسلامی» نام گرفت؛ و چه برازنده بود نام عید برای این روز از سوی امام مردم؛ مگر عید جز روزی است که نو و شادی آفرین بوده و باعث سربلندی و مجد یک ملت شود؟

 علی صوفی فعال اصلاح طلب در گفت‌وگو با خبرنگار  گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، در باره این روز گفته است: برای کم تر ملتی چنین روزی پیش آمده، اما ما به عنوان جوانان آن زمان این توفیق را داشتیم که شاهد تحقق بخشی از آرزوهای‌مان باشیم که انصافا هم همه مردم و جوانان تلاش کردند تا در راستای انقلابشان حرکت کنند و با این وجود که موانع تازه ای هم توسط استکبار جهانی بوجود آمده و جنگ بر ما تحمیل شد اما مردم ما همچنان از پا ننشستند؛ در همان شرایط هم قانون اساسی تدوین شد و با رای مردم به رفراندوم گذاشته شد و مجلس شکل گرفت، یعنی ارکان مختلف نظام با وجود جنگ و مزاحمت هایی که توسط ضد انقلاب ایجاد شده بود  ایستاده و تلاش کردند که ارکان نظام را یکی پس از دیگری حفظ کنند و  جمهوری اسلامی که یک ظرف بود که ملت  تلاش کردند تا مظروف را مشخص کرده و در داخل این ظرف بریزند.

«آری»؛ خواست تمام مردم ایران این بود/

 روزی که تاریخ جامه‌ای نو به تن کرد

مردمی که تجربه درک ۱۲ فروردین را داشتند شاید مصداق آدم‌هایی بودند که یک کابوسی طولانی پریده و چشم به واقعیتی گشودند که در آن دیگر خبر از بردگی و استعمار نبود، دیگر نه صدای چکمه‌های آمریکایی تن آنها را می‌لرزاند و نه انگلیسی که کشورشان را مثل مستعمره‌ای به دندان گرفته بود تا با کودتایی مهره قدیمی را از صفحه حذف و مهره تازه‌ای به صفحه بازی ایران برگرداند، بلکه حال این مردم ایران بودند که با دست‌های خود مسیر تاریخ کشورشان را تعیین کرده و برای فردایشان تصمیم گرفتند.

همان مردمی که روزی شاهِ دست‌نشانده کشورشان درباره آن‌ها گفته بود: «این مردم قادر به انجام هیچ چیز نیستند، مثل گوسفندان می‌مانند.»

«آری» خواست تمام مردم ایران این بود

حجت الاسلام غلامرضا مصباحی مقدم عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در گفت‌وگو با خبرنگار  گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، در این باره گفته است: از این به بعد بود که مردم کشورمان در سرنوشت خودشان تاثیرگذار شدند، وگرنه قبل از آن بیگانگان نظام سیاسی مردم کشورمان را رقم می‌زدند و به دنبال تعیین سرنوشت کشورمان، تمام ابعاد کشور بر اساس ابراز نظر بیگانگان شکل می‌گرفت به گونه ای که رضا خان را انگلستان در ایران روی کار آورد و وقتی  تاریخ مصرف او تمام شد بازهم این انگلیس بود که محمدرضا شاه را به میدان آورد؛ به عبارتی این دیگران بودند که برای ما پادشاه انتخاب می‌کردند و حتی خانواده های اشراف هم حق اظهار نظری در انتخاب پادشاه نداشتند مثل همان موضوعی که امروز در عربستان شاهد هستیم و اینجاست که می‌شود فهمید یک تحول عظیم رخ داد و کشور ما را به یک انقلاب مردمی بدل کرد.

اما یک سوال شاید خالی از لطف نباشد چرا برای تغییر نظام رای گیری شد؛ آیا حرف امام انقدر برش نداشت که خود بتواند نظام را نام گذاری کند؟ آیا نمی‌توانست مثل رژیم قبل نقش مردم را آنچنان هم مهم نشمارد یا دست کم در این زمینه از مردم نظر خواهی نکند؟ چرا امام خمینی ضاعقه مردم را تغییر داد؟

 مردم؛ اسم رمزِ تداوم یک انقلاب مردمی

سید محمد حسینی وزیر اسبق فرهنگ و ارشاد اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار  گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، گفته است: بعد از پیروزی انقلاب، امام خمینی (ره)  تاکید داشتند که مردم باید در سرنوشت خودشان سهیم باشند؛ لذا بیش از ۵۰ روز از ۲۲ بهمن ۵۷ نگذشته بود که این انتخابات که در اصل رفراندوم بود برگزار شد، همچنین با اینکه مردم یکپارچه تابع و پیرو امام خمینی (ره) بودند وامام می‌توانستند خود این نام را برای جمهوری اسلامی انتخاب کنند و نیازی به رای مردم هم نبود اما تاکید داشتند که حتما مردم این نام را تایید کنند و حال به ثمره همان روزهاست که  شاهدیم که در هر ۸ سال هفت انتخابات برگزار می‌شود؛ به این صورت که دو انتخابات مجلس، دو انتخابات شورا‌، دو انتخابات ریاست جمهوری، یک انتخابات خبرگان و انتخابات‌های میان دوره‌ای که در تمامی این انتخابات‌ها مردم نقش تعیین کننده‌ای دارند.

و این میراث گرانمایه ای بود که از رهبری به جا ماند که اسلام را سرلوحه اصلی رهبری خود قرار داد و از همین رو نیز همواره مردم را بزرگ‌ترین سرمایه کشور دانسته و خدمت به آنها از عبادات برشمرد، میراثی که امروز به حق در بیانات جانشین ایشان هم تکرار می‌شود و انقلاب مردمی ایران را زنده نگاه داشته است.

«آری» خواست تمام مردم ایران این بود

و این صحبت‌ها همان مردی است که انقلابش همچنان نگین انگشتری است که بر قلب خاکستری تاریخ می‌تپد: «ما تابع آرای ملت هستیم. ملت ما هر طوری رای داد ما هم از آن ها تبعیت می کنیم. ما حق نداریم، خدای تبارک و تعالی به ما حق نداده است، پیغمبر اسلام (ص) به ما حق نداده است که ما به ملتمان یک چیزی را تحمیل بکنیم.» امام در رابطه با اهمیت آزادی و مبانی آن اعتقاد داشتند که هیچگاه آزادی هیچ فرد و گروهی سلب نشده و هر کس آزاد است اظهار عقیده کند ولی افراد و گروهها برای توطئه کردن آزاد نیستند.

و حال سال‌ها از آن روز‌ها گذشته است؛ نسل‌ها آمده و رفته اند کودکان قد کشیده و برگ‌های تاریخ مدام نو شده است؛ در این میان، اما حکایت مردم هنوز همان حکایت دیروز است، مردمی که همواره در کشاکش بلا‌ها پای انقلاب و لبیکی که به رهبرانشان گفته ایستادند و نگذاشته و نمی‌گذارند که آب در دل انقلابشان تکان بخورد، مردمی که اشک ریختند و داغ دیدند، اما قلبشان هروز بیشتر از قبل برای انقلاب‌شان می‌تپد. مردمی که همچنان ایستاده و روز‌هایی همچنان باشکوه‌تر از ۱۲ فروردین خلق می‌کنند. حال نهال انقلاب درخت تنومندی بر سر ایران و ایرانی شده که مدتهاست جهانیان انگشت حیرت به دهان گرفته مات ابهت آن شده اند.

«آری» خواست تمام مردم ایران این بود

گزارش از فاطمه تورانلو

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۴۶
در انتظار بررسی: ۱
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۳۴ ۱۲ فروردين ۱۳۹۹
آری
United Arab Emirates
ناشناس
۲۱:۲۰ ۱۲ فروردين ۱۳۹۹
مرگ بر شاه خائن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۳۶ ۱۲ فروردين ۱۳۹۹
اگر میشود یکبار دیگر رای گیری این ماجرا را صورت دهید.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۱۰ ۱۲ فروردين ۱۳۹۹
باید دوباره رفراندوم مشابه سال 58 برگزار بشه تا برای همه دنیا و اونا که فکر می کنند مردم دیگه به جمهوری اسلامی رای نمدن ثابت بشه، مردم هنوز سر حرف و رای خود هستند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۰۹ ۱۲ فروردين ۱۳۹۹
اگرچه بر روی کاغذ ممکنه اما در عمل غیر ممکنه که ۹۸ درصد واجدین شرایط در یک انتخابات شرکت کرده باشند اونهم در آن زمان که آمارگیری درستی هم وجود نداشت
Poland
ناشناس
۱۹:۲۳ ۱۲ فروردين ۱۳۹۹
آری
United States of America
ناشناس
۱۹:۱۵ ۱۲ فروردين ۱۳۹۹
دوباره رفراندوم برگزار کنید
Austria
ناشناس
۱۹:۰۷ ۱۲ فروردين ۱۳۹۹
میشه بفرمایید 98 درصد از چند درصد کل واحدین شرایط؟
Iran (Islamic Republic of)
امیر
۱۸:۵۱ ۱۲ فروردين ۱۳۹۹
لااقل این سختگیری ها رو کمتر کنید ما بتونیم از اینجا بریم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۴۹ ۱۲ فروردين ۱۳۹۹
روح امام خمینی شاد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۲۳ ۱۲ فروردين ۱۳۹۹
میشه یک بار دیگر رای گیری کنید تا واقیعت مشخص شود
Iran (Islamic Republic of)
علیرضا
۱۵:۵۶ ۱۲ فروردين ۱۳۹۹
جمعه ی دیگری رسید از راه
باز با عشق بسته ام عهدی
با تمام وجود میگویم‌
السلامُ علیکَ یا مهدی

پسر فاطمه!نگاهی کن
فاطمیّه است و دل پر از غوغاست
دلمان خون شد از ندیدن تو
دل ما خوش به ذکر یا زهراست

دوره ی آخر الزمان شده است
فتنه ها باز قد علم کردند
شمرها باز هم در این میدان
دست عباس را قلم کردند

یابن زهرا ! مقابل دشمن
شیعه این‌بار هم مقاوم بود
پرچم کربلای این جبهه
همه جا دست حاج قاسم بود

سرد و گرم چهل بهار و خزان
درس آمادگی به ما داده ست
مرد میدان علم و ایمانیم
لشکر حاج قاسم آماده ست

گام دوم شروع شد با خون
حاج قاسم به شاهدان پیوست
چِقَدَر آشناست این قصه
یک زمینی به آسمان پیوست

دشمنان بی هوا زدند او را
رفتنش نیز مثل فاطمه بود
دست افتاده ی دلاور ما
راوی روضه های علقمه بود

تشنه ی انتقام بودیم و
باز با داغ امتحان دادیم
با شهیدان آسمانیمان
همه جا لحظه لحظه جان دادیم

بین آغوش یک هواپیما
هم وطن‌های ما شهید شدند
ما که شرمنده ی شهیدانیم
ولی آنها چه روسفید شدند

به خدا امتحان سختی بود
وسط این همه پریشانی
چه بگویم که در دل ما نیست
داغشان کمتر از سلیمانی

داغ‌ اگر هست یادمان نرود
نقشه‌ی جبهه‌ی مقابل چیست؟!
خونِ هم‌نوع ماست روی زمین
خوب دقت کنیم! قاتل کیست؟

گیرم آن اشتباه هم رخ داد
ما نباید که اشتباه کنیم
ما نباید سپیدی حق را
با ذغال عدو سیاه کنیم

جبهه‌ی خصم را بکوب ولی
جبهه‌ی بچه‌های خود را نه
ریشه‌ی خصم را ببُر اما
شاخه‌ی زیر پای خود را نه

زلزله، سیل، جنگ، آبادی
امنیت، اقتدار، آرامش...
هرکجا کار بر زمین مانده
هم سپاه آمده‌است هم ارتش

گرچه غمگین داغ هموطنیم
گرچه این داغ، سخت و جانفرساست
آتش جنگ را که روشن کرد؟
بانی این جنایت آمریکاست

بوی بال فرشته می آید
این نفسهای آخر دیو است
سیلیِ محکمی زدیم اما
هدف بعدمان تلاویو است

سیلیِ آبدارِ آن شب، بود
تازه آغازِ باءِ بسم الله
انتقامی که گفته شد یعنی
شرّتان از زمین شود کوتاه

راهتان جز فرار ازینجا نیست
با سپاه علی در افتادید
آی سگ‌های هار! این دفعه
گیر شیران حیدر افتادید

خون فرمانده کار خود را کرد
همه جای جهان پر از غوغاست
کوریِ چشم دشمنان وطن
روزهای زوال آمریکاست

روزگار افول شیطان است
آخرِ قصه این نخواهد بود
مطمئنیم شیعه خواهد دید
این جهان را بدونِ آل سعود

کور شد چشم دشمنان امروز
انقلاب از همیشه پویاتر
پرچمی که همیشه بالا بود
می‌رود لحظه لحظه بالاتر

سبز و سرخ و سفید، یک‌رنگیم
زیر یک پرچمیم، یک‌دستیم
حرف قوم و نژاد و مذهب نیست
ما به یک انقلاب دل بستیم

عده‌ای از خواص همواره
نان این انقلاب را خوردند
در بزنگاه فتنه‌ها اما
سر از اردوی کین در آوردند

هم وطن! یاور علی ! برخیز
لحظه ی انتخاب را دریاب
انقلابی بمان و با هر رأی
جبهه ی انقلاب را دریاب

حیف از این آسمان آبی که
در پسِ ابر آفتابی نیست
زخم‌ها خورده‌ایم پی در پی
از مدیری که انقلابی نیست

ما علیه فساد جنگیدیم
باید این نکته را به یاد آورد
انقلاب امام سالم بود
انتخاب غلط فساد آورد

با تمام فسادها اما
مانده است انقلاب پاینده
اندکی صبر، صبح نزدیک است
بی‌گمان مال ماست آینده

نکند باز یادمان برود
همه در بیعت ولی هستیم
قاتل دشمن است وحدت ما
همه فرمانبر علی هستیم

نهضتی که به ما رسید امروز
از مدینه شروع شد، از در
پشت در مادرم زمین افتاد
تا بماند قیام پیغمبر

فتنه گرها به صحنه آمده اند
آی یاران مسیر گم نشود
در دل هرم آتش فتنه
خُنکای غدیر گم نشود

فتنه از هر طرف هجوم آورد
خانه‌ام باز در خطر افتاد
شیعه هربار بی تفاوت ماند
آتش آمد به جان در افتاد

گفتم از در ، چه شد که چشمانم
مثل ابر بهار می بارند
شهدا روزیِ شهادت را
از همین فاطمیه ها دارند

غم از این بیشتر؟! که جان رسول
دلش از جور دشمن آزرده ست
دست حیدر طناب پیچ است و
فاطمه پشت در زمین خورده است

چه بگویم که بغض ، سنگین است
آنچه باید نمیشد آخر شد
غم از این بیشتر؟! که در خانه
رو بگیرد زن از محارم خود
.
.
.
انقلاب امام سالم بود انتخاب غلط فساد آورد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۴۳ ۱۲ فروردين ۱۳۹۹
عالی بود
Iran (Islamic Republic of)
عمار
۱۵:۴۳ ۱۲ فروردين ۱۳۹۹
بسم رب الشهداء و الصدیقین : بنام خداوند جان و خرد :
انشاءالله با رعایت تمامی موارد استانداردهای اسلامی قرآنی اسلام ناب محمدی ص عدالت اجتماعی از هر لحاظ بدون تبعیض برای همه اقشار ملت ایران و تقسیم عادلانه ثروت ملی ملت و رفاه و امنیت و ایمنی و بهداشت و سلامت و پیشرفت در همه عرصه های علمی و اجتماعی و اقتصادی و فرهنگی و سیاسی هنری گردشگری و غیره ... توسط دولت مردانمان و رهبری پیر فرزانه خردمند و بصیرمان انشاءالله تا زمانی که حضرت حجت بن الحسن العسکری ع بقیه الله الاعظم عج و 313 یاور صدیقشان س ظهور کنند رای ما همچنان آری است و بر عهد خردمندانه و بصیرانه خود با خداوند جل جلاله و انقلاب اسلامی و امام خوبیها و مهربانیها بنیانگذار حکومت اسلام ناب محمدی ص نظام مقدس و مردمی جمهوری اسلامی ایران عزیز و سرافراز و خون و جان و روح مطهر تمامی صدیقین و شهدا هستیم با تمامی سختیها و مصیبتهای وارده و ضعفها و نداریها و کم بودها و کمی و کاستیهایی که از طرف دشمنان امت واحده رسول الله ص دشمنان کل بشریت شیطان بزرگ و کوچک و همپیمانانشان در داخل کشور و خارج از کشور عزیزمان وارد شده و می شود به ایران مظلوم و متحد و یکپارچه و سرافراز صبورانه همچنان ایستاده ایم و مقاومت اسلامی می کنیم و شکر خداوند جل جلاله را بجا می آوریم و برای سلامتی و امنیت و پیشرفتهای مملکت اسلامیمان و مومنین مسلمین حزب الله سر تا سر جهان اسلام ناب محمدی ص از هر لحاظ دعا میکنیم به درگاه خداوند جل جلاله و خودمان را همیشه شرمنده شهداء و الصدیقین و جانبازان محترم این شهدای زنده و علمای خیر اندیش صادق و خانواده های محترمشان می دانیم و می گوییم که ما برای این انقلاب اسلامی چکار کرده ایم نه اینکه انقلاب اسلامی برای ما چکار کرده است اسلام ناب محمدی ص حق مسلم بر گردن تمامی مسلمین دارد . چو ایران نباشد تن من مباد . والسلام و صلوات التماس دعا و التماس تفکر .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۳۷ ۱۲ فروردين ۱۳۹۹
لبیک یاخمینی، لبیک یا حسین است.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۵۰ ۱۲ فروردين ۱۳۹۹
پدر من می‌گفت ما گفتیم بله رای دادیم اما فکر میکردیم زندگی مردم بهتربود بهتر میشه اعتقادات خالصی که بود بیشتر میشه اما نشد زن سر عقد میگه بله اما وقتی مرد خرجی نمیده اذیت و ازار میده فساد می‌کنه مسکن تهیه نمیکنه درآمدها رو هزینه خودش می‌کنه مرده زن طلاق میگیره مسکن خودرو زندگی مردم را بستید به دلار مردم تو رنجند حالا مسکن که تحریم نیستیم حداقل مسکن را ارزان کنید و تا حداقل یک گوشه از سختی‌ها کم بشه
Iran (Islamic Republic of)
:/
۱۶:۲۵ ۱۲ فروردين ۱۳۹۹
آفرین
دقیقا همه مثل پدر شما من هم از هرکسی میپرسم همین جوابو میشنوم
لابد اونایی که رای منفی به این نظر دادن خیلی اوضاع مملکت بهشون ساخته
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۴۶ ۱۲ فروردين ۱۳۹۹
کاش هر ۱۰ سال یک رفراندوم برگزار می شد
کاش نظر مردم تو همه ادوار مهم بود نه فقط یک دوره خاص
Iran (Islamic Republic of)
:/
۱۶:۲۷ ۱۲ فروردين ۱۳۹۹
کاملا درسته
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۱۷ ۱۲ فروردين ۱۳۹۹
عقلانی نیست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۵۱ ۱۲ فروردين ۱۳۹۹
خدا پدرتو بیامرزه حرف دل مارو زدی
United States of America
ناشناس
۱۳:۴۵ ۱۲ فروردين ۱۳۹۹
اگه میشه دوباره همه پرسی بگذارید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۵۲ ۱۲ فروردين ۱۳۹۹
تروخدا رفراندوم بگذارید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۱۴ ۱۲ فروردين ۱۳۹۹
بجز بدبختی گرانی دروغ و فساد چیزی نمیبینیم !!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۰۸ ۱۲ فروردين ۱۳۹۹
خداوند انسان را ازاد آفرید اگر دوست داری گاو شیر ده باشی مختاری اما من به عنوان یک انسان دوست ندارم
Netherlands
ناشناس
۱۲:۰۷ ۱۲ فروردين ۱۳۹۹
اکثر کسانیکه رای اری دادند نمیدانستند به چه چیزی رای میدهند و از روی احساس بود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۱۰ ۱۲ فروردين ۱۳۹۹
الان هم اگر دوباره رفراندوم برگزار بشه باز از روی احساس رای می دهند
Iran (Islamic Republic of)
mm
۰۹:۵۵ ۱۲ فروردين ۱۳۹۹
فقط یک مهر انتخابات شناسنامه ام را منوَّر کرده. هنوز هم آری٬ آقا.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۵۳ ۱۲ فروردين ۱۳۹۹
یا مهدی
Luxembourg
ناشناس
۰۹:۱۶ ۱۲ فروردين ۱۳۹۹
آیا امروز هم رای همه آری خواهد بود؟!!!
Iran (Islamic Republic of)
علی
۱۱:۲۴ ۱۲ فروردين ۱۳۹۹
تا همیشه رای ما آری خواهد بود.
Iran (Islamic Republic of)
ایرانی
۱۱:۲۶ ۱۲ فروردين ۱۳۹۹
دوست گرامی باوجود تمام فشارها همیشه آری خواهد بود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۱۲ ۱۲ فروردين ۱۳۹۹
خییییییییییییییییییییرررررررررررررررررررررررررررررررررررررر
Iran (Islamic Republic of)
مخلص منصور
۱۲:۱۵ ۱۲ فروردين ۱۳۹۹
آری .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۴۲ ۱۲ فروردين ۱۳۹۹
پدر من می‌گفت ما رای بله دادیم اما یکی از گزینها فکر میکردیم زندگی مردم بهتر میشه البته اما نه بهتر بلکه تو همه چی عقب افتادیم بی ارزشی پول ملی بی مسکنی یا بد مسکنی جامعه یعنی در اقتصاد صفر این از وضع خودرو اعتقادات مردم از بین رفت الان فقط تورم و دروغ تنها چیزی که پیشرفت کردیم در یگان ویژه بوده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۴۰ ۱۲ فروردين ۱۳۹۹
آری و ان شاالله و به کوری چشم دشمنان، تا ظهور آقا و مولایمان همچنان آری.......
Germany
ناشناس
۱۶:۱۴ ۱۲ فروردين ۱۳۹۹
ممنون ازبچه های باشگاه خبرنگاران جوان که نظرات همه رو میذاره و تبعیضی قائل نمیشه
انشاالله که همیشه همینجوری ادامه بدید ممنون
United Arab Emirates
ناشناس
۲۱:۲۳ ۱۲ فروردين ۱۳۹۹
صدرصد آررررررررررررررررررررررررررررررررررررررری بود،،جانم فدای رهبر،،، چشم دشمنان کوووووووووووووووووور
-
محسن زارع
۰۹:۰۸ ۱۲ فروردين ۱۳۹۹
مرگ برامریکا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۰۷ ۱۲ فروردين ۱۳۹۹
من متولد 1360 همین روزم یک جایزه ای عیدی بدین مثلا 50 گیگ یک ماه به سیم کارت هام ...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۰۷ ۱۲ فروردين ۱۳۹۹
شاه به مردم ایران فحش می داد اما در اصل خود یک برده ای در دست غرب بود. روح امام شاد
Iran (Islamic Republic of)
انقلابی
۰۷:۰۵ ۱۲ فروردين ۱۳۹۹
هستیم بر آن عهد که بستیم
Iran (Islamic Republic of)
علی
۱۸:۴۹ ۱۲ فروردين ۱۳۹۹
برخی از منفی ها از اول هم با ملت نبودند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۰۴ ۱۲ فروردين ۱۳۹۹
واقعا انقلاب ما فرصت دوباره خدا به اهل زمین بود تا راه حق رو پیدا کنند .کاش همچنان بر سر عهد بمانیم
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۱۶:۰۹ ۱۲ فروردين ۱۳۹۹
افسوس که فرصت طلبان این فرصت را مصادره کردند و ملت و بخصوص جوانان سختی کشیده انقدر ناراضی و عاصی هستند که فقط در حسرت رهایی ازاین مصائب ازهر طریقی هستند. نفرین و لعنت بر کاخ نشینان و فرصت طلبان و خائنین به این ملت
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۰۲ ۱۲ فروردين ۱۳۹۹
کاش انقلاب ما به ظهور ختم شه انشاالله
آخرین اخبار