پاک‌آیین در گفت و گو تفصیلی با باشگاه خبرنگاران جوان:

با ماندلا دیدار داشتم/ شاهد نبرد دیپلماتیک تهران- واشنگتن در بانکوک بودم

در این گفت و گو دیپلمات سابق کشورمان، بخش هایی از خاطرات خود در کشورهای مختلف را بازگو کرده است.

محسن پاک آیین دیپلمات سابق کشورمان در گفت و گو با خبرنگار حوزه سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان،-رهادخت رستگار- با اشاره به بخش هایی از خاطرات خود در زمان فعالیت در دستگاه دیپلپاسی کشورمان گفت: در تاریخ ۱۱ اسفند ۱۳۸۸ زمانی که از طرف وزارت امور خارجه در سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی مامور بودم، مسئولین­ این سازمان و رایزنان فرهنگی با حضرت آیت الله خامنه‌ای دیدار کردند.

دیپلمات پیشین کشورمان در این دیدار رهبر معظم انقلاب با اشاره به اهمیت­ خاطره­ نویسی ­تاکید کردند: « به نظر من یکی از کارهای شما این است که تجربیات خود را ثبت کنید. شما برای دو، سه یا پنج سال در کشوری مانده و  تجربیات زیادی  کسب کرده اید. نفر بعد از شما باید بتواند از سطر سطر تجربه‌های شما استفاده کرده و دیگر لازم نباشو از صفر شروع کند. این سفرنامه هایی که غربی‌ها در مورد ایران نوشته اند، منبع بسیاری از فعالیت‌ها و کار‌های بعدی سیاستمداران، تجار و سیاحان بعدی شده است که توانسته اند از همین‌ مطالب استفاده کنند. در همین یادداشت ها آدرس داده اند. مثلا سیاحت نامه و آنچه از ایران نوشته شده است شامل این  موارد می شود. این موارد خیلی اهمیت دارو. ما باید این تجربه‌های انباشته شده را ثبت و نگهداری کنیم.»

 نقش انقلاب اسلامی در نابودی آپارتاید 

پاک آئین افزود: نگارش خاطرات سفرا و ثبت وقایع دوران ماموریت یک سفیر که همراه با انتقال تجربه و یافته‌های با ارزش است، می‌تواند از جهت اسنادی، آموزشی و اطلاعاتی مورد استفاده خوانندگان، بخصوص دیپلمات‌های جوان قرار گیرد. برای مثال شاید کمتر کسی بداند که انقلاب اسلامی تا چه حد در نابودی آپارتاید نقش داشته است. در آن دوره غربی‌​ها تلاش زیادی می‌​کردند آپارتاید لغو نشود، ولی ما روابط خوبی با نلسون ماندلا داشتیم و کمک‌​هایی به او می​‌کردیم. ما با سام نجوما رهبر جنبش سواپو در نامیبیا ارتباط داشتیم و شاید کمتر کسی بداند که سام نجوما با هواپیمای ایران به نامیبیا آمد و در آنجا در مراسم استقلال کشورش شرکت کرد.

او اضافه کرد: آزادی نلسون ماندلا در ۲۲ بهمن ۱۳۶۹ (۱۱ فوریه ۱۹۹۰) رخ داد و دو هفته پس از آزادی به لوزاکا پایتخت زامبیا سفر کرد و من به عنوان اولین ایرانی در فرودگاه لوزاکا با او دیدار کردم. ماندلا به من گفت: «در جریان مواضع و حمایت‌های جمهوری اسلامی ایران از مبارزه علیه آپارتاید هستم و سلام من را به آیت‌الله خامنه‌ای رهبر انقلاب اسلامی و به آقای هاشمی رفسنجانی رئیس جمهوری ایران برسانید.»

سفیر سابق کشورمان در ازبکستان با بیان اینکه به فاصله اندکی و در اول فروردین ۱۳۷۰ (۲۱ مارس ۱۹۹۰) مقارن با عید نوروز در مراسم سالروز استقلال نامیبیا در ویندهوک شرکت کرده و مجدداً ماندلا را دیدم،  ماندلا در آن دیدار پذیرفت که به ایران سفر کند و مدتی بعد در مرداد ۱۳۷۰ و در شرایطی که هنوز نظام آپارتاید فرونپاشیده بود، به تهران سفر کرد. در این سفر مقام معظم رهبری ایران بر حمایت از او تأکید کردند و ماندلا بار‌ها از این دیدار و حمایت‌ها یاد کرد.

دیپلمات پیشین کشورمان ادامه داد: خاطرات من در دوره سفارت در کشور‌های زامبیا، ازبکستان، تایلند و جمهوری آذربایجان را نوشته و منتشر شده است. در روند خاطره نویسی فهمیدم که خاطرات تاریخی بخصوص نوشته‌های رجال سیاسی، چه کم باشند چه زیاد‌ می‌توانند به عنوان متون تاریخی تلقی شوند. اگرچه ارزشیابی و ارزشگذاری برآنها، کاری کاملا دقیق و تخصصی و در حیطه وظایف کارشناسان تاریخ نگاری است.

نخستین ایرانی که در فرودگاه لوزاکا با ماندلا دیدار کرد/ بازدید شاهزاده خانم از نقبره نمادین حافظ/ نبرد دیپلماتیک تهران- واشنگتن در بانکوک

نخست وزیر زامبیا در مورد رژیم طاغوت و ابراز ندام

او با اشاره به خاطرات خود در زامبیا اظهار کرد: در تاریخ دوم آذر ۱۳۶۸، آقای "مالیمبا ماشاکه" نخست وزیر زامبیا برای تعمیق مناسبات دوجانبه ۱۳۶۸ همراه با یک هیات بلندپایه سیاسی وارد تهران شد. در این سفر نخست وزیر زامبیا خاطره‌ای از دوره قبل از پیروزی انقلاب اسلامی برای آقای مرحوم دکتر حبیبی معاون اول رئیس جمهور تعریف کرد. او گفت: « قبل از پیروزى انقلاب اسلامى، چون زامبیا با رژیم‌های نژاد پرست از جمله اسرائیل و آفریقای جنوبی رابطه نداشت، از سوی رژیم سابق ایران بایکوت شده بود و یک بار که دولت زامبیا قصد داشت هیأتی را جهت متقاعد ساختن ایران برای توقف فروش نفت به افریقای جنوبی به تهران اعزام کند، این امر با سردی مقامات دربار ایران رو به رو شد و به فرستاده آقای کنت کائوندا که در جده منتظر دریافت ویزای ایران بود، گفتند که اگر برای مذاکره در مورد عدم فروش نفت به رژیم پرتوریا قصد سفر به تهران دارید بهتر است به زامبیا مراجعت نمایید، چرا که جواب ایران منفی است.»

نخستین ایرانی که در فرودگاه لوزاکا با ماندلا دیدار کرد/ بازدید شاهزاده خانم از نقبره نمادین حافظ/ نبرد دیپلماتیک تهران- واشنگتن در بانکوک

پاک آیین ادامه داد: آقای ماشاکه با ذکر این خاطره گفت: «اما پس از پیروزى انقلاب اسلامى دولت زامبیا از اولین کشورهائى بود که انقلاب اسلامى ایران را به رسمیت شناخت و از توقف فروش نفت ایران به آفریقاى جنوبى استقبال کرد.» در دیدار آقای ماشاکه با مرحوم آقای هاشمی رفسنجانی رئیس جمهور وقت نیز با اشاره به سفر خود به خرمشهر و بازدید از مناطق جنگی، از تخریب وسیع اماکن غیر نظامی وکشته شدن افراد بیگناه توسط رژیم عراق ابراز تاسف کرد و گفت: ما در حمایت از عراق در دوران جنگ دچار اشتباه شدیم و از این اشتباه خود متاسفیم. او از فعالیت‌های سفارت برای اطلاع رسانی پیرامون جنگ تحمیلی به مقامات زامبیا تشکر کرد و گفت این ارتباطات برداشت ما را نسبت به ایران تغییر داد. او گفت آپارتاید در سراشیبی قرار دارد و آفریقا با کمک دوستان خود از جمله ایران بزودی بر آپارتاید پیروز خواهد شد و آزادی نامیبیا را جشن می‌گیرد.

شمشیر امیر تیمور، مشکل گشای روابط ایران و ازبکستان!

سفیر سابق کشورمان در ازبکستان با اشاره به خاطرات خود در دوران ماموریتی که در ازبکستان داشت، گفت: روز دوشنبه ۱۵ فروردین ۱۳۷۵  با صادق صفایف مشاور ویژه اسلام کریم اف رئیس جمهور ازبکستان دیداری جهت آشنایی داشتم. او از دیپلمات‌های ارشد ازبکستان بود، فارسی را به خوبی صحبت می‌کرد و در بین دیپلمات‌ها برای من دوست تلقی می‌شد. در این دیدار صفایف چند نکته کلیدی را مطرح کرد. او نخست با اشاره به نگرانی ازبک‌ها از افراط گرایی اسلامی گفت. اینکه کشور‌های مسلمان نباید به بهانه دفاع از اسلام از افراطیون حمایت کنند.

او ادامه داد: نکته دوم در مورد روابط ازبکستان با آمریکا بود. صفایف به روابط کشور خود با کشور‌های ثالث بدون ذکر نام آنها اشاره کرد و گفت «شما نباید نگران دوستی ما با برخی از کشورهایی که با شما روابط ندارند باشید؛ چرا که ما اجازه نمی‌دهیم کشور‌های ثالث بر روابط ما سایه بیاندازند.»  صفایف نکته مهم دیگری هم مطرح و گفت: «آثار مرتبط با تیمور گورکانی برای ازبک‌ها که در صدد احیای هویت ملی خود هستند، اهمیت زیادی دارد. در نتیجه اگر شما شمشیر امیر تیمور که در موزه سعد آباد ایران نگهداری می‌شود را به ما هدیه کنید، تمام مشکلات فیمابین حل خواهد شد.»

نخستین ایرانی که در فرودگاه لوزاکا با ماندلا دیدار کرد/ بازدید شاهزاده خانم از نقبره نمادین حافظ/ نبرد دیپلماتیک تهران- واشنگتن در بانکوک

پاک آیین افزود: بعد از ملاقات، موضوع را با میر سلیم وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی مطرح کردم. او گفت که امکان دادن اصل شمشیر نیست، اما می‌توانیم تصویر یا بدل آن را به ازبک‌ها بدهیم. مقامات ازبک از این پیشنهاد خوشحال شدند و بالاخره پس از پیگیری‌های زیاد، روز هفده فروردین تصویر شمشیر تیمور که از تهران برایم فرستاده شده بود را طی مراسمی تقدیم رئیس موزه امیر تیمور کردم. در این مراسم به دلیل اهمیت آن، چند تن از مقامات وزارت امورخارجه ازبکستان هم شرکت داشتند. موزه امیر تیمور، مکانی زیبا و مجلل با معماری و تزئینات چشمگیر در میدان تیمور در مرکز تاشکند است.

سفیر سابق کشورمان در ازبکستان اضافه کرد: موزه امیر تیمور جدیدالاحداث آثار مرتبط با زندگی و سرگذشت تیمور گورکانی را در خود جای داده است. در میان این آثار تعدادی صنایع دستی کهن ایرانی و تعدادی نسخ خطّی فارسی نیز وجود دارد. تیمور تحت تاثیر تمدن ایرانی بود و در واقع این تمدن موجب شد که تیمور خشن و جنگ طلب به یک انسان هنردوست تبدیل گردد. به همین دلیل مواهب این تمدن نظیر شعر و ادبیات و معماری در ازبکستان فعلی نیز با استقبال مواجه شد. هنرمندان فراوانی از ایران در دوره تیمور به ازبکستان مهاجرت کرده و آثار این تمدن غنی را به این دیار آوردند و در واقع عصر تیموری، دوران تاثیر گذاری تمدن ایرانی در آسیای مرکزی است.

کمک‌های ایران در جهت پیروزی مجاهدان افغانستان شد

او با اشاره به دوران تسلط کامل طالبان بر افغانستان، توضیح داد: در دوره تسلط طالبان بر اکثر مناطق افغانستان، به دنبال پیگیری‌های انجام شده، یکی از مقامات ایران به تاشکند آمد. این سفردر حالی انجام می‌شد که محکومیت طالبان در سطح جهانی ضرورت داشت و بخصوص کشور‌های منطقه از جمله ازبکستان باید افراط گرایان طالبان را محکوم می‌کردند. در این مقطع مقامات آمریکایی سعی داشتند با تقویت حضور طالبان در منطقه، بر افغانستان تسلط پیدا کرده و کشور‌های چین، روسیه و ایران را تحت فشار قرار دهند.

پاک آیین تصریح کرد: آنها گفت وگوهایی را با کشور‌های آسیای مرکزی از جمله ازبکستان آغاز کرده بودند. طالبان هم به هزاره جات و مناطق مجاور حمله ‌ می‌کرد و قصد داشت با تصرف شهر بامیان به پیشروی در سایر مناطق افغانستان ادامه دهد. مقام ایرانی ضمن هشدار نسبت به خطرات طالبان در منطقه، ضرورت کمک به مجاهدان از جمله احمد شاه مسعود را به رئیس جمهور ازبکستان یادآور شد. آقای کریم اف موضع مثبتی نسبت به مواضع ایران داشت و گفت آماده است کمک‌های ایران را از خاک کشورش برای مجاهدین بخصوص احمد شاه مسعود و ژنرال دوستم بفرستد.

سفیر سابق کشورمان در ازبکستان ادامه داد: او گفت در شرایط فعلی کاری جز کمک به مسعود نمی‌توانیم انجام دهیم. آقای کریم اف از احمد شاه مسعود خیلی تعریف کرد و گفت تنها کسی که می‌تواند جلوی طالبان بایستد مسعود است. اوهمچنین از کمکاری ژنرال دوستم و برهان الدین ربانی گلایه کرد. در این جلسه توافقات خوبی در مورد افغانستان انجام شد و معلوم بود که سیاست اعتماد سازی ما پاسخ داده است.  کریم اف به مقام ایرانی گفت پیشرفت‌های حاصله نتیجه تلاش سفیر شما می‌باشد. کمک‌های ایران که چند روز بعد برای ژنرال احمد شاه مسعود ارسال شد موجب غلبه وی بر طالبان در دره پنجشیر و بازگشت مجاهدان به قدرت و ریاست جمهوری برهان الدین ربانی و خنثی شدن دسایس آمریکا در افغانستان شد.

کمک تهران به ساخت باغ حافظیه در تایلند

او در بخش دیگری از این گفت و گو با اشاره به  خاطرانت خود در تایلند، گفت: روز اول اردیبهشت ۱۳۸۵ سفرای کشور‌های شرکت کننده در نمایشگاه باغ‌های نمونه موسوم به "فلورا" به دعوت شهردار چیانگ مای دومین شهر بزرگ تایلند به آن شهر رفتند. من و  اکبر نظری کارشناس اقتصادی هم جزو مهمانان بودیم. هدف از این سفر بازدید محل ساخت باغ‌های نمونه و گفت وگو پیرامون چگونگی ساخن آنها بود. تلفنی موافقت تهران را برای کمک مالی جهت ساخت باغ حافظیه را جلب کردم.

پاک آیین ادامه داد: خوشبختانه زمین اختصاص داده شده به ایران نزدیک به درب ورودی نمایشگاه بود و در موقعیت ممتازی قرار داشت و ما می‌بایست ماکت باغ حافظیه و مقبره این شاعر بزرگ را در آنجا بسازیم. دولت تایلند، زمین را به صورت رایگان در اختیار کشور‌ها قرار می‌داد و هزینه ساخت باغ با مهیمانان بود. مساحت زمین اختصاص یافته به ایران پانصد متر مربع بود. ابعاد باغ و مقبره حافظ را از اقوام خود در شیراز گرفته و در اختیار مهندسین مجموعه قرار دادم. بالاخره باغ حافظیه ساخته شد و روز شانزده آبان ۱۳۸۵ برای شرکت در مراسم افتتاح نمایشگاه باغ‌های نمونه موسوم به فلورا به دعوت شهردار چیانگ مای به اتفاق آقای نظری و سفرای کشور‌های شرکت کننده عازم آن شهر شدیم.

نخستین ایرانی که در فرودگاه لوزاکا با ماندلا دیدار کرد/ بازدید شاهزاده خانم از نقبره نمادین حافظ/ نبرد دیپلماتیک تهران- واشنگتن در بانکوک

سفیر سابق کشورمان در تایلند اضافه کرد: قرار بود این مراسم توسط شاهدخت ماهاچاکری دختر پادشاه تایلند افتتاح شود. سی کشور با ساختن باغ‌های نمونه در کنار باغداران عمده تایلندی در این نمایشگاه حضور داشتند. ژاپن با ساخت سه باغ، فعال‌ترین عضو شرکت کننده بود. ایران هم با ساخت باغ حافظیه در این نمایشگاه دائمی شرکت کرده بود. ما با دیدن باغ حافظیه که خوشبختانه جزو اولین باغ هایی بود که مورد بازدید قرار می‌گرفت بسیارخوشحال شدیم. خوشبختانه زمین پانصد متری اختصاص داده شده به ایران نزدیک به درب ورودی نمایشگاه بود و در موقعیت ممتازی قرار داشت.

او ادامه داد: باغ‌های نمونه مغرب، ترکیه و آفریقای جنوبی در کنار باغ حافظیه بودند. پیش بینی می‌شد بعد از افتتاح این مجموعه، روزانه چهل هزار نفر گردشگر خارجی و تایلندی از این باغ بازدید کنند. در مراسم افتتاحیه خانم ماهاچاکری از کشور‌های شرکت کننده از جمله ایران، که در این نمایشگاه حضور یافته بودند تشکر کرد و بعد از مراسم افتتاحیه، با حوصله فراوان از همه باغ‌ها بازدید کرد. گزارش این مراسم بطور زنده از شبکه‌های اصلی تلویزیون تایلند پخش می‌شد.

دیپلمات پیشین کشورمان افزود: خانم شاهزاده پس از ورود به بقعه و مرقد نمادین حافظ که با همان ابعاد اصلی ساخته شده بود، به این شاعر مشهور ابراز احترام کرد و به اطرافیان خود گفت من در ایران از این مکان بازدید کرده ام. او همچنین در مورد اشعار حافظ سئوالاتی کرد و گفت می‌خواهم در مورد وی بیشتر بدانم. قول دادم که در اسرع وقت مطالبی برای او بفرستم. آن شب همۀ مردم تایلند باغ نمادین حافظیه را در تلویزیون‌های خود دیدند و روز بعد بسیاری از دوستان ما بخصوص ایرانیان مقیم، تلفنی از این اقدام سفارت تقدیر کردند. این مکان سالیان دراز در معرض دید گردشگران قرار خواهد گرفت و من هم همیشه بخاطر اینکه این اتفاق در دوران ماموریت من افتاد خدا را شاکر خواهم بود.

نخستین ایرانی که در فرودگاه لوزاکا با ماندلا دیدار کرد/ بازدید شاهزاده خانم از نقبره نمادین حافظ/ نبرد دیپلماتیک تهران- واشنگتن در بانکوک

جنگ دیپلماتیک ایران و آمریکا در بانکوک

پاک آیین در ادامه با اشاره به دیگر خاطرات خود در تایلند، گفت: یکی از وقایع مهم دوران ماموریت من برنامه سفارت آمریکا در بانکوک برای دستگیری یکی از مامورین خرید اقلام دفاعی ایران بود. روز ۲۲ آبان ۱۳۸۵ مطابق با نهم نوامبر ۲۰۰۶، کارشناس کنسولی سفارت خبر داد که فردی به نام جمشید قاسمی در فرودگاه بانکوک توسط پلیس تایلند و چندین مأمور فدرال آمریکا دستگیر شده و سفارت آمریکا اصرار دارد که در اجرای موافقتنامه استرداد مجرمین، همان روز او به آمریکا مسترد شود.

سفیر اسبق کشورمان در تایلند ادامه داد: بلافاصله با آقای رضائی وکیل سفارت تماس گرفته و به او گفتم آمریکایی‌ها برای این اقدام انگیزه سیاسی دارند و به هیچ وجه نباید فرد دستگیر شده به آمریکا مسترد شود. از او خواستم که به همراه مامور کنسولی سفارت به فرودگاه برود و از استرداد او جلوگیری کند. دادگاه سانتیاگو در اکتبر ۲۰۰۶ آقای قاسمی را متهم به تلاش برای خرید ۱۲ شتاب‌سنج پیشرفته، برای هدایت موشک کرده بود.

پاک آیین توضیح داد: با ارسال یک یادداشت رسمی به وزارت امورخارجه، قویا تاکید کردم که آقای قاسمی مرتکب هیچ گونه جرمی نشده و نفس ملاقات او با یک واسطه آمریکائی در بانکوک دلیل قانع کننده‌ای برای استردادش نیست و باید سریعا آزاد شود. با یک وکیل برجسته تایلندی به نام کیتی پونگ هم برای دفاع از آقای قاسمی قراداد بسته و با هم قراداد استرداد مجرمین آمریکا و تایلند را به دقت مطالعه کردیم. این قراداد حدود ۸۰ سال قبل مابین دولت پادشـــاهی تایلند و دولـــت آمریکـــا منعقد شده بود.

دیپلمات سابق کشورمان اضافه کرد: در حین خواندن قراداد متوجه شدیم در دو مورد دولت تایلند می‌تواند از استرداد خوداری کند؛ مورد اول این بود که متهم یک فرد نظامی و در حین انجام وظیفه باشد و مورد دوم این که انگیزه‌های سیاسی در موضوع دخیل باشد. وجود این دو بند ما را امیدوار کرد. تصمیم گرفتیم نخست با استناد به این دو بند تلاش کنیم که دولت تایلند که شدیدا تحت فشار آمریکایی‌ها است از استرداد آقای قاسمی خوداری کند و در مرحله دوم سعی کنیم او به ایران برگردد.

نخستین ایرانی که در فرودگاه لوزاکا با ماندلا دیدار کرد/ بازدید شاهزاده خانم از نقبره نمادین حافظ/ نبرد دیپلماتیک تهران- واشنگتن در بانکوک

او ادامه داد: در دیدار با مدیرکل آسیا و خاورمیانه وزارت امورخارجه تایلند، مفصلا در مورد انگیزه‌های سیاسی آمریکا توضیح دادم و تاکید کردم که آقای قاسمی یک مامور خرید وزارت دفاع و یک افسر نظامی است و برای خرید‌های قانونی قصد دیدار با آن واسطه آمریکائی داشته و هیچ جرمی هم انجام نگرفته است؛ بنابراین انتظار آزادی او را داریم. مدیرکل گفت ما شدیدا تحت فشار آمریکائی‌ها قرار داریم و در موارد قبلی، بلافاصله مجرمین را تحویل داده ایم، اما در مورد آقای قاسمی به دلیل روابط خوب دو کشور هنوز او را مسترد نکرده ایم.

پاک آیین اظهار کرد: او به ما گفت شاید باور نکنید، ولی خانم کاندولیزا رایس وزیر امورخارجه آمریکا با ارسال نزدیک به صد صفحه گزارش از ما تقاضای استرداد آقای قاسمی را کرده است. به مدیرکل گفتم آمریکایی ها سعی دارند مامورین خرید ایرانی را شناسایی و دستگیر کنند و با انتقال او به زندان گوانتانامو و شکنجه و ارعاب، آنها را وادار به مصاحبه مطبوعاتی در جهت متهم کردن ایران به خرید تسلیحات غیر قانونی بویژه برای برنامه‌های هسته‌ای نمایند. سفیر آمریکا هم به شدت فعال بود تا آقای قاسمی را به آمریکا منتقل کند.

سفیر کشورمان در تایلند ادامه داد: بالاخره بعد از سه روز فعالیت موفق شدیم تا دولت تایلند را به عدم استرداد آقای قاسمی متقاعد کنیم. مدیرکل وزارت خارجه تایلند با اعلام این مطلب به من گفت ما تصمیم گرفته ایم آقای قاسمی را در بانکوک محاکمه کنیم. او اظهار کرد دولت آمریکا حدود یکصد صفحه مدرک ارائه کرده و شما در دادگاه اول باید ثابت کنید که اولا آقای قاسمی یک فرد نظامی است و در حین انجام وظیفه دستگیر شده و ثانیا قرار بازداشتش توسط آمریکا، انگیزه سیاسی داشته است. به این ترتیب موضوع استرداد آقای قاسمی به آمریکا منتفی و او شبانه با حفاظت کامل از بازداشتگاه اداره مهاجرت به زندان تایلند اعزام شد.

تلاش آمریکایی‌ها برای گرفتن اطلاعات نظامی ایران

او اضافه کرد: این آغاز یک کشمکش قضائی و سیاسی بین ما و آمریکا برای آزادی آقای قاسمی بود که نزدیک به دو سال طول کشید و نهایتا به آزادی آقای قاسمی منجر شد. آمریکایی‌ها برای حفظ اعتبار و حیثیت خود به شدت تلاش می‌کردند تا موفق به انتقال او شوند. از آقای قاسمی خواستم که بردبار باشد و با تاسی به ائمه اطهار (س) بخصوص حضرت امام کاظم (ع) سختی زندان را بر خود هموار سازد. آقای قاسمی به من گفت مدتی قبل مأمورین او توسط عوامل خود در زندان به من پیغام داده وپیشنهاد کردند که می‌توانند مبلغ پنج میلیون دلار به هر حسابی که اعلام نمایم واریز کنن  و در قبال این امتیاز مدارکی جهت اعزام به اروپا را امضا و در یکی از کشور‌های اروپائی در یک مصاحبه مطبوعاتی با شبکه‌های بین المللی، اطلاعات نظامی خود را در اختیار عموم قرار دهم.

پاک آیین به نقل از قاسمی تصریح کرد: همچنین در مورد برنامه‌های هسته‌ای ایران و اهداف نظامی آن نیز صحبت کنم و بعد از مصاحبه هم به آمریکا رفته و خود و خانواده ام با دریافت مدارک اقامت برای همیشه در آمریکا زندگی کنم. وی گفت آمریکائی‌ها مکررا پیغام می‌فرستند که دولت ایران هیچ گونه کمکی نمی‌تواند به شما بکند و اصرار دارند که این امتیاز مهم را از دست ندهم. آقای قاسمی در دیدارهائی که با اعضای کنسولی سفارت داشت از اقدامات آمریکایی‌ها شکایت می‌کرد. او می‌گفت آمریکائی ها، افراد خلافکار در زندان را جهت اذیت و آزار من استخدام می‌کردند.

دیپلمات سابق کشورمان گفت: آنها برای جلب رضایت من برای همکاری با آمریکایی ها سعی در ایجاد فشار‌های روانی و حتی درگیری فیزیکی با من می‌کردند. چندین نوبت هم عوامل خود را تحت نام مجرم وارد زندان می‌کردند؛ آن‌ها سعی داشتند با طرح دوستی با من بتوانند مدارک و یا مطالبی از مسائل نظامی ایران دریافت کنند. یک بار یکی از مامورین زندان که با من دوست بود به طور خصوصی به من گفت که این افراد زندانی نیستند بلکه مامورین آمریکایی هستند. در این ارتباط روز هفده آذر با آقای آری وونگ وزیر کشور تایلند که یک مسلمان بود ملاقات و ضمن ارائه گزارشی از روند دستگیری آقای قاسمی وانگیزه‌های سیاسی دولت بوش، از فشار‌های وارده بر او در زندان به شدت گله کرده و گفتم فعالیت‌های عوامل امریکا در زندان، مشکلات را برای وی دوچندان کرده و ما تقاضای رسیدگی داریم. پس از آزادی آقای قاسمی روزنامه‌های آمریکا نوشتند ایران در نبرد دیپلماتیک در مورد یک زندانی ایرانی، آمریکا را شکست دادند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار