وزارت علوم در مهر ۹۸؛

از وجود ۳۰۰ هزار صندلی خالی در دانشگاه علمی کاربردی تا توضیح درباره سهمیه فرزندان هیات علمی

وجود ۳۰۰ هزار صندلی خالی در دانشگاه علمی کاربردی و توضیح مسئولان سازمان سنجش درباره اختصاص سهمیه به فرزندان هیئت علمی از جمله اخبار مهر ۹۸ است.

به گزارش خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، وزارت علوم در سال ۹۸، همچون دیگر دستگاه‌های کشور به سبب اتفاقات متعدد و اغلب ناگوار، سال پر فراز و نشیبی را پشت سر گذاشت. سعی داریم در قالب یک بسته خبری به طور ماهانه مهم‌ترین وقایع مربوط به این وزارتخانه را بررسی کنیم.

۳۰۰ هزار صندلی خالی در دانشگاه علمی کاربردی چه توجیهی دارد؟

محمد حسین امید، رئیس دانشکاه علمی کاربردی با بیان اینکه دو سوم صندلی‌ های علمی کاربردی خالی است، اظهار کرد: هر سال دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی، شاهد میزان متغیر پذیرش دانشجو هستند.

امید افزود: حدود ۴۰۰ هزار ظرفیت پذیرش دانشجو در دانشگاه علمی کاربردی وجود دارد اما پذیرشی که در شهریور ماه اتفاق افتاده، حدود ۹۰ هزار دانشجو بوده است یعنی بیش از ۳۰۰ هزار ظرفیت این دانشگاه خالی از دانشجو باقی مانده است.

 رئیس دانشکاه علمی کاربردی ادامه داد: امسال براساس قانون برنامه ششم توسعه کشوری و به حد نصاب رسیدن سهم آموزشهای مهارتی هر چند هنوز دو سوم ظرفیت این دانشگاه خالی است اما باز هم شاهد ثبت نام دانشجویان به نسبت خوبی بوده ایم.

فرزندان هیات علمی در کنکور «سهمیه» ندارند

حسین توکلی، مشاور عالی سازمان سنجش و آموزش کشور درباره سهمیه فرزندان اعضای هیات علمی در کنکور گفت: آن چیزی که در برای فرزندان اعضای هیات علمی در نظر گرفته شده است، سهمیه برای قبولی در کنکور نیست.
 
او  افزود: سهمیه‌ای که در کنکور داریم برای منطقه یک، دو و منطقه سه و بعد سهمیه‌های مصوب ارگان‌ها مثل مجلس شورای اسلامی که به سازمان سنجش ابلاغ شده است.
 
توکلی بیان کرد: سهمیه‌های موجود در کنکور شامل خانواده شهدا، رزمندگان، ایثارگان ۲۵ درصد و ایثارگران ۵ درصد است که سهمیه‌هایی کاملا قانونی است که مجلس به سازمان سنجش ابلاغ کرده است و ما اجرا کننده این قوانین هستیم.
 
 
پس از بررسی‌های کارشناسی توسط مدیریت امور عمران و توسعه دانشگاه آزاد واحد علوم و تحقیقات، کارشناسان پلیس راهور و متخصصان ایمنی معابر سازمان مرکزی دانشگاه آزاد، فرایند ایمن‌سازی معابر واحد علوم و تحقیقات با نصب گاردریل در فاز نخست آغاز شد.

با بازنگری معابر تردد وسایل نقلیه در واحد علوم و تحقیقات، با توجه به شیب، تعداد قوس‌ها و ترکیب تردد خودرو‌های سبک و سنگین در این واحد دانشگاهی، ایمن‌سازی معابر آن به طول دو هزار و دویست متر به صورت ترکیبی از گاردریل و دیواره بتنی تعیین و آغاز شد.
 
 
سید محمود رضا آقامیری، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان تهران در پاسخ به این سوال که میزان افزایش شهریه رشته‎‌های پزشکی دانشگاه آزاد تا چه میزان بالا رفته است؟ گفت: میزان شهریه رشته‌های پزشکی دانشگاه آزاد درصدی از شهریه دانشگاه‌های پردیس دولتی است و اگر آنها بالا برود به نسبتی هم شهریه دانشگاه آزاد بالا می رود.

آقا میری در ادامه بیان کرد: شهریه پردیس‌ها در سال تحصیلی جدید خیلی بالا رفته است و حدود ۴۰ درصد افزایش شهریه داشته‌اند؛ افزایش ۴۰ درصدی شهریه پردیس‌های دانشگاه‌های سراسری باعث شده مبلغ شهریه به ترمی ۱۵ میلیون برسد.

ماجرای تمام نشدنی پایان‌نامه‌های جعلی/ چرا مسئولان رسیدگی نمی‌کنند؟

منصور غلامی وزیر علوم در خصوص اتمام کار پایان نامه‌های جعلی اظهار کرد: هنوز همه‌ موسسات پایان‌نامه جعلی جمع نشده است بلکه ۲۱ مرکز انجام پایان‌نامه‌های جعلی برای دانشجویان را جمع کرده‌ایم و امور قضایی آن‌ها هم انجام شده است.

غلامی ادامه داد: وزارت علوم، دانشگاه‌ها و کارگروه‌های اخلاق علمی تشکیل شد تا به صورت شبکه کامل کشوری این موضوع را پیگیری کنند.

او با اشاره به سه گروه وزارت علوم، دانشگاه‌ها و کارگروه اخلاق علمی تصریح کرد: به تدریج مبحث پایان نامه‌های جعلی توسط این سه گروه از داخل دانشگاه‌ها با توجیح و اطلاع‌رسانی کامل به اعضای هیئت علمی و دانشجویان به سمت بیرون هدایت می‌شوند تا مراکزی را که به این مبحث غیرقانونی می‌پردازند شناسایی و بعد رسیدگی کنیم.

واکنش رئیس دانشگاه امیرکبیر به اعتراض دانشجویان برای اخذ شهریه‌های غیرقانونی

احمد معتمدی، رئیس دانشگاه صنعتی امیرکبیر درباره اعتراض اخیر دانشجویان دانشگاه صنعتی امیرکبیر اظهار کرد: در این دانشگاه بر اساس قوانین مرتبط ارائه واحد و برنامه‌ریزی‌های تحصیلی دروس (واحد‌های پیش نیاز و هم نیاز) سقف ارائه ۱۴ واحد درسی را برای دانشجویان در هر ترم قرار دادیم، بنابراین دانشجویان باید سلسله مراتب از واحد‌های درسی و رعایت اصول واحد‌های پیش نیاز و هم نیاز را به جای آورند، در غیر این صورت نمی‌توانند حتی تا سقف ۱۴ واحد درسی را هم بگیرند و این جریان موجبات اعتراض دانشجویان را فراهم آورد.

او ادامه داد: اگر دانشجویی نمی‌تواند ۱۴ واحد مجاز را در طی یک ترم اخذ کند؛ به عهده دانشگاه نیست، در واقع خود دانشجو مسئول این امر است که مواد درسی را به ترتیب انجام داده تا در ترم‌های بعدی دچار مشکل نشود.

رئیس دانشگاه امیر کبیر افزود: تنها حدود ۳ درصد از دانشجویان با این جریان مشکل دارند و ما تنها می‌توانیم راهکاری، چون راهنمایی و برنامه ریزی در بحث انتخاب رشته را به آن‌ها بدهیم.

«طیبی» سکاندار جهاد دانشگاهی باقی ماند

در یک‌صدوپنجاه‌ویکمین جلسه‌ هیات امنای جهاددانشگاهی که در دفتر مرکزی این نهاد برگزار شد، حمید رضا طیبی با کسب ۹ رأی از مجموع ۹ رأی مأخوذه، برای سه سال دیگر به عنوان رییس جهاددانشگاهی انتخاب شد.

این جلسه با حضور اعضای هیات امنای جهاددانشگاهی شامل حجت‌الاسلام‌والمسلمین مصطفی رستمی رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها، محمدباقر نوبخت معاون رییس جمهور و رییس سازمان برنامه و بودجه کشور، ایرج حریرچی نماینده‌ی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، حجت‌الاسلام‌والمسلمین سید سعیدرضا عاملی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی، منصور غلامی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، طیبی (رییس هیات امنا) و سه نفر از اعضای هیات علمی معرفی‌شده توسط رییس جهاددانشگاهی شامل عبدالحسین شاهوردی، محسن قرنفلی و محمدحسین ایمانی خوشخو برگزار شد.

 انتهای پیام/
برچسب ها: وزارت علوم ، دانشگاه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار