دانستنی‌های فضا؛

کاربرد جی پی اس در کره ماه

فضانوردان در مدار و سطح بسیار عجیب کره ماه از جی پی اس برای مقاصد گوناگونی استفاده می‌کنند.

به گزارش خبرنگار حوزه فناوری گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان،  طبق برنامه ریزی های ناسا اگر فضانوردان به موقع به ماه برسند یکی از اهداف آن‌ها استخراج یخ از دهانه نزدیک به قطب جنوب این قمر سیاره زمین است. آن‌ها برای این کار نیاز به مسیریابی دقیق این منطقه دارند. فضانوردان از قبل مجهز به تجهیزاتی مانند فضاپیما‌هایی که روی ماه فرود آیند، خودرو‌های قمری، تجهیزات حفر و خودرو‌های تامین هستند.

گرچه، در مدار یا در سطح بسیار عجیب ماه، آن‌ها باید موقعیت خود را فوری و دقیق بدانند و بدون شک باید برای این کار از جی‌پی‌اس استفاده کنند. بنابراین، آیا یک جی‌پی‌اس روی ماه دقیق کار خواهد کرد؟

بر روی زمین، سامانه موقعیت‌یاب جهانی (GPS) زندگی ما را تغییر داده است. برخی از کشور‌ها از تعداد زیادی ماهواره‌ استفاده می‌کنند که به افراد به شکل‌های متعدد برای مسیریابی کمک می‌کند. در زمین، جی‌پی‌اس می‌تواند موقعیت‌ها را در حد سانتی‌متر نشان دهد. 


بیشتر بخوانید: ماموریت‌های فضایی در کش و قوس خطر سرایت ویروس کرونا به فضا


«ژیانگ جیامینگ» و «لی چالرز» از آزمایشگاه پیش‌رانش جت ناسا با انجام بعضی از محاسبات ریاضی این احتمال را بررسی کردند. از نظر ریاضی و تئوری، جی‌پی‌اس دقیقا روی ماه کار خواهد کرد. از سیگنال‌های دریافتی از ماهواره‌های فعلی جهانی مسیریابی نزدیک زمینی می‌توان برای مسیریابی فضانوردان روی ماه که ۳۸۵ هزار کیلومتر با ما فاصله دارد استفاده کرد.

انتهای پیام/

برچسب ها: سفر به ماه ، فضا پیما
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار