یک کارشناس اقتصادی در گفت وگو با باشگاه خبرنگاران جوان:

دریافت سود ۱۸ درصد در بانکداری اسلامی معنایی ندارد

جاوید گفت: بانکداری اسلامی به یک نوعی بانکداری قرض الحسنه به حساب می‌آید به علت آنکه در آن سودی تحت عنوان ۱۸ در صد و جریمه‌ی تاخیر نداریم.

سرمایه گذاری نکردن در بانک های جهانی سدی در برابر بانکداری اسلامی/ دریافت سود 18 درصد در بانکداری اسلامی معنایی نداردپرویز جاوید عضو انجمن اقتصادانان ایران در گفت‌وگو با خبرنگار بورس،بانک و بیمه گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، در خصوص نوع بانکداری اسلامی در ایران بیان کرد: طی یک مصوبه نامه‌ای قرار بود از سال ۶۷ به بعد قرار بود شیوه‌ی بانکداری در کشور به بانک داری اسلامی تغییر شکل بدهد به طوری که اساس بانکداری ما حالت اسلامی شود.

این کارشناس اقتصادی افزود: اگر بانکداری اسلامی در کشور به اجرا در می‌آمد مطمئنا ما اولین کشوری بودیم که این نوع بانکداری را در جهان به اجرا در می‌آوردیم.

او تاکید کرد: در دهه‌ی ۹۰ میلادی بعضی از کشور‌ها این فرمول بانکداری اسلامی را از کشور ما برداشتند و الان آن‌ها دارند فرمول بانکداری اسلامی را در کشورشان به نحوی اجرا می‌کنند که در این مورد می‌توان به کشور آسیای شرقی ماننده مالزی و  اندونزی اشاره کرد.

جاوید تصریح کرد: متاسفانه این طرح توسط اقتصاددان‌های خودمان مطرح شد، اما بانک مرکزی نتوانست برنامه‌ی استراتژیکی را در این طرح در نظر بگیرد به همین دلیل تا به امروز اتفاقی در خصوص این برنامه رخ نداده است  نمی‌توان صدرصد تقصیر را بر گردن سیستم بانکی بیاندازیم به علت آنکه در سیستم بانکی ما سرمایه گذاری صورت نگرفته است.

وی بیان کرد: علت دیگر آن را می‌توان مقدار کم درآمد سرانه در نظر گرفت پس بانک‌ها درآمد دیگری ندارند و نمی‌توانند مخارج خودشان را تامین کنند.

این کارشناس اقتصادی گفت: ما نیازمند آن هستیم تا در سیستم بانکی سرمایه گذاری صورت بگیرد و علت اصلی که ما تا به امروز در این امر موفق نبوده ایم بخاطر آن است که نتوانستیم با بانک‌های کشور‌های دیگر ارتباط برقرار کنیم.

این کارشناس اقتصادی اظهار کرد: بانکداری اسلامی به یک نوعی بانکداری قرض الحسنه به حساب می‌آید به علت آنکه در آن سودی تحت عنوان ۱۸ در صد و جریمه‌ی تاخیر نداریم.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار