منابع دیپلماتیک: آمریکا به دنبال جلب حمایت سازمان ملل از توافق واشنگتن-طالبان است

منابع دیپلماتیک اعلام کردند آمریکا از شورای امنیت سازمان ملل خواسته است توافق واشنگتن-طالبان را امروز به رای بگذارد تا به آن مشروعیت بین‌المللی ببخشد.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از العربیه، منابع دیپلماتیک روز گذشته گفتند آمریکا از سازمان ملل خواسته است توافق واشنگتن با طالبان را -که حدود دو هفته پیش به امضا رسید- امروز در شورای امنیت به رای گیری بگذارد تا مشروعیت بین‌المللی بیابد.

بنا به گفته این منابع، درخواست رای‌گیری پس از مذاکره درباره پیش‌نویس قطعنامه صورت گرفته است.

واشنگتن مدعی است توافقی که با طالبان به دست آورده هموار کننده راه صلح افغانستان است و از روز گذشته خروج نیرو‌های نظامی خود را از این کشور براساس این توافق آغاز کرده است. سونی لیگیت، سخنگوی نظامیان آمریکایی مستقر در افغانستان در اطلاعیه‌ای اعلام کرد «بر اساس اعلامیه مشترک آمریکا ـ جمهوری اسلامی افغانستان و توافقنامه آمریکا ـ طالبان، خروج وابسته به شرایط نیرو‌های آمریکایی از افغانستان آغاز شده است.»

در حال حاضر حدود ۱۲ هزار نظامی آمریکایی در افغانستان مستقر هستند. بر اساس توافقنامه آمریکا و طالبان که در ۲۹ فوریه امضا شد، طی ۱۳۵ روز پس از امضای این توافقنامه شمار نظامیان آمریکایی در افغانستان باید به ۸۶۰۰ نفر کاهش یافته و به همین تناسب تعداد نظامیان ناتو نیز باید کم شود و تا مدت ۱۴ ماه پس از امضای این توافقنامه تمام قوای خارجی به طور کامل از افغانستان خارج شوند.

با این حال کارشناسان معتقدند آمریکا با این توافق به دنبال جایگزین کردن طالبان با داعش است. کارشناسان می‌گویند هدف اصلی آمریکا از توافق با طالبان، ارائه یک دستاورد برای انتخابات ۲۰۲۰ این کشور، کاهش نیرو‌های نظامی خود و به تبع آن کم کردن هزینه‌های نظامی و فریب افکار عمومی است تا به اهداف و منافع نامشروع خود در افغانستان دست یابد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۵۱ ۲۰ اسفند ۱۳۹۸
چرا سازمان بین الملل از خروج امریکا از برجام ممانعت نکرد!
آخرین اخبار