باشگاه خبرنگاران جوان گزارش می‌دهد؛

ستاره‌های دفاعی مقدس که در اسفندماه عروج کردند + فیلم و تصاویر

دفاع مقدس در تاریخ کشورمان نشان داد مردم همواره پای کار دفاع از انقلاب هستند.

به گزارش  خبرنگار دفاعی امنیتی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، دفاع مقدس در تاریخ کشورمان نقطه ای درخشان و مقطعی است که نشان داد مردم انقلابی ایران اسلامی همواره پای کار دفاع و حمایت از انقلاب هستند.  جنگ در شرایطی به ایران تحمیل شد که نیروهای نظامی وضعیت مناسبی نداشتند و در وضعیت برابر با ارتش عراق نبودند.

جنگ در شرایطی به ایران تحمیل شد که ارتش وضعیت مناسبی نداشت، سپاه نیز تازه تاسیس شده بود. جنگ نه تنها ارتش و سپاه ایران را از هم پاشیده نکرد، بلکه ارتش در دوران جنگ به بازیابی قدرت خویش پرداخت. سپاه نیز از دوران دفاع مقدس با ایجاد و توسعه سازمان رزم، قدرت خود را افزایش داد. 

در این دوران باشکوه و نورانی ستارگان درخشانی ظهور و بروز پیدا کردند که شاید اگر این دوران وجود نداشت؛ هیچگاه فرصت این ظهور و بروز به وجود نمی آمد. تمام روزهای دفاع مقدس سرشار از نام و نشان شهدای عزیز است، شهدایی که نورانیت خاصی دارند و سیره آنها باید سرمشق راه و چراغ گمراهی های زندگی ما باشد.

روزهای اسفندماه نیز با یاد و خاطره شهدای دفاع مقدس مزین شده که در این گزارش برشی از زندگی شهدای اسفندماه را می خوانید.

سردار شهید حمید باکری

شهید حمید باکری که برادر کوچک‌تر شهید مهدی باکری است در آذرماه سال ۳۴ در شهرستان ارومیه چشم به جهان گشود. در سنین کودکی مادرش را از دست داد و دوران دبستان و سیکل و اول دبیرستان را در کارخانه قند ارومیه و بقیه تحصیلاتش را در دبیرستان فردوسی ارومیه به پایان رساند.

شهدای دفاع مقدس

حمید در سال ۵۵ ظاهراً برای تحصیل به خارج از کشور سفر می‌کند، ابتدا به ترکیه و از آنجا جهت گذراندن دوره چریکی عازم سوریه می‌شود و بعد به آلمان رفته و در دانشگاه اسم نویسی کرده و فقط یک هفته در کلاس درس حاضر می‌شود.

شهدای دفاع مقدس

با سفر امام خمینی (ره) به پاریس، عازم آنجا می‌شود و از آن کشور جهت آوردن اسلحه به سوریه می‌رود و با پیروزی انقلاب اسلامی به ایران مراجعت کرده، جهت پاسداری از دستاورد‌های انقلاب اسلامی در مراکز نظامی مشغول فعالیت می‌شود و با تشکیل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در سال ۵۷ به عضویت این نهاد درآمد.

شهدای دفاع مقدس

وی با فرمان امام خمینی مبنی بر تشکیل ارتش ۲۰ میلیونی مسئول تشکیل و سازماندهی بسیج ارومیه شد. با شروع جنگ تحمیلی به جبهه آبادان شتافت و دو ماه بعد مراجعت کرد. مدتی در شهرداری بصورت افتخاری در سمت مسئول بازرسی مشغول خدمت شد و چون کار اداری نتوانست روح بزرگ او را آرام کند مجدداً عازم جبهه آبادان شد و فرماندهی خط مقدم ایستگاه ۷ آبادان را بعهده گرفت و به سازماندهی نیرو‌های مردمی پرداخت.

شهدای دفاع مقدس

شهید باکری برای مدتی از سوی جهاد سازندگی مسئولیت پاکسازی مناطق آزاد شده کردنشین در منطقه سرو را برعهده گرفت و سپس بعنوان مسئول کمیته برنامه ریزی جهاد استان تعییین شد؛ چون در هر حال جنگ را مسئله اصلی می‌دانست و می‌اندیشید که در جبهه مفیدتر است حضور دائمی‌‌اش را در جبهه‌ها از عملیات فتح‌المبین شروع کرد.

شهدای دفاع مقدس

در چندین عملیات مهم بعنوان فرمانده حضور داشت تا اینکه در تاریخ «ششم اسفندماه ۱۳۶۲» در عملیات خیبر به درجه رفیع شهادت نائل آمد.

سردار سرلشکر پاسدار شهید حاج حسین خرازی

سردار شهید حاج حسین خرازی اول شهریورماه  سال ۳۶ در یکى از محله‌هاى مستضعف‌نشین شهر شهیدپرور اصفهان بنام کوى کلم بدنیا آمد. در سال ۱۳۵۵ پس از اخذ دیپلم طبیعى به سربازى اعزام شد. در مشهد ضمن گذراندن دوران سربازى، فعالانه به تحصیل علوم قرآنى در مجامع مذهبى اقدام کرد.

شهدای دفاع مقدس

در سال ۱۳۵۷ به دنبال صدور فرمان حضرت امام خمینی (ره) بر فرار سربازان از پادگان‌ها و سربازخانه‌ها، او و برادرش هر دو از خدمت سربازى فرار کردند و به خیل عظیم امت اسلامى پیوستند. شهید خرازى از همان آغاز پیروزى انقلاب، درگیر فعالیت در کمیته انقلاب اسلامى، مبارزه با ضد انقلاب داخلى و جنگهاى کردستان بود و لحظه‌اى آرام نداشت.

شهدای دفاع مقدس

شهید خرازی در اوج درگیری‌ها، به کردستان اعزام شد و در جایگاه فرماندهى گردان ضربت با رشادت‌‌های مثال زدنی خود در آزادسازی شهر سنندج نقش موثری داشت. با آغاز دفاع مقدس پس از یکسال عازم جبهه های جنوبی شد و فرمانده اولین خط دفاعی  ایران در دفاع مقدس شد.

شهدای دفاع مقدس

او در عملیات‌هاى مختلف همچون رمضان، والفجر ۴ و خیبر در سمت فرماندهى لشکر امام حسین (ع) تلاش‌های بسیارى انجام داد. در عملیات خیبر ۱ دست او در اثر اصابت ترکش قطع و پیکر زخم خورده‌اش به عقب فرستاده شد.

شهدای دفاع مقدس

حاج حسین خرازی در بسیاری از عملیات‌ها مجروح شد، اما براى جلوگیرى از تضعیف روحیه همرزمانش حاضر نمى‌شد به پشت جبهه انتقال پیداکند.

شهدای دفاع مقدس

این سردار بزرگ در روز هشتم اسفندماه ۱۳۶۵ به دیدار معبود شتافت. رهبر معظم انقلاب در مورد ایشان مى‌فرمایند: «او (حسین خرازى) سردار رشید اسلام و پرچمدار جهاد و شهادت بود که با ذخیره‌اى از ایمان و تقوا و جهاد و تلاش شبانه‌روزى براى خدا و نبرد بى‌امان با دشمنان اسلام، در آسمان شهادت پرواز کرد و بر آستان رحمت الهى فرود آمد و به لقاءالله پیوست».

سردار شهید امیر حاج امینی

شهید امیر حاج امینی یکی از شهدای معروف و مشهور دفاع مقدس است که همه او را با یک تصویر معروف می شناسند. او متولد سال  پنجم دی ماه سال ۴۰ در روستای علیشار از توابع زرند ساوه است. با آغاز جنگ تحمیلی به دلیل قدرت بدنی بالای خود در سمت بیسیم چی لشکر ۲۷ محمد رسول‌الله (ص) مشغول به کار شد، تا اینکه در دهم اسفندماه سال ۶۵ در منطقه شلمچه به درجه رفیع شهادت نائل آمد. 

شهدای دفاع مقدس

عکس این شهید بزرگوار همان عکس معروفی است که در کشورمان به‌عنوان سمبل شهید و شهادت در جمهوری اسلامی ایران مشهور شد.

شهدای دفاع مقدس

همیشه وقتی می‌خواهند تصویری از شهید را به نمایش بگذارند، تصویر زیبای شهید امیر حاج امینی با آن عروج ملکوتی و آرامش در چهره و لبخند ملایم و زیبا بیش از هرچیز جلوه‌گر می‌شود.

سردار شهید حاج محمدابراهیم همت

این سردار سرافراز سپاه اسلام روز ۱۲ فروردین  سال ۳۴ در شهرضای اصفهان بدنیا آمد. در سال ۵۲ مقطع دبیرستان را با موفقیت پشت سرگذاشت و پس از اخذ دیپلم با نمرات عالی در دانشسرای اصفهان به ادامه تحصیل پرداخت.

شهدای دفاع مقدس

او پس از دریافت مدرک تحصیلی به سربازی رفت. فعالیت‌های پررنگ انقلابی علیه رژیم پهلوی داشت. پس از پایان دوران سربازی و بازگشت به زادگاهش شغل معلمی را انتخاب کرد.

شهدای دفاع مقدس

با گسترش تدریجی انقلاب اسلامی، ابراهیم پرچمداری جوانان مبارز شهرضا را برعهده گرفت. مأموران رژیم در هرفرصتی در پی آن بودند که این فرزند شجاع و رشید اسلام را از پای درآورند، ولی او با تغییر لباس و قیافه، مبارزات ضد دولتی خود را دنبال می‌کرد تا اینکه انقلاب اسلامی به پیروزی رسید.

شهدای دفاع مقدس

شهید همت در خرداد سال ۱۳۵۹ به منطقه کردستان که بخش‍ هایی از آن در چنگال گروهک‍ های مزدور گرفتار شده بود، اعزام شد. پس از شروع جنگ تحمیلی او به‌ همراه حاج احمد متوسلیان، به دستور فرماندهی سپاه پاسداران مأموریت یافتند ضمن اعزام به جبهه جنوب، تیپ محمدرسول الله (ص) را تشکیل دهند.

شهدای دفاع مقدس

سال ۶۱ بود که عازم جنوب لبنان شد تا مردم مسلمان این منطقه را یاری کند، پس از دو ماه حضور در این خطه به میهن اسلامی بازگشت. با شروع عملیات رمضان در ۲۳ تیر همان سال در منطقه «شرق بصره» فرماندهی لشکر ۲۷ حضرت محمد (ص) را برعهده گرفت. البته شهید همت، مسئولیت سپاه یازدهم قدر را که شامل لشکر ۲۷، لشکر ۳۱ عاشورا، لشکر ۵ نصر و تیپ ۱۰ سیدالشهدا (ع) بود، را برعهده داشت.

شهدای دفاع مقدس

این شهید گرانقدر سرانجام در غروب ۱۷ اسفندماه سال ۶۲ در محل تقاطع جاده‌های جزایر مجنون شمالی و جنوبی به درجه رفیع شهادت نائل آمد.

سردار شهید عبدالحسین برونسی

شهید برونسی سوم شهریورماه سال ۲۱ در روستای «گلبوی کدکن» توابع تربت حیدریه بدنیا آمد. سال ۱۳۵۲ پس از آشنایی با یکی از روحانیون مبارز با درس‌های آیت‌الله خامنه‌ای آشنا شد و از آن پس دل در گرو جهاد و انقلاب نهاد.

شهدای دفاع مقدس

پس از پیروزی انقلاب به صورت افتخاری به سپاه پاسداران پیوست، با آغاز درگیری‌های کردستان به پاوه رفت و با شروع جنگ تحمیلی در شمار نخستین کسانی بود که خود را به جبهه‌های نبرد رساند.

شهدای دفاع مقدس

او در عملیات فتح المبین به‌عنوان فرمانده گردان خط شکن از ناحیه کمر مجروح شد. با شروع عملیات‌های والفجر ۳ و ۴ به‌عنوان معاونت تیپ ۱۸ جواد الائمه (ع) در تمامی مراحل آن‌ها شرکت داشته و گردان‌های خط شکن را رهبری می‌کرد و در عملیات‌های خیبر، میمک و بدر فرماندهی تیپ را برعهده داشت.

شهدای دفاع مقدس

شهدای دفاع مقدس

سرانجام او در بیست و سوم اسفندماه سال ۶۳ در پاتک دشمن با اصابت ترکش خمپاره به بدن مطهرش شهید شد.

سردار شهید حاج عباس کریمی

سردار کریمی در سال ۳۶ در قهرود کاشان چشم به جهان گشود. دوران تحصیل ابتدایی را در این روستا به پایان رسانید و سپس وارد هنرستان شد. بعد از اخذ دیپلم در رشته نساجی، به سربازی رفت. پس از فرمان امام خمینی خدمت سربازی خود را رها کرد و با پیوستن به‌صف مبارزین در راه پیروزی انقلاب فعالیت داشت.

شهدای دفاع مقدس

سال ۱۳۵۸ به هنگام تاسیس سپاه کاشان به عضویت این نهاد درآمد و در قسمت اطلاعات مشغول به خدمت شد.

تابستان سال ۱۳۵۹ داوطلبانه برای مبارزه با ضدانقلاب به کردستان رفت. شهید کریمی بعد‌ها همراه سردار جاویدالاثر متوسلیان و شهید چراغی به جبهه‌های جنوب عزیمت کرد و به‌عنوان مسئول اطلاعات عملیات تیپ محمد رسول الله (ص) به فعالیت خود ادامه داد.

شهدای دفاع مقدس

در عملیات والفجر مقدماتی به‌عنوان مسئول اطلاعات سپاه ۱۱ قدر (که تازه تشکیل شده بود) معرفی شد و مدتی مسئولیت فرماندهی تیپ سوم سلمان از لشکر ۲۷ حضرت رسول (ص) تهران بزرگ را برعهده داشت.

شهدای دفاع مقدس

پس از شهادت شهید همت در عملیات خیبر، فرماندهی لشکر را عهده دار شد. شهید کریمی سرانجام در بیست و چهارم اسفندماه سال ۶۳ بر اثر اصابت ترکش خمپاره به سرش با آب دجله وضو ساخت و نماز عشق را به قد قامت شهادت ایستاد.

سردار شهید مهدی باکری

شهید مهدی باکری در آخرین روز فروردین ماه سال ۳۳ در میاندوآب چشم به جهان گشود. پس از ورود به دانشگاه مرحله‌ی جدیدی از زندگی علمی و سیاسی او آغاز شد. در همان سال‌ها به طور جدی پا در عرصه‌ی مبارزات سیاسی و انقلابی گذاشت. در این باره نقش او و دوستانش در برپایی تظاهرات شهر تبریز در پانزدهم خرداد ۱۳۵۴ و ۱۳۵۵ بسیار موثر و حساس بود.

شهدای دفاع مقدس

همان زمان وی توسط ساواک شناسایی شد و بار‌ها برای بازجویی به اداره‌ی امنیت برده شد. در سال ۱۳۵۶ به‌عنوان افسر وظیفه به خدمت سربازی رفت و به تهران مأمور شد. در بحبوحه‌ی انقلاب مهدی به فرمان امام از پادگان گریخت و به ارومیه بازگشت. با پیروزی انقلاب شهید باکری نقشی فعال در سازماندهی سپاه داشت. مدتی هم دادستان دادگاه انقلاب ارومیه شد.

شهدای دفاع مقدس

او در سال ۱۳۵۹ ازدواج کرد و روز بعد از عقد به سوی جبهه شتافت. در منطقه‌ی غرب سمت فرماندهی سپاه را به‌عهده گرفت.

مهدی پس از شرکت در عملیات‌های مختلف و پاکسازی ضد انقلاب، به منطقه‌ی جنوب کشور رفت و معاونت تیپ نجف اشرف را عهده دار شد. در عملیات فتح‌المبین، در منطقه‌ی رقابیه از ناحیه چشم مجروح و پس از بهبود به جبهه بازگشت.

شهدای دفاع مقدس

پس از آزادسازی خرمشهر دوباره مجروح شد. با تشکیل تیپ عاشورا فرماندهی این تیپ را به عهده گرفت. سرانجام در عملیات خیبر که در جزیره مجنون صورت گرفت، با اصابت گلوله‌ای به سرش به سختی مجروح شد و هنگام بازگشت به عقب موشکی به قایق آن‌ها اصابت کرد و پیکر مطهر او به‌همراه همرزمانش راهی دریا شد.

مهدی طلوع وند

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۷۴
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
کمیل
۰۴:۴۷ ۲۶ فروردين ۱۴۰۱
کجایید سرداران شهید .این داعش تکفیری جرات حمله ب حرم زینب کرده بود.
وای بر شما داعشیها اگر شهید همت بود .اگر باکری بود.اگر خرازی بود.وای اگر احمد متوسلیان بود.اگراحمد کاظمی بود. اگر صیاد شیرازی بود .اگر شهید زین الدین بود .وای برشما چریکهای داعش اگر مصطفی چمران بود .اگر عبدالرسول زرین بود . ولی اسوده بخوابید چون حاج قاسم خار مادرشونو ب عزاشون نشوند.
Iran (Islamic Republic of)
احسان مرادی
۰۲:۰۳ ۲۳ بهمن ۱۴۰۰
میخوایید از سر در گمی دنیا خلاص بشید کار زیادی لازم نیست بکنید عکس سردار خیبر(حاج ابراهیم همت) که سرتاسر وجودش با خدا بود رو دانلود کن و هر روز بهش خیره شو . خاکساری،شجاعت و همت این سردار از سیمای نورانیش متجلیه و بعید میدونم کسی که بهش متوسل بشه تحت تاثیر قرار نگیره.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۴۳ ۱۰ اسفند ۱۳۹۹
شهیدان‌‌گمنام‌‌منشا‌خیروبرکت‌هستن‌درهرجایادبودی
دارن‌عطرحضورشان‌ونورهدایتشان‌‌پراکنده‌میشود
کاش‌اسامی‌همه‌شهداکمنام‌جنگ‌مخصوصا‌عملیات
فاورا‌‌نشان‌میدادن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۴۹ ۰۸ اسفند ۱۳۹۹
شادی روح همه‌ی شهدا صلوات
Iran (Islamic Republic of)
دل سوخته
۰۰:۵۵ ۰۳ آذر ۱۳۹۹
سلام.یه جورای بگم خجالت میکشم از شهدا اخه باور نمیکنم اینقر خوب بودن مگه میشه .ماالان بخاطر یه صندلی اتوبوس خودمون رو به هزار درد میزنیم بلندنشیم بعد اینا جان دادن ما راحت بشینیم.میگن توسل به شهدا ادم دست خالی بر نمیگرده میخوام به شهید حسین خرازی توسل پیدا کنم امشب فقط به یاد شهدا دارم اشک میریزم مگه میشه اینقدر خوب بودن
Iran (Islamic Republic of)
سید محمد جواد
۰۸:۳۸ ۲۲ مهر ۱۳۹۹
خدا همه شهدا رو بیامرزه
Iran (Islamic Republic of)
سید محمد جواد
۰۸:۳۳ ۲۲ مهر ۱۳۹۹
شادی روح همه ی شهدا صلوات
Iran (Islamic Republic of)
زهرا
۲۳:۱۷ ۰۹ مرداد ۱۳۹۹
خوش به حال شهدا انشالله که ما را هم شفاعت کنن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۶:۱۲ ۱۶ خرداد ۱۳۹۹
السلام علی الشهداء و الصدیقین
Iran (Islamic Republic of)
ازاده عربنژاد
۱۰:۰۶ ۱۹ اسفند ۱۳۹۸
درود برهمه شهیدان. پاک سرشت خدایا. همه ملت ایران خصوصا جوانان عزیز را درراه این شهیدان عزیزقرابده.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۵۸ ۱۸ اسفند ۱۳۹۸
روحشان شاد ،ایا اینها جایگزینی دارند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۲۴ ۱۸ اسفند ۱۳۹۸
ما سینه زدیم و بی صدا باریدند . از هر چه که دم زدیم آن هادیدند.مامدعیان صف اول بودیم. از آخر مجلس شهدا راچیدند
روحشان شاد و یادشان گرامی♥️♥️♥️
Iran (Islamic Republic of)
صفافر
۲۲:۴۵ ۱۸ اسفند ۱۳۹۸
شهداء در قلب و دل ما جای دارند امنیت و آرامش ما مرهون خون پاک ریخته شده این عزیزان است درود و سلام خدا بر ارواح مطهرشان
Iran (Islamic Republic of)
کوروش
۲۲:۱۳ ۱۸ اسفند ۱۳۹۸
حداقل هزار سال طول میکشه که دوباره چنین نسلی پیدا شه.همه رو از دست دادیم باکری خرازی همت.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۲۶ ۱۸ اسفند ۱۳۹۸
نه برادر الان هم داریم به خوبی این مردای بزرگ مثل شهدای مدافع حرم ،شهیدان حججی،دهقان امیری، خلیلی، مغز غلامی و.... کم نیستن از این مردای بزرگ
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۰۶ ۱۸ اسفند ۱۳۹۸
سلام تنها برادر من نیز درتاریخ 10اسفندماه 64در عملیات والفجر هشت به شهادت رسید. یادش گرامی باد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۲۸ ۱۸ اسفند ۱۳۹۸
اسم شریفشان چی بود؟
روحشان شاد♥️♥️♥️
Iran (Islamic Republic of)
Alireza
۲۱:۵۶ ۱۸ اسفند ۱۳۹۸
نام سردار رشید اسلام شهید محمد علی شاهمرادی قائم مقام لشگر ۴۴ قمر بنی هاشم(ع)که ترس همیشه از مقابل او فرار میکرد و در عملیات کربلای۵ در تاریخ ۱۳۶۵/۱۰/۲۰ به شهادت رسید خالی است روحش شاد.
علیرضا سلیمانی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۲۹ ۱۸ اسفند ۱۳۹۸
واقعا یادشان گرامی
Iran (Islamic Republic of)
منتظر
۲۱:۳۱ ۱۸ اسفند ۱۳۹۸
شهدای عزیز ، یادتان گرامی باد و بهشت برین گوارایتان
Iran (Islamic Republic of)
علی ایرانمنش
۲۱:۳۱ ۱۸ اسفند ۱۳۹۸
برای شادی ارواح طیبه تمام شهدا صلوات
Iran (Islamic Republic of)
ali mahmoudi
۱۹:۵۱ ۱۸ اسفند ۱۳۹۸
بسیار عالی بود ای کاش این خبر با همین سر فصل ستاره های دفاع مقدس ادامه داشته باشه و فقط به همین خبر اکتفا نکنه
انشاا..... باز هم از این شیر مردان بنویسید
ممنون
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۲۹ ۱۸ اسفند ۱۳۹۸
انشاءالله
Iran (Islamic Republic of)
امیر
۱۹:۳۴ ۱۸ اسفند ۱۳۹۸
یادشان بخیر قبرشان پرازنورخدا من به شخصه همشونو دوست دارم شهیدنادرمهدوی الگوخودم قراردادم انشالله راهشونو ادامه بدیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۰۲ ۱۸ اسفند ۱۳۹۸
خوش به سعادتشون
انشالله عاقبت ما هم ختم به شهادت شود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۱۷ ۱۸ اسفند ۱۳۹۸
شهادت آقا مهدی باکری عملیات بدر بود است
مفقودالاثر شدن
در حین انجام عملیات بدر و در حالیکه نیروهای عراقی با محاصره کامل لشکر سربازان تحت امر مهدی باکری در جزیره مجنون در حال زدن تیر خلاص به سربازان مجروح باقی‌مانده بودند، احمد کاظمی و محمود دولتی با بیسیم از وی می‌خواهند که با عبور از دجله و پیمودن فاصله ۷۰۰ متر و رسیدن به فضای میان خط اول و خط دوم حمله، جان خود را نجات دهد، ولی این درخواست‌ها، با پاسخ منفی باکری همراه بود تا آنکه بر اثر اصابت تیر مستقیم نیروهای عراقی، کشته شد.[۱]

سپس گروهی برای بازگرداندن پیکر باکری اقدام کردند، اما هنگام انتقال پیکر وی، قایق آنها هدف اصابت شلیک مستقیم آر پی جی نیروهای عراقی قرار گرفت و در اروندرود غرق گردید. پیکر وی و سایر سربازانش، هیچ‌گاه یافت نشد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۲۶ ۱۸ اسفند ۱۳۹۸
کمایید شهیدان خدایی بلا جویان راه کربلایی.با اشک دیده می نویسم خیلی دلمون تنگه. کجایید مردان بی ادعا؟؟؟کجایید بهتون بدجور نیاز داریم.برامون دعا کنید گم شدیم .خیلی دنیا رو جدی گرفتیم بد جور تو فکر آباد کردن خانه دنیا شدیم .گیر وگرفتاریم برادران خوبم دعا کنید. سردار عزتمند کجا رفتی ما رو تنها گذاشتی بریدیم بعد تو یه روز خوش ندیدم یه آب خوش از گلومون‌پایین نرفت عزیزترین پدر دنیا حاج قاسم سلیمانی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۰۴ ۱۸ اسفند ۱۳۹۸
واقعا شما یک رسانه ارزشی هستید
کارتون درسته
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۰۱ ۱۸ اسفند ۱۳۹۸
حاج قاسم قاسم قاسم
انگار سالیان سال است که از میان ما رفتی واقعا جایت خالیست
چه شبها در روستا در سکوت ده می آمدی برای سله رحم ودر سکوت همان شبها بازمیگشتی ولی دلمان خوش بود به همان آمد رفتن بیصدایت ولی همین که بویت را حس میکردیم یک دنیا بوددلگرمیمان روحت شاد ما را هم صدا بزن
-
مهدی
۱۶:۵۴ ۱۸ اسفند ۱۳۹۸
درود وسلام خداوند بر تمامی شهدای اسلام و ایران عزیز و بر تمامی شهدای انقلاب و دفاع مقدس و مدافعان حرم و مدافعان امنیت و مدافعان سلامت ایران عزیزمان إن شاء الله که شفیع ما باشند در روز قیامت.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۵۱ ۱۸ اسفند ۱۳۹۸
20 اسفند تولد حاج قاسمه
Iran (Islamic Republic of)
محمدحسین
۱۶:۴۵ ۱۸ اسفند ۱۳۹۸
در این روزهای سخت دست به دامن این شهدای عزیز می شویم و مدد می جوییم
Iran (Islamic Republic of)
احمدخانی
۱۶:۱۹ ۱۸ اسفند ۱۳۹۸
سلام
یادتون رفت از جانشین فرمانده لشکر قدس گيلان شهید املاکی یاد کنید
هم او کم هروقت یاد ماسک می افتیم ناخواسته از شهید املاکی تصویری در ذهن ما تجلی می‌کند که ماسکش را به یک رزمنده دیگر که مجروح شده می دهد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۵۲ ۱۸ اسفند ۱۳۹۸
عالی بودلطفا درهفته یکبارکلیپی ازشهیداوینی درزمان جنگ پخش کنیدممنون
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۵۲ ۱۸ اسفند ۱۳۹۸
عالی بود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۵۴ ۱۸ اسفند ۱۳۹۸
عجب نسل تکرارنشدنی. دیگر این خاک چنین نسلی به خویش نخواهد دید.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۴۲ ۱۸ اسفند ۱۳۹۸
اگر خدا مصلحت بداند و وقتش باشد ، همه چیز ممکن است .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۵۳ ۱۸ اسفند ۱۳۹۸
واقعا همینطور دیگه تکرار نمیشن.....
Iran (Islamic Republic of)
مدافعان حرم
۲۰:۵۷ ۱۸ اسفند ۱۳۹۸
بنده اعتقاد دارم نسل مدافعان حرم تکرار این نسل و بلکه بهتر از این نسل هستند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۵۳ ۱۸ اسفند ۱۳۹۸
واقعا چرا از شهدای دیگه ارتش و ... چیزی نگفتین
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۴۶ ۱۸ اسفند ۱۳۹۸
چقدر صدات رو دوست دارم حاج قاسم
چقدر تصویرت رو دوست دارم حاج قاسم
ممنون از اینکه حاج قاسم رو جلوی چشمان می آورید و صداش رو پخش می کنید. حاج قاسم آرامش بخش است.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۲۷ ۱۸ اسفند ۱۳۹۸
واقعا صداش چشمامو رو جلا وقلبمون رو صفا میده
Iran (Islamic Republic of)
محسن
۱۳:۳۲ ۱۸ اسفند ۱۳۹۸
شادی روح همه شهدا صلوات
Iran (Islamic Republic of)
فدایی امام خامنه ای
۱۳:۲۷ ۱۸ اسفند ۱۳۹۸
به راستی چگونه میتوان فداکاری شهدا را جبران کنیم؟ چگونه میتوان شرمنده آنها نشد؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۱۸ ۱۸ اسفند ۱۳۹۸
سلام خدا بر شهیدان راه حق باد.سلام خدا بر اون پیکرهای مطهر و ارواح طیبه باد.پروردگارا به حق محمد و آل محمد راه ما رو از شهیدان جدا مفرما.
Iran (Islamic Republic of)
علی
۱۳:۰۹ ۱۸ اسفند ۱۳۹۸
کجایند مردان بی ادعا؟بخدا‌ با‌خوندن‌ودیدن‌زندگی‌این شهدای عزیز دلم گرفت.چه‌پاک‌سیرتهایی‌بودند‌
روح‌پاکشان‌شاد‌.صلوات
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۴۶ ۱۸ اسفند ۱۳۹۸
نام سردار رشید اسلام سیدحمید میرافضلی معروف به سید پابرهنه مسئول اطلاعات قرارگاه ثارالله که سوار برموتور حاج همت باهم به شهادت می رسند خالی است روحش شاد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۴۹ ۱۸ اسفند ۱۳۹۸
جالب بود اظلاعاتت رفیق.عالی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۴۱ ۱۸ اسفند ۱۳۹۸
باشگاه خبرنگاران عزیز:آیا شهید ارتشی و یا انتظامی در اسفند نداشتیم؟؟؟لطفا همه نیروهای مسلح رو با یک نظر ببینیم و از هم جداشون نکنیم.شهدا همه برای خاک و ناموس وطن و ایران رفتن و شهید شدن و همشون از هر قشری برای همه ایرانیها عزیز و محترمند..از شما انتظار بیشتری میره.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۵۰ ۱۸ اسفند ۱۳۹۸
شما الان داری جدا میکنی چته
Iran (Islamic Republic of)
جواد
۱۲:۲۱ ۱۸ اسفند ۱۳۹۸
یادهمه ی شهیدان والامقام گرامی باد...خدایابه برکت خون پاک این شهیدان رهبربزرگ اسلام ومومنین مقام معظم رهبری ورزمندگان اسلام (دیروزوامروز)رودرهرجاهرمکان سلامت ومصون ازهرشروبلانگه داره...صلوات برمحمدوآل محمد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۱۰ ۱۸ اسفند ۱۳۹۸
اسفندیا عشقن
Iran (Islamic Republic of)
عمار
۱۲:۱۰ ۱۸ اسفند ۱۳۹۸
درود ابدی بر تمامی صدیقین و شهدای راه اسلام ناب محمدی ص یاد و نام و راهتان تا ابد در قلوب تمامی مومنین مسلمین حزب الله و آزاده اندیشان عادل سر تتا سر جهان زنده و پاینده بوده و هست و خواهد ماند . والسلام و صلوات التماس دعا .
Iran (Islamic Republic of)
عمار
۱۲:۱۰ ۱۸ اسفند ۱۳۹۸
درود ابدی بر تمامی صدیقین و شهدای راه اسلام ناب محمدی ص یاد و نام و راهتان تا ابد در قلوب تمامی مومنین مسلمین حزب الله و آزاده اندیشان عادل سر تتا سر جهان زنده و پاینده بوده و هست و خواهد ماند . والسلام و صلوات التماس دعا .
Germany
ناشناس
۱۲:۰۶ ۱۸ اسفند ۱۳۹۸
دست حضرت عباس(ع) دست شهید خرازی ،دست حاج قاسم حتما" حکمتی دارد واقعا" خوش به حالشان .دستهای دیگری هم هست که در این روزهای بحرانی مایحتاج در مانی مردم را احتکار می کنند.این کجا و آن کجا .به قول حاج صادق آهنگران :مبادا سست گردید پی مقام و گرد پست گردید زمانی این چنین ایام طی شد سر فرزند زهرا(س)روی نی شد.آنان که سر را بر سجود آورده بودند از زندگانی هرچه بود آورده بودند
آنان سر دادند تا ما پا بگیریم از پای افتادند تا مأوی بگیریم .دستهای پاک را امام حسین (ع) می پذیرد . اما دستهای ناپاکی که خود را طلب کار از نظام مقدس جمهوری اسلامی می دانند تو خون مردم است .
Iran (Islamic Republic of)
amir-es
۱۲:۰۵ ۱۸ اسفند ۱۳۹۸
اللهم ارزقنا توفیق شهادت فی سبیلک إلى ما شابه حسین ابن علی علیه السلام
اللهم صلِّ علی محمّد و آل محمّد و عجّل فرجهم
آمین یا رب العالمین
بِکَرَمِکَ یا اَکرمَ الاَکرَمین
برحمتک یا ارحم الراحمین
Iran (Islamic Republic of)
مجید افشارپور
۱۱:۵۲ ۱۸ اسفند ۱۳۹۸
سلام و درود به این شهدا ای کاش ای کاش و ای کاش بتوانیم قدردان خون ریخته شده آنها را بدانیم چه من وچه آن مسول بزرگوار دولت و مجلس
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۴۲ ۱۸ اسفند ۱۳۹۸
توی عکس شهیدی هستن که تاریخ شهادتشون ۱۸ اسفند نوشته شده. در مورد ایشون چیزی ننوشتین
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۳۴ ۱۸ اسفند ۱۳۹۸
عزت و سر بلندی ما در جهان مدیون خون پاک شهداست شادی روح شهدا صلوات
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۳۴ ۱۸ اسفند ۱۳۹۸
عزت و سر بلندی ما در جهان مدیون خون پاک شهداست شادی روح شهدا صلوات
Iran (Islamic Republic of)
م
۱۰:۵۵ ۱۸ اسفند ۱۳۹۸
همه این شهدای عزیز نمونه های پاکی واخلاق واخلاص بودند و نمی توان آنان را توصیف کرد آنان به عالیترین درجه یقین وبندگی حق رسیده ودنیا و مافیها در نظرشان بی مقدار بود هموطن بودن با این بزرگان عرصه جهاد وشهادت افتخار کمی نیست هرفرد چنانچه بخواهد پاک زندگی کند ودنیا تکانش ندهد باید با روح این عزیزان درارتباط باشد درود فراوان بر همه شهدای عزیز وخانوادهای آنان الی الابد
Iran (Islamic Republic of)
رضا
۱۰:۳۸ ۱۸ اسفند ۱۳۹۸
این روزها خیلی جای خالیشون احساس میشه.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۳۷ ۱۸ اسفند ۱۳۹۸
فیلم عالی بود ممنون
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۳۶ ۱۸ اسفند ۱۳۹۸
شادی روح همه شهداصلوات
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۳۲ ۱۸ اسفند ۱۳۹۸
افتخارم اینست که با چنین قهرمانانی هموطن محسوب می شوم.
شادی روحشان صلوات.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۳۰ ۱۸ اسفند ۱۳۹۸
سلام بر شهیدان راه حق
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۱۳ ۱۸ اسفند ۱۳۹۸
مردم به یک شادی نیاز دارند همه سربازهایی که اعزامشان بعد از عید است را معاف کنید تا جوانان و خانواده های زیادی شاد شوند و به زندگی امیدوار شوند
Iran (Islamic Republic of)
سعید خوش سرشت لنگرودی
۰۹:۵۰ ۱۸ اسفند ۱۳۹۸
روحشان شاد ، یادشان گرامی
Iran (Islamic Republic of)
بهزاد زارع
۰۹:۴۹ ۱۸ اسفند ۱۳۹۸
سلام بر شهدا
ما مدیون خون پاک شهدا هستیم و شهدا با خون خود شعار "استقلال آزادی جمهوری اسلامی " را معنی کردند.
روحشان شاد و یادشان همیشه در دل ها زنده باد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۴۱ ۱۸ اسفند ۱۳۹۸
خدا ما رو هم به اونا ملحق کنه انشاالله.
Iran (Islamic Republic of)
رامین
۰۹:۳۶ ۱۸ اسفند ۱۳۹۸
شهیدان راه حق در نزد خداوند خشنود هستند و خداوند از آنها راضی است.

باور کنیم که این سرزمین مهد مجاهدان راه خداست. خدایا، شکر که در این خاک عزیز هستیم. به آبروی این مجاهدان فی سبیل الله این مملکت عزت آفرین و شهیدپرور را از هرگونه آسیب، بیماری، تجاوز دشمنان بدور بفرما! آمین
Iran (Islamic Republic of)
مهدی
۰۸:۴۳ ۱۸ اسفند ۱۳۹۸
افتخارم میکنم به ایرانی بودنم.تا آخرشم پای ولایت هستیم به هر قیمتی.
Iran (Islamic Republic of)
مجید
۱۴:۲۵ ۱۸ اسفند ۱۳۹۸
ماشرمنده شهدایم اللهم الر زقنی شهادت فی سبیل الله
آخرین اخبار