باشگاه خبرنگاران جوان گزارش می دهد؛

به دست خود درختی نشاندی، به پایش جوی آبی بکش!

روز درختکاری، یک نهال بکاریم، اما مهم‌تر این است که ۳۶۴ روز دیگر سال از آن به درستی نگهداری کنیم.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان، سرسبز و آرام و در عین حال، محکم و استوار. تنفسشان زندگی بخش است و میوه‌هایشان طعم حیات می‌دهد. در آفتاب سایه هستند و در باران چتر؛ و حتی همدم ما می‌شوند اگر بخواهیم. یک روز در سال به نام این موجودات شگفت‌انگیز ثبت شده است. روز درختکاری ، در این روز کاشت درخت بسیار مهم است اما مراقبت از درختانی که در سال‌های قبل کاشته شده از آن مهم‌تر است. 

نگهداری از درختان موجود مهمتر است یا کاشت درخت جدید؟

معصومه منظمی، رئیس اداره منابع طبیعی شهرستان سمنان در گفت‌وگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از سمنان، گفت: سرانه فضای سبز استان سمنان، حدود ۱۰.۲ متر مربع به ازای هر نفر است که وضعیت نسبتا خوبی داریم. سرانه استاندارد در کشور ما، بین ۸ تا ۱۲ متر مربع است. امیدوارم بتوانیم با همکاری سازمان پارک‌ها این سرانه را افزایش دهیم.

او افزود: فضای سبز داخل شهر به عهده سازمان پارک‌ها است. فعالیت‌های منابع طبیعی برای توسعه سرانه فضای سبز، تولید نهال است. در استان سمنان دو نهالستان داریم که در حال تولید و تامین نهال‌های مثمر و غیرمثمر به منظور توسعه فضای سبز در استان سمنان هستند.

رئیس اداره منابع طبیعی شهرستان سمنان تصریح کرد: طبق قانون واگذاری اراضی ملی، هر زمین ملی که در آن فعالیت صنعتی انجام می‌شود، باید ۲۵ تا ۳۰ درصد توسط صاحبان صنعت به فضای سبز اختصاص داده شود. یک تفاهم نامه با ارگان‌های شرکت شهرک‌های صنعتی بسته شده. به این ترتیب که نهال آماده به صورت رایگان در اختیارشان قرار می‌دهیم و صاحبان صنایع می‌کارند و مراقبت می‌کنند. درخت‌ها در جذب آلودگی‌های صنعتی موثرند و از آنجا که سمنان استان صنعتی است. کاشت درخت بسیار مهم است.

منظمی ابراز داشت: یک مشکل مهم در کاشت درخت و منابع طبیعی، اقلیم گرم و خشک سمنان و بسیاری از استان‌های کشور ، بحث کمبود آب است.

نگهداری از درختان موجود مهمتر است یا کاشت درخت جدید؟

او اظهار کرد: برای حل این مشکل، اول باید منابع آب را مدیریت کنیم. امروزه دانش‌های جدید آبیاری وجود دارد که می‌شود با تغییرات جزئی در آب‌های بلا استفاده و یا تلفیق آن با آب شیرین، آن را به آب مناسب برای استفاده در فضای سبز تبدیل کرد. مدیریت سیلاب‌ها هم بسیار مهم است که می‌شود با ایجاد بند‌های خاکی و استخر‌های ذخیره آب لازم برای کشت درختان را فراهم کنیم.

رئیس اداره منابع طبیعی شهرستان سمنان  بیان کرد: باید گونه‌های بومی منطقه را برای کاشت انتخاب کنیم که تاب آوری تغییرات اقلیمی را دارند. در کشور ۵ منطقه رویشی داریم که باید مطابق آن نهال انتخاب کنیم . برای یک درخت نمی‌شود برنامه ریزی کوتاه مدت کرد. چون دیر زیستی یک درخت حداقل ۲۵ سال است. یعنی حداقل ۲۵ سال طول می‌کشد تا اثرات مثبت و منفی انتخاب آن درخت مشخص شود. بنابراین انتخاب درست خیلی مهم است.

منظمی گفت: کشور ما غنی از گونه‌های پهن برگ است. اما تعداد گونه‌های سوزنی برگ بومی کشور ما محدود است. دانش فضای سبز، کاشت گونه‌های توام را می‌پذیرد. یعنی در ایجاد یک فضای سبز، بهتر است ۳۰ درصد گونه‌های سوزنی برگ و ۷۰ درصد گونه‌های پهن برگ بومی همان منطقه کاشته شود. ما در سال‌های گذشته، در کاشت گونه‌های سوزنی برگ کمی زیاده روی کرده ایم، اما مدتی است به سمت گونه‌های بومی روی آورده ایم.

او افزود: سازمان جنگل‌ها و مراتع کشور، یک شعار دارد: "حفظ، احیا، توسعه و بهره برداری". حفظ منابع موجود، اهمیت بیشتری از کاشت یک درخت جدید دارد. در صورت وجود فضا و امکانات و آب، کشت و توسعه خوب است، اما اولین گام باید حفط درخت‌های موجود باشد. مراقبت از درخت یعنی آبیاری‌های دوره‌ای به موقع انجام شود، عملیات پرورشی، هرس و فرم دهی بعد از یک سن مشخص حتما انجام شود و خاک درخت با کود‌های مناسب تغذیه شود.

رئیس اداره منابع طبیعی شهرستان سمنان ابراز داشت: خاک استان سمنان، مرغوب نیست بسته به نوع گونه انتخابی باید تغییراتی در خاک ایجاد کنیم. اگر درخت بومی باشد، خاک نیاز به تغییرات زیاد ندارد. اما در برخی مناطق که خاک فقیر است، هنگام کاشت درخت یک چاله به عمق یک متر حفر می‌شود وخاکش تعویض می‌شود. بعد که ریشه‌ها به عمق می رسد، درخت کم کم شرایط خاک فقیر زیری را می‌پذیرد،
اما تغزیه خاک هم در ادامه مهم است.

بهزاد گلابیان، رئیس اداره جنگلکاری و جنگل داری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان در گفت‌وگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از سمنان، گفت: در استان سمنان، حدود ۳۵۲ هزار هکتار جنگل وجود دارد که شامل جنگل‌های هیرکانی، جنگل مناطق ایرانی تورانی است. حدود ۵۸۰۰۰ هکتار جنگل هیرکانی در شمال استان سمنان وجود دارد. در جنوب این منطقه هم جنگل‌های ایرانی تورانی است که شامل جنگل‌های اورس می‌شود. علاوه بر آن، مناطق بیابانی شامل پوشش تاغ و گز می‌شود.

نگهداری از درختان موجود مهمتر است یا کاشت درخت جدید؟

او افزود: استان سمنان در ناحیه خشک قرار دارد. کمبود بارندگی ها و خاک شور مناطق بیابانی و شوری آب، توسعه فضای سبز را دشوار می‌کند.
بهترین راهکار برای مقابله با این مشکلات، انتخاب گونه‌های بومی منطقه است که با این اقلیم سازگار هستند. مثلا تاغ و گز، برای مناطق بیابانی مناسب است، در مناطق شمالی، گونه‌های بومی پهن برگ و در مناطقی که شوری آب کمتر است، می‌شود درخت زبان گنجشک، زیتون تلخ و انواع سرو را کاشت.

رئیس اداره جنگلکاری و جنگل داری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان ابراز داشت: نگهداری از درختان موجود بسیار مهم‌تر از کاشت درخت جدید است. در مناطق گرم و خشک مثل استان سمنان، درختان در فصل‌های خشک نیاز به آبیاری منظم دارند. باید با توجه به میزان آب در دسترس، تعداد درخت‌های مورد کاشت را تعیین کنیم. خاک را آماده و بافت آن را اصلاح کنیم. موقع کاشت نهال، چاله‌های با عمق مناسب حفر کنیم و خاک را تغذیه کنیم. می‌توانیم نیاز آبی درخت را با اصلاح خاک کاهش بدهیم.

علینقی حیدریان، مدیرکل اداره منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان در گفت‌وگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از سمنان، در مورد حفاظت از درختان موجود در سطح استان گفت: وقتی دستگاه‌های دولتی از ما نهال می گیرند، ما فقط توافقنامه تنظیم می‌کنیم که آب مورد نیاز برای کاشت درخت را داشته باشند و مراقبت از درختان به عهده خودشان است.

نگهداری از درختان موجود مهمتر است یا کاشت درخت جدید؟

او افزود: نهال‌هایی که ما در سطح استان سمنان می‌کاریم، مراقبتشان به عهده خودمان است. مثلا ۱۱۰ هزار تاغ کاری در حوزه بیابان انجام داده ایم و یکی از وظایف مهم یگان حفاظت از منابع طبیعی این است که با همکاری نیروی انتظامی از تاغ کاری‌ها محافظت کنند که مورد توجه سودجویان قرار نگیرد و تبدیل به هیزم و زغال نشود. گشت‌های شبانه و روزانه در مناطق حساس برای این منظور قرار داده ایم.

اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان تصریح کرد: تاغ‌ها برای جلوگیری ازبیابان زایی بسیار موثرند.آب کمی لازم دارند و با شرایط بیابان‌ها بسیار سازگارند.

سخن آخر

اهمیت کاشت درخت در فرهنگ نیاکانمان به اندازه ای زیاد بوده که در گذشته نذر کاشت درخت برای برآورده شدن حاجات مرسوم بوده است. زمین تنها خانه ماست و همه ما در حفاظت از طبیعت و درختانش مسئولیم و این وظیفه تک تک ماست که خانه‌مان را سبز نگه داریم.

گزارش از آتنا نائینی‌نژاد

انتهای پیام / ن

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار