در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح شد؛

لغو تجمع‌های مذهبی در بقاع متبرکه استان‌های درگیر کرونا/ نذورات بهداشتی در اماکن مذهبی توزیع می‌شود

حجت‌الاسلام و المسلمین محمد نوروزپور از امکان توزیع نذورات بهداشتی در اماکن مذهبی خبر داد.

حجت‌الاسلام و المسلمین محمد نوروزپور مدیر کل بقاع متبرکه و اماکن مذهبی سازمان اوقاف و امور خیریه کشور، در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه قرآن و عترت  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، اظهار کرد: معاونت فرهنگی سازمان اوقاف و امور خیریه کشور از لحظه شیوع بیماری کرونا در کشور در بخشنامه‌ای همه استان‌ها و شهرستان‌های سراسر کشور را موظف کرد با هماهنگی شبکه ملی سلامت، تمهیدات لازم را برای مقابله با بیماری کرونا انجام دهند و در صورت اعلام شبکه ملی سلامت از هر گونه تردد در اماکن مذهبی و بقاع متبرکه در  استان‌های درگیر، جلوگیری و کلیه فعالیت‌ها نیز در اماکن مذهبی کشور لغو شود.

او افزود: با توجه به بخشنامه معاونت فرهنگی اوقاف و امور خیریه کشور چه استان‌های درگیر بیماری کرونا و چه استان‌هایی که موردی در آن‌ها دیده نشده، موظفند تجمع‌های مذهبی و برنامه‌ها و مراسم‌های مذهبی را لغو کنند و برگزاری هر تجمعی که سلامت زائران را به خطر بیندازد غیر قانونی است.

حجت الاسلام و المسلمین  نوروز پور تصریح کرد: زائرانی که به اماکن مذهبی، امامزادگان و بقاع متبرکه مراجعه می کنند، اجازه تجمع در این اماکن را ندارند. زائران هنگام مراجعه به زیارتگاه‌ها از یک در وارد می‌شوند و بدون هیچگونه تماسی با وسایل، ضریح و اجزای مرتبط با اماکن مذهبی از در دیگر خارج می‌شوند و تنها برای زیارت حق تردد دارند. تردد فقط در مراکز مذهبی در شهرستان‌ها و استان‌هایی که هنوز درگیر بیماری کرونا نشدند، آزاد است؛ اما در استان‌هایی مانند قم، گیلان، تهران و استان‌های درگیر دیگر ممنوع است.

حجت الاسلام و المسلمین نوروز پور مطرح کرد: مراسم اعتکاف رجبیه در اماکن مذهبی و بقاع متبرکه لغو شده و در صورتی که بیماری کرونا کنترل و ریشه کن شود، اعتکاف رمضانیه در اماکن مذهبی، بقاع متبرکه، امامزاداگان، مساجد، قدمگاه و... برگزار می‌شود.

او افزود: درمانگاه‌های مستقر در اماکن مذهبی و بقاع متبرکه در سراسر کشور با مرکز بهداشت کشور و شبکه ملی سلامت هماهنگی لازم را برای پیشگیری از گسترش بیماری کرونا انجام داده و در آمادگی کامل است. به محض دیدن مورد مشکوک زائران درگیر این بیماری به درمانگاه‌های اماکن مذهبی و بقاع متبرکه منتقل می‌شوند و در صورت لزوم به مراکز درمانی و بهداشتی کشور انتقال داده می‌شوند تا اقدامات لازم انجام شود. در حال حاضر اکیپ های سلامت و پیشگیری از بیماری کرونا در همه اماکن مذهبی و بقاع متبرکه کشور حضور دارند.

مدیر کل بقاع متبرکه و اماکن مذهبی سازمان اوقاف و امور خیریه کشور بیان کرد: زائرانی که به اماکن مذهبی و بقاع متبرکه مراجعه می‌کنند، موظفند با رعایت موارد بهداشتی زیارت کنند. در ورودی‌های بقاع متبرکه و اماکن مذهبی بسته‌های بهداشتی شامل ماسک، دستکش، ژل و مواد ضد عفونی کننده توزیع می‌شود. زائران دستان خود را در ورودی و خروجی‌ها ضد عفونی می‌کنند؛ همه وسایل، ضریح، دیوار، قرآن، کتاب‌های دعا، سجاده، مهر و... ضد عفونی می‌شوند و در ورودی‌ها کیسه‌های پلاستیکی برای کفش زائران توزیع می‌شود و از رها کردن کفش و وسایل زائران نیز جلوگیری می‌شود. زائران موظفند با رعایت نکات بهداشتی در اماکن مذهبی حضور داشته باشند.

حجت الاسلام و المسلمین نوروز پور گفت: از پخش نذورات خوراکی جلوگیری می‌شود و خیرانی که قصد پخش نذورات دارند، می‌توانند بسته‌های بهداشتی، ماسک، دستکش، ژل و مواد ضد عفونی کننده به عنوان نذورات بین زائران توزیع کنند. تاکنون خیران از این طرح استقبال خوبی داشتند و بسته‌های بهداشتی در اماکن مذهبی و بقاع متبرکه توزیع می‌شود.

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار