هر آنچه باید درباره پول بدانید!

به نظرتان پول ابزار رسیدن به هدف است یا خود هدف؟ خیلی اوقات ما «دستیابی به پول بیشتر» را به عنوان هدف در نظر می‌گیریم. چون با کمک آن میتوانیم راه حل‌های ساده‌تری برای مشکلات پیدا کنیم.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، شاید بهتر است بگوییم پول ابزاری هدفمند است که ما را به اهدافمان می‌رساند. افراد در دهه‌های مختلف سنشان اهداف مالی و ایده آل‌های خاصی دارند. در این مطلب قصد داریم در مورد استفاده درست از پول برای رسیدن به اهداف و نقش آن در برنامه‌ریزی برای آینده صحبت کنیم.

 

من کی‌اَم؟ خودشناسی چه نقشی در برنامه‌ریزی بهتر دارد؟


برنامه ریزی از «خود» ما آغاز می‌شود، پس خودشناسی در آن نقشی تعیین کننده دارد چقدر خودمان را می‌شناسیم و به خواسته‌های‌مان واقفیم؟
virgool.io


انتخاب هدف‌های هوشمند مالی برای زندگی

چطور پول را مدیریت کنیم و از آن برای رسیدن به اهدافمان استفاده کنیم؟ این سوال بزرگی است و گاهی میتواند پاسخی ناامیدکننده داشته باشد. جوابش هم وابستگی زیادی به موقعیت فعلی و شرایط مالیتان دارد. این که می‌خواهید در اینده چقدر پول یا سرمایه داشته باشید هم از دیگر فاکتور‌های تعیین کننده به شمار می‌رود.

از طرفی نقشه راه مشخص و یکسانی هم برایش وجود ندارد. در هر مرحله از زندگی با چالش‌ها و ملاحظات جدیدی مواجه می‌شویم. البته میتوان در دهه‌های مختلف سنی از تکنیک‌هایی برای کاهش احتمال شکست در اهداف مالی استفاده کرد. مثلا:

سالی که نکوست از پِلانش پیداست!

آموزش برنامه ریزی، موضوع پرونده‌ی عیدانه‌ی راهروست محتوای این پرونده به عنوان راهنمای برنامه ریزی به شما کمک میکند تا سال بهتری داشته باشی…
virgool.io


دهه بیست سالگی زمان خوبی برای ایجاد کردن حساب اضطراری است. میتوانید بخشی از درآمدتان را برای هزینه‌های غیرمترقبه و ناخواسته پس‌انداز کنید.
دهه سی سالگی را برای بازنشستگی سرمایه گذاری کنید. حتی اگر از دهه بیست سالگی پس‌انداز برای بازنشستگی را شروع کردید دهه سی سالگی زمان خوبی برای پیگیری این مسیر و افزودن سرمایه است.
دهه چهل سالگی برای بازنگری خدمات و پوشش بیمه‌ای مناسب (مانند بیمه عمر) است. در این دهه اغلب افرادی مثل همسر، فرزندان یا والدین به شما متکی هستند. پس باید مطمئن شوید که پس از شما هم بتوانند از زندگی سالم و تامینی برخوردار باشند.
دهه پنجاه سالگی خط قرمز بدهی است. بهتر است با ملاحظه بیشتری زیر بار قسط و وام طولانی مدت بروید. در غیر این صورت باید در طول بازنشستگی مخارج زیادی را با عایدی محدود تامین کنید. همینطور بهتر است به نمایندگی از شخصی، پولی را به شخص دیگر قرض ندهید.
دهه شصت سالگی و بعد از آن باید دارایی‌ها و سرمایه تان را مشخص کنید یا برای بهره برداری از آن با یک وکیل مجرب مشاوره نمایید.

این لیست پیشنهادی برای اهداف مالی در دهه‌های مختلف زندگی است. ممکن است جدول زمانی شما کاملا متفاوت باشد. با این وجود پس‌انداز کردن و سرمایه گذاری دو هدف کلی برای پیشبرد اهداف زندگی اعم از مالی و.. هستند.

 

چطور به اهداف مالی‌مان برسیم؟

 

اگر دنبال مشاوره برای تحقق اهداف مالی‌تان رفته باشید حتما بار‌ها شنیده‌اید که باید «بودجه در نظر بگیرید». فرقی هم ندارد این اهداف مربوط به خرید خانه، افزایش پس‌انداز بازنشستگی، بازپرداخت بدهی یا گسترش کسب و کار و ... باشند. بودجه اولیه با کمی تحقیق، جستجو و در نظر گرفتن فاکتور‌های جانبی هدف مورد نظرتان تعیین می‌شود؛ بنابراین درقدم اول سعی می‌کنید تمام رسید‌های پرداختی‌تان را جمع آوری و دسته‌بندی کنید. ساعت‌ها هزینه‌هایتان رامحاسبه می‌کنید. خرج‌های کوچک را از دیگر هزینه‌ها جدا می‌کنید و بر اساس این الگو‌ها هزینه‌های جاری را تخمین می‌زنید. اما مشکل از جایی شروع می‌شود که یک اتفاق غیر منتظره رخ دهد. مثلا ماشینتان خراب می‌شود یا دچار دندان درد می‌شوید و باید هزینه‌های دندانپزشکی را پرداخت کنید.

چنین مسائل ناگهانی بودجه‌بندی‌تان را زیر سوال می‌برد و باعث می‌شود فکر کنید بودجه‌بندی کاری کاملا بیهوده بوده است.

چرا بودجه‌بندی شکست می‌خورد؟

تعریف اولیه بودجه‌بندی تخمین درامد و هزینه‌ها برای یک دوره ثابت است. اما بودجه‌بندی برای بیشتر افراد یک برنامه تفضیلی برای نحوه خرج کردن پول در هر ماه است.

منبع: راهرو

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.