سفری به دریاچه نمک حوض سلطان قم + تصاویر

دریاچه حوض سلطان قم، یکی از جاذبه های طبیعی ایران است که در کنار اتوبان پر رفت و آمد تهران - قم قرار دارد و شاید بارها و بارها از کنار آن عبور کرده باشید.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان، در میانه اتوبان قم - تهران دریاچه‌ای نمکی دیده می‌شود که حوض سلطان نام دارد و در سال ۱۸۸۳ میلادی (حدود سال ۱۲۶۱ خورشیدی) و بر اثر ساخت جاده شوسه تهران - قم تشکیل شده است.

برخی کارشناسان این پدیده را به عنوان یک تالاب در نظر گرفته اند و حتی نام آن در فهرست پنج تالاب استان قم که به تایید کنوانسیون بین‌المللی رامسر رسیده است نیز مشاهده می‌شود.

دریاچه نمک حوض سلطان قم

از سوی دیگر در محل حوض سلطان، سطح ایستایی  آب صفر است و بنابراین می‌توان آن را یک اَبَرچشمه نیز در نظر گرفت.

به دلیل اینکه رشته کوه‌های البرز در شمال دریاچه قرار دارند در مواقع بارندگی و ذوب برف‌های ارتفاعات بر میزان آب آن افزوده می‌شود. این مساله موجب نوسان در سطح آب دریاچه شده و به همین دلیل شکل و وسعت آن پیوسته در حال تغییر است.

در فصول پرآبی وسعت دریاچه افزایش می‌یابد و آب آن پوششی را بر روی زمین‌های پست و شوره زار باتلاقی اطراف ایجاد می‌کند؛ در این حالت وسعت حوض سلطان به ۲۴۰ کیلومتر مربع می‌رسد.

دریاچه نمک حوض سلطان قم

این جاذبه را با نام‌های دریاچه قم، کویرنمک، دریاچه ساوه و دریاچه شاهى نیز می‌شناسند؛ اما اشتباه نکنید! اینجا همان دریاچه نمک معروف قم نیست. دریاچه نمک قم وسعت بسیار بیشتری دارد و در جنوب شرقی قم واقع است.

انتهای پیام/ز

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.