اتفاقات ادبی در سال ۹۸؛

تقریظ رهبر انقلاب بر کتاب وجیهه سامانی/ کدام شهر پایتخت کتاب ایران انتخاب شد؟

مهمترین رویداد‌های ادبی در سال ۹۸ را در این گزارش با هم مرور می‌کنیم.

به گزارش خبرنگار حوزه ادبیات  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، اتفاقات مهمی در سال ۹۸ در حوزه ادبیات روی داد و در اینجا به مهمترین رویداد‌های ادبی در این سال اشاره می‌کنیم:

کدام شاعران امسال به دیدار مقام معظم رهبری رفتند؟ رونمایی از تقریظ مقام معظم رهبری بر کتاب وجیهه سامانی

نمایشگاه کتاب تهران افتتاح شد
سی و دومین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران به دبیری محسن جوادی با حضور  ۸۰۰ ناشر خارجی و با چندین هزار عنوان کتاب خارجی و داخلی  برگزار شد. 

کدام شاعران امسال به دیدار مقام معظم رهبری رفتند؟ رونمایی از تقریظ مقام معظم رهبری بر کتاب وجیهه سامانی

دیدار شاعران با مقام معظم رهبری
هرساله در شب میلاد امام حسن مجتبی (ع) شاعران با مقام معظم رهبری دیدار می‌کنند. شاعران در محضر مقام معظم رهبری شعرهایشان را می‌خوانند و از راهبردهای ایشان در زمینه شعر بهره می‌ببرند. رهبر معظم انقلاب در این دیدارها نکته‌هایی را به شاعران گوشزد می کنند تا در شعرهایشان رعایت کنند یا مطالبی که کمتر به آن توجه کردند را بیشتر در شعرها به کار بگیرند.

برگزاری جایزه ادبی جلال آل احمد در سال ۹۸
مهدی قزلی دبیر اجرایی جایزه ادبی جلال آل احمد در نشست خبری جایزه ادبی جلال آل احمد گفت: برای اولین بار تعداد نامزد‌های جایره جلال آل احمد بیشتر از ۵ نفر شد. میانگین سنی جایزه ادبی جلال آل احمد براساس آنچه در فیپا اعلام شده بود، ۴۶ سال است. ۲۳ عنوان کتاب نامزد شده و ۲۶ نویسنده داریم؛ چون برخی کتاب‌ها دو نویسنده دارند، این اختلاف میان تعداد کتاب و نویسندگان وجود دارد. در ۵ دوره اخیر جایزه به غیر از این دوره، ۲۲ ناشر کتاب هایشان به عنوان برگزیده و تقدیری معرفی شدند. چهار بار نشر چشمه در لیست برگزیدگان جایزه ادبی جلال آل احمد در دوره‌های مختلف قرار گرفت.

به گفته قزلی دبیر جایزه جلال، ۵۴۵ عنوان کتاب به قفسه داوری وارد شد. تعداد کتاب هایی که در جایزه جلال داوری شدند، نسبت به سال‌های قبل افت داشت و به کمتر از نصف رسیده بود.  ۲۳۵ عنوان کتاب در بخش رمان و داستان بلند، ۱۵۴ عنوان در بخش داستان کوتاه، ۱۵۳ عنوان در بخش مستند نگاری و ۵۶ عنوان در حوزه نقد ادبی داوری شدند.

کدام شاعران امسال به دیدار مقام معظم رهبری رفتند؟ رونمایی از تقریظ مقام معظم رهبری بر کتاب وجیهه سامانی

طرح تابستانه کتاب در سال ۹۸ برگزار شد
طرح «تابستانه کتاب ۹۸» با شعار «کتاب، همنشین دلنشین» از ۲۵ مرداد ماه در استان ها و از ۲۷ مرداد ماه در شهر تهران آغاز به کار کرد و در این طرح ۲۹۰ هزار و ۷۲۸ نسخه کتاب به مبلغ ۸ میلیارد و ۲۲۰ میلیون و ۴۱۶ هزار و ۸۳ تومان به فروش رسیده است.

کتابفروشی های استان های تهران، اصفهان، خراسان رضوی و قم به ترتیب با ۹۵، ۷۹، ۶۸ و ۵۹ کتابفروشی، بیشترین مشارکت را در طرح تابستانه کتاب ۹۸ داشتند.

برگزیدگان «جایزه کتاب سال» معرفی شدند
آثار برگزیده سی و هفتمین دوره جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی ایران چهار‌شنبه، ۱۶ بهمن‌ماه در مراسمی با حضور حجت‌الاسلام و المسلمین حسن روحانی در تالار وحدت معرفی شدند.

کدام شاعران امسال به دیدار مقام معظم رهبری رفتند؟ رونمایی از تقریظ مقام معظم رهبری بر کتاب وجیهه سامانی

برگزیدگان بیست و دومین جشنواره بین المللی قصه گویی تقدیر شدند
برگزیدگان بیست‌ودومین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویى با حضور فاضل نظری، مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، محمد رضا زمردیان رئیس جشنواره قصه گویی و سروش صحت، دبیر هنری جشنواره بین المللی قصه گویی تقدیر شدند. محمد رضا زمردیان رئیس جشنواره بین‌المللی قصه گویی در مراسم اختتامیه این جشنواره  گفت: جشنواره هم به لحاظ کمی و هم کیفی قابل توجه بود. شرکت هفده هزار نفر در جشنواره بین‌المللی قصه گویی به تنهایی اهداف جشنواره را محقق نمی‌کرد و مخاطبانی که از جشنواره استقبال کردند نشان دادند قصه‌گو‌ها توانسته اند که به نیاز مخاطب را پاسخ بدهند و امسال بیست و شش هزار و ۵۱۵ بار در کشور قصه گویی انجام شد و مخاطبان استقبال چشمگیری از قصه‌ها داشتند.

اختتامیه جشنواره شعر فجر در زاهدان برگزار شد
آیین پایانی چهاردهمین جشنواره بین‌المللی شعر فجر، عصر شنبه ۱۲ بهمن در شهر زاهدان برگزار شد. در این مراسم علاوه بر سید عباس صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و محسن جوادی، معاون امور فرهنگی این وزارتخانه، مدیران استان سیستان و بلوچستان، دبیران علمی و اجرایی جشنواره، جمعی از اعضای هیات علمی و داوران این رویداد ادبی و دوستداران ادبیات و اهالی فرهنگ حضور داشتند و برگزیدگان این جشنواره ادبی معرفی شدند.

کدام شاعران امسال به دیدار مقام معظم رهبری رفتند؟ رونمایی از تقریظ مقام معظم رهبری بر کتاب وجیهه سامانی

رونمایی از تقریظ مقام معظم رهبری بر کتاب وجیهه سامانی
وجیهه سامانی، نویسنده کتاب «آن مرد با باران می‌آید» در مراسم رونمایی از تقریظ مقام معظم رهبری بر کتاب «آن مرد با باران می‌آید» گفت: این برای ما نویسندگان قوت قلب است که مقام معظم رهبری کتابخوان هستند. سال ۸۹ بود که فراخوان جشنواره داستان انقلاب اسلامی حوزه هنری منتشر شد، این فراخوان جرقه‌ای به ذهنم زد که برای این انقلاب به عنوان نویسنده چه کرده ام، انقلابی که به ما به عنوان جنس دوم نگاه نمی‌کرد بلکه به ما جسارت خواندن و نوشتن را داده بود و حق آن در سایه جنگ تحمیلی به خوبی ادا نشده بود.

شیراز پایتخت کتاب ایران شد
آیین معرفی ششمین پایتخت کتاب ایران و اختتامیه ششمین جشنواره روستا‌ها و عشایر دوستدار کتاب، با حضور ابراهیم حیدری دبیر جشنواره، محسن جوادی معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و سید عباس صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد. شهر‌های خلاق کتابخوانی شهر رفسنجان، استان کرمان، شهر بم استان کرمان، شهر ری استان تهران و شهر اوز استان فارس، شهر‌های خلاق در زمینه فرهنگ کتابخوانی معرفی شدند و در نهایت شیراز به عنوان ششمین پایتخت کتاب ایران معرفی شد.

 

انتهای پیام/ 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.