محبعلی در گفت و گو با اشگاه خبرنگاران جوان مطرح کرد؛

جهانی شدن آغازی بر پایان یکجانبه گرایی آمریکا

کارشناس مسائل بین الملل گفت: تحولات اقتصادی دنیا و بحث جهانی شدن یکی از عوامل مقابله و پایان دادن به یکجانبه گرایی آمریکا است.

جهانی شدن آغازی ب پایان یکجانبه گرایی آمریکاقاسم محبعلی در گفت و گو با خبرنگار حوزه سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به نقد یکجانبه گرایی آمریکا توسط کشورهای اروپایی در کنفرانس امنیتی مونیخ، گفت: اروپایی ها از آمریکا دلخور هستند زیرا از زمانی که ریاست جمهوری ترامپ آغاز شده است، واشنگتن تصمیمات خود را گرفته و به متحدانش در اروپا تحمیل می کند.

او افزود: مفهوم انتقادات اروپایی ها در قبال آمریکا این نیست که آنها از ایالات متحده جدا شده اند، بلکه به این معناست که آنها از از سیاست های ترامپ دلخور هستند زیرا در زمان باراک اوباما، این کشور با متحدان اروپایی و سایر متحدان خود هماهنگ بود؛ بنابراین انتقاد این کشورها به این دلیل است که مایل هستند کاخ سفید اروپایی ها را هم در تصمیمات خود شریک کند.

محبعلی با بیان اینکه جهان در حال تغییر است و قدرت های جدیدی مانند چین و هند خارج از غرب شکل گرفته اند، اظهار کرد: این کشورها هم از نظر اقتصادی و هم از نظر قدرت بین المللی در حال پیشرفت هستند و این امر  باعث ایجاد تغییراتی در آینده جهان می شود.


بیشتر بخوانید: ایران حاضر به مذاکره دوباره بر سر برجام نیست/ یک اسب را دو بار نمی‌خرند


این کارشناس مسائل بین الملل با بیان اینکه تحولات اقتصادی دنیا و بحث جهانی شدن یکی از عوامل مقابله و پایان یکجانبه گرایی است، تصریح کرد: امروزه کشورهایی مانند چین، هند، برزیل و ... رو به پیشرفت هستند، از طرفی دیگر هم اتحادیه اروپا ضعیف شده و قدرت سابق را ندارد؛ از سوی دیگر در خاورمیانه هم روس ها که پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی حضور خود را کم کرده بودند، امروزه به منطقه بازگشته اند و تمام این دلایل بر قدرت بین المللی آمریکا بویژه از جنبه اقتصادی و نظامی تاثیر گذاشته است.

او در پایان با اشاره به ضعیف شدن کشورهای غربی در جامعه بین الملل گفت: امروزه از جنبه اقتصادی و تکنولوژی چینی ها جای آمریکا و اروپا را گرفته اند؛ چراکه جهانی شدن باعث شده بخشی از امکانات بین المللی مانند سرمایه، تکنولوژی، اقتصاد و... که پیش از این در انحصار کامل غرب بود، در سایر نقاط جهان هم ایجاد شود.

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار