مقام روس: شورای امنیت برنامه‌ای برای تمدید تحریم تسلیحاتی علیه ایران ندارد

مسئول دپارتمان منع گسترش تسلیحات نظامی در وزارت خارجه روسیه اعلام کرد در قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل، گزینه‌ای برای تمدید تحریم‌های تسلیحاتی علیه ایران وجود ندارد.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، ولادیمیر یرماکوف، مسئول دپارتمان کنترل و منع گسترش تسلیحات نظامی در وزارت خارجه روسیه اعلام کرد شورای امنیت سازمان ملل در حال حاضر تصمیمی برای بررسی امکان تمدید تحریم‌های تسلیحاتی علیه ایران را ندارد.

این مقام وزارت خارجه روسیه در مصاحبه‌ای اعلام کرد می‌توانم اطمینان دهم که هیچ بحث و رایزنی رسمی در خصوص بازنگری قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل وجود ندارد، نه در شورای امنیت و نه در هیچ جایگاهی دیگر.

یرماکوف افزود مایلم خاطرنشان کنم که در قطعنامه فوق الذکر، که در ارتباط با ارائه تسلیحات و مهمات نظامی به ایران و صادرات تسلیحات ایران به خارج این کشور است، مکانیسم یا گزینه‌ای برای تمدید (تحریم تسلیحاتی) وجود ندارد.

این مقام روس یادآور شد تمامی شروط این قطعنامه از ابتدا با هدف محدود کردن حقوق قانونی ایران ارائه نشده است. یرماکوف افزود: این قطعنامه با هدف ایجاد شرایط مناسب برای روشن ساختن برخی سوالاتی بود که آژانس بین المللی انرژی اتمی می‌خواست از تهران بپرسد. همه سوالات کاملا مختومه شده و از دسامبر سال ۲۰۱۵ از دستور کار (شورای امنیت) حذف گردید. این موضوع در اسناد آژانس بین المللی انرژی اتمی و تصمیمات شورای حکام منعکس شده است.

او در پایان تاکید کرد روسیه همواره تمامی موضوعات مندرج در قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل را زیر نظر دارد.

اخیرا مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا در پیامی توئیتری، درباره انقضای تحریم تسلیحاتی ایران در سال آینده ابراز نگرانی کرد و از شورای امنیت خواست این تحریم‌ها را تمدید کند. همچنین چندی پیش برایان هوک، نماینده ویژه وزارت خارجه آمریکا در امور ایران نیز در نشستی خبری گفته بود تحریم تسلیحاتی ایران که از ۲۰۰۶ به این سو وضع شده، در حال انقضاست و شورای امنیت باید برای تمدید این محدودیت‌ها نقشی جدی ایفا کند.

براساس یکی از بند‌های مندرج در قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت، ایران تا پنج سال حق خرید تسلیحات تهاجمی ندارد. این بند در اکتبر سال ۲۰۲۰ منقضی می‌شود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۲۹ ۲۳ بهمن ۱۳۹۸
ما نیازی به تسلیحات خارجی نداریم که پمپئو خبیث هنگ کرده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۴۲ ۲۳ بهمن ۱۳۹۸
ایران نیازی به خرید ندارد و این آمریکاست که بایستی حقیرانه بیاید و از ایران موشکهای نقطه زن و رادارهای پیشرفته بخرد، همانطور که ایران پایگاه عین الاسد را زد و آمریکا نتوانست موشکی را رهگیری کند و یا یمن به عربستان زد و آنها نتوانستند
آخرین اخبار