رییس مرکز توسعه تجارت الکترونیکی وزارت صمت:

عملکرد کسب‌وکار‌های اینترنتی در معرض دید مشتری قرار می‌گیرد

رهبری گفت: با درج نحوه عملکرد کسب و کار‌ها، مردم درباره کیفیت وبسایت تصمیم خواهند گرفت.

ببه گزارش خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، علی رهبری، رییس مرکز توسعه تجارت الکترونیکی وزارت صمت در نشست خبری که امروز برگزار شد اظهار کرد: زیر ساختی را فراهم کردیم تا بتوانیم‌ سوابق کسب و کارهای الکترونیکی دارای نماد اعتماد الکترونیکی در خصوص شکایات مردمی را منتشر کنیم و گام نهایی ان را میخواهیم برداریم.

او ادامه داد: تعداد شکایات بدون پاسخ و میزان تاخیر در پاسخگویی به شکایات به عنوان دو شاخص برای کسب و کارهای دارای نماد اعتماد الکترونیکی در این زیرساخت نشان داده خواهد شد.

رهبری تاکید کرد: از مزایای این طرح می‌توان به در معرض دید قرار گرفتن نحوه عملکرد هر یک کسب و کار‌ها اشاره کرد؛ به عبارتی مشتری می‌تواند درباره خرید از این سایت و اعتماد به آن تصمیم بگیرد.

رییس مرکز توسعه تجارت الکترونیکی وزارت صمت گفت: انتشار سوابق، یک چرخه اثر بخش برای معاملات آنلاین خواهد بود. سامانه جامع تجارت و سامانه تدارکات الکترونیک دولت در حوزه نظارت های الکترونیکی دولت فعال هستند.

او گفت: در ساختار ارایه شده، لایه حاکمیت، لایه مصرف کننده و لایه کسب و کار سازمانها و ارگان های دولتی را مشخص کرده ایم.

او درباره جعل نماد الکترونیک گفت: این جواز ساختاری الکترونیکی دارد و این موضوع کنترل را بهبود می‌بخشد؛ با سامانه‌ای که پیشتر طراحی شده بود فضای مجازی را جستجو کرده و موارد متخلف را شناسایی می‌کنیم.

او گفت: در شرایط فعلی ۳۰ هزار سایت مورد پایش قرار گرفتند که در مجموع شناسایی ۲۰۰ سایت متخلف را به همراه داشت همچنین کسب و کار‌هایی که نماد آن‌ها منقضی شده باشد هم مورد ارزیابی قرار می‌گیرند.

رئیس مرکز توسعه تجارت الکترونیک تاکید کرد: در ابتدا این سایت‌ها با اخطار مواجه شده و در صورت اصلاح نشدن تخلف از طریق مراجع قضایی پیگیری خواهیم کرد.

او گفت: اپلیکیشن موبایل راهنمای تجارت فردا رونمایی می شود؛ آخرین ضوابط واردات از طریق کد کالا، اطلاعات بازارهای هدف، اطلاعات رایزنان بازرگانی، آمار صادرات و میزهای کالایی در این اپلیکیشن گنجانده شده است.

رهبری بیان کرد: مرکز توسعه تجارت الکترونیکی با سازمان توسعه تجارت در طراحی این سامانه همکاری داشته و این اپلیکیشن نه تنها برای صادرکنندگان، بلکه برای عموم مردم قابل استفاده خواهد بود.

رئیس مرکز توسعه تجارت الکترونیک تاکید کرد: رتبه ایران در شاخص تجارت فرامرزی ۴۵ رتبه ارتقا یافته و این رتبه حاصل سیستماتیک شدن فرآیندها است.

او با اشاره به رتبه بندی ۲۳ هزار بازرگان و ارائه ارز بر اساس این رتبه بندی بیان کرد: قطع اینترنتی که رخ داد، باعث ایجاد مشکل برای بسیاری از سایتها و کسب و کارهایی شد که هاست آنها خارج از کشور بود؛ تدابیر لازم برای جلوگیری از ایجاد اختلال در کسب و کارها اندیشیده شده است؛ دریافت آی پی سایتها برای ارایه به برخی نهادهای کشور هم به این دلیل بوده است.

رهبری با تاکید بر اهمیت اصلاح این تفکر که سایت دارای نماد اعتماد الکترونیک  ۱۰۰ درصد قابل اعتماد است گفت: تدابیر لازم سیستمی برای جلوگیری از ثبت شکایت تقلبی اندیشیده شده است، برای ثبت شکایت ثبت نام با کد ملی است و از هر وب سایت، یک نفر در روز یک شکایت می تواند، ثبت کند.

رئیس مرکز توسعه تجارت الکترونیک تصریح کرد: ارزش تجارت الکترونیکی کشور در سال ۱۳۹۷، حدود ۲۰۸ هزار میلیارد تومان و در سال ۱۳۹۶ نیز ۱۵۹ هزار میلیارد تومان بوده است. با سیستمی شدن شیوه جمع آوری اطلاعات، ارایه آمار تجارت الکترونیکی بروز تر خواهد شد.

او تشریح کرد: با کلیک کردن روی نماد اعتماد یک سایت، پروفایل آن کسب و کار نشان داده می‌شود، ثبت شکایات آن کسب و کار و نحوه پاسخگویی به آن در این پروفایل نشان داده خواهد شد. وبسایت‌های دارای تعداد شکایات بالا هم، به عنوان کسب و کارهای نیازمند نظارت معرفی می‌شوند.

رهبری بیان کرد: ابزار رسیدگی به شکایات ایجاد می کنیم، در این سیستم افراد دارای صلاحیت روی شکایات نظر می دهند؛ بعد از انجام پایش و ارزیابی، خود مشتری به عنوان بهترین سیستم نظارتی درباره نماد تصمیم می‌گیرد.

رییس مرکز توسعه تجارت گفت: امروزه صدور نماد اعتماد الکترونیکی بدون نیاز به هزینه و صرف زمان و عامل انسانی در کمتر از نیم ساعت انجام می‌شود که کاهش رتبه ایران در شاخص های کسب و کار تاثیر زیادی خواهد داشت. هر کس بخواهد، در کم‌تر از نیم ساعت موفق به دریافت نماد تجارت الکترونیک خواهد شد. تمدید گواهی امضای الکترونیکی هم در کمتر از نیم ساعت قابل انجام است.
 
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار