شناسایی بیش از ۲۰۰ کودک مشکوک به افت شنوایی در مهاباد

کارشناس پیشگیری از معلولیت‌های اداره بهزیستی شهرستان مهاباد گفت: بیش از ۲۰۰ کودک مشکوک به افت شنوایی در مهاباد شناسایی شدند.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مهاباد، کمال کریمی کارشناس پیشگیری از معلولیت‌های اداره بهزیستی شهرستان مهاباد گفت: در طرح غربالگری شنوایی کودکان این شهرستان، ۲۲۰ کودک مشکوک به افت شنوایی شناسایی و به پزشک متخصص ارجاع داده شدند.

او افزود: این طرح از آبان امسال در مهد‌های کودک و مراکز پیش دبستانی آغاز شده و تاکنون یکهزار و ۲۳۶ کودک سه تا پنج ساله در آن مشارکت داشته‌اند.

کریمی تصریح کرد: از بین این کودکان ۲۲۰ کودک مشکوک به افت شنوایی به پزشک متخصص گوش، حلق و بینی و برای تست تشخیص معرفی و از بین آنان نیز دو کودک با مشکل حس عصبی و افت شنوایی برای مداوا ارجاع شده‌اند.

او افزود: این طرح با اولویت مناطق روستایی و محروم شهری و با هدف شناسایی کودکان دارای مشکل شنوایی اجرا می‌شود.

کارشناس پیشگیری از معلولیت‌های اداره بهزیستی شهرستان مهاباد گفت: تمام نوزادان در بدو تولد از لحاظ شنوایی بررسی می‌شوند، اما شنوایی برخی از کودکان به دلایل مختلف از جمله بیماری‌های مغز و اعصاب و عفونت گوش میانی دچار اختلال می‌شود که با این غربالگری مشکل آنان نیز شناسایی خواهند شد.

کریمی اضافه کرد: در این طرح همزمان در سه مرحله شامل اتوسکوپی، تمپانومتری و ادیومتری دستگاه شنوایی کودکان را می‌سنجند.

او ادامه داد: هزینه معاینه شنوایی هر کودک ۱۵۲ هزار ریال بوده و برای مددجویان تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی و بهزیستی به صورت رایگان است.

کریمی از والدین کودکان خواست در فرصت باقی مانده تا پایان اجرای طرح با مراجعه به اداره بهزیستی مهاباد برای سنجش شنوایی کودکان خود اقدام کنند.

طرح کشوری غربالگری شنوایی کودکان سه تا پنج ساله از ۲۰ آبان تا پایان اسفند در مناطق شهری و روستایی شهرستان مهاباد اجرا می‌شود.

منبع: ایرنا

انتهای پیام/ج

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.