معاون اول رئیس جمهور مطرح کرد؛

دانشگاه‌ها به وظایف خود به خوبی عمل کرده اند

جهانگیری گفت: ارتباط صنعت و دانشگاه بسیار مهم است و باید به سمت بنگاه‌هایی برویم که ظرفیت رقابتی در سطح جهانی داشته باشند.

به گزارش خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، اجلاس سراسری روسای دانشگاه ها و آموزشکده های دانشگاه فنی و حرفه ای کشور و آیین رونمایی از پروژه های عمرانی، ورزشی، رفاهی و نیروگاه های خورشیدی دانشگاه فنی و حرفه ای با حضور اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور، منصور غلامی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری و محسنی بندپی استاندار تهران در محل دانشگاه دخترانه دکتر شریعتی برگزار شد.

اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس جمهور ضمن تبریک ایام الله دهه فجر به عنوان یکی از بزرگترین اتفاقات تاریخ معاصر ایران تحت رهبری امام خمینی (ره) گفت: این انقلاب با جهت گیری اسلامی به دنبال خواسته هایی بود که مردم ایران در طول این مدت در دست دارند. بعد از گذشت چهل و یک سال ما همچنان به دنبال همان آرمان ها در راستای توسعه و پیشرفت انقلاب اسلامی هستیم.

معاون اول رئیس جمهور درباره استقلال کشور تصریح کرد: در بخش استقلال کشور، ابعاد مختلفی وجود دارد که با وجود عواملی مانند مداخلات بیگانگان، ایران توانسته روی پای خود بایستد و در جوامع بین المللی جایگاه خود را بر مبنای ایده حفظ کند.

او افزود:  با توجه به اتفاقاتی که در جوامع بین الملل افتاده و همچنین با توجه به تحریم های بی سابقه  باید به دو نکته مهم اشاره کرد؛ نخست اصل تحریم که مبدأ آن شورای امنیت است و دوم اینکه چه سازمانی پیگیر اجرای تحریم های وضع شده است.

شاهد بی سابقه‌ترین تحریم‌ها در دنیا هستیم

جهانگیری با بیان اینکه نفت ما از ابتدای انقلاب تحریم بوده است، گفت: ما از ابتدای انقلاب تحریم نفت را داشته ایم، اما به هر طریقی تلاش کردیم آن را جبران کنیم؛ در حال حاضر دنبال کردن تحریم تا این مرحله چندان در دستور کار دولت نبوده است. ما امروز با تحریمی رو به رو هستیم که ظاهرا از سوی آمریکا است، اما در واقع یک سازمان بزرگ جهانی اجرای این تحریم‌ها را پیگیری می‌کند که از این منظر ما شاهد بی سابقه‌ترین تحریم‌ها در دنیا هستیم. آمریکایی‌ها دروغ می‌گویند که برای دارو تحریمی اعمال نکرده‌اند، اما واقعیت امر چیز دیگری است.

معاون اول رئیس جمهور ادامه داد: امسال بیش از ۳.۵ میلیون دلار صرف واردات دارو کردیم. در شرایط سخت تحریم مسئولان کشور نهایت تلاش خود را انجام داده اند، اقتصاد ایران اقتصادی بزرگی است و نمی‌توان آن را تحریم کرد. حتی در زمینه استقلال اقتصادی اگر مطالعه‌ای دقیق انجام شود، می‌توان مشاهده کرد که در طول سال‌های پس از انقلاب کار‌های بزرگی انجام شده و اتفاقات خوبی رخ داده است.

او گفت: امروز وقتی گفته می‌شود صادرات نفت ایران به صفر رسیده است سوالی در ذهن ایجاد می‌شود که اگر چنین چیزی صحت دارد پس اقتصاد ایران چگونه اداره می‌شود، پیداست که مجموعه‌ای از کالا‌های دیگر ایجاد شده که اقتصاد کشور بر مبنی آن‌ها می‌چرخد؛ کشور‌هایی که توسعه خود را بر مبنای منابع طبیعی قرار داده اند اتفاقی در آن‌ها نیفتاده است. کشور نروژ یکی از نمونه‌های بارزی است که با وجود دارا بودن منابع غنی نفت، اقتصاد خود را بر پایه حوزه‌های دیگر بنا کرده است.

با فشار آمریکایی‌ها، سهم نفت در بودجه ناچیز شده است

جهانگیری با تاکید بر اینکه اکنون در ایران عملا به این نتیجه رسیده ایم که وابستگی اقتصاد به نفت را به صفر برسانیم، اظهار کرد: عملا با فشار آمریکایی‌ها سهم نفت در بودجه ناچیز شده است، حالا سوال این است که آیا می‌شود بدون نفت، اقتصاد کشور را نجات داد که این اتفاق افتاده است.

معاون اول رئیس جمهور افزود: امروز توانمندی صنعتی کشور متحول شده است، این توانمندی در مهندسی کشور ایجاد شده که بر مبنای آن ایران دیگر برای تامین نیاز‌های خود منتظر شرکت‌های خارجی نخواهد بود. به فضل الهی در دوران پس از انقلاب اتفاقات مهمی در کیفیت نیروی انسانی، توانمندی شرکت‌ها و صنایع رخ داده که اگر این سنگ اندازی‌ها سد راه ایران نبود قطعا جایگاه کشور بسیار بالا‌تر بود که در این زمینه نمی‌توان منکر نقش موثر دانشگاه‌های کشور بود.

او بیان کرد: مجموعه نیروی انسانی تحصیل کرده‌ای که در طول سال‌های اخیر داشتیم دستاورد‌های بزرگی در بخش صنعت، نیرو، کشاورزی و ارتباطات داشته‌اند، بنابراین مهم‌ترین عامل توسعه، نیروی انسانی است. امروز دانشگاه‌ها این رسالت خود را به خوبی انجام داده و می‌دهند. در حال حاضر ما به نقطه‌ای رسیده‌ایم که توسعه کشور را آسیب‌شناسی کنیم.

جهانگیری تصریح کرد: اکنون ما به سمتی رفته‌ایم که تولیداتمان بیش از بازار ۸۰ میلیونی ما بوده است. اگر قرار است ما کالایی را تولید کنیم که ارزش صادرات داشته باشد، باید قابلیت رقابتی آن را افزایش دهیم.

معاون اول رئیس جمهور با اشاره به نقش مهم ارتباط صنعت و دانشگاه بیان کرد: ارتباط صنعت و دانشگاه بسیار مهم است و در این زمینه ما باید به سمت بنگاه‌هایی برویم که ظرفیت رقابتی در سطح جهانی داشته باشند. دولت، توجه ویژه‌ای به شرکت‌های دانش بنیان، فناوری‌های نوین و استارت‌آپ‌ها دارد. ارتباط صنعت و دانشگاه یک ارتباط قوی و مهم است. کسانی که در دانشگاه فنی حرفه‌ای تحصیل می‌کنند حتما کارآفرین خواهند بود؛ بنابراین از شکست نترسید و جسارت انجام کار‌های بزرگ را داشته باشید. حتما دولت در این زمینه حمایت خواهد کرد.

او در پایان با ابراز امیدواری از حل مشکلات حوزه‌های مختلف دانشگاهی اظهار کرد: امیدواریم مشکلات این حوزه هر چه زودتر حل شود و این دانشگاه به مسئولیت خود، عمل کند.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار