در گفت‌وگوی ویژه خبری مطرح شد؛

متکی: در موضوع تحریم باید برخورد تهاجمی داشته باشیم

کارشناسان امشب ۵ بهمن ماه در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری به بررسی راهکار‌های غلبه بر تحریم‌ها پرداختند.

متکی: در موضوع تحریم باید برخورد تهاجمی داشته باشیمبه گزارش خبرنگار گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، منوچهر متکی وزیر اسبق امورخارجه، صادقی رئیس دانشکده اقتصاد دانشگاه امام صادق و علیرضا فرقانی دبیر شورای سیاستگذاری باشگاه تحریمی‌ها امشب ۷ بهمن ماه با حضور در برنامه گفتگوی ویژه خبری به بررسی راهکار‌های غلبه بر تحریم‌ها پرداختند.

منوچهر متکی وزیر اسبق امور خارجه با اشاره به اینکه تحریم اساساً ابزاری برای تغییر رفتار کشور‌ها است گفت: دربسیاری از موضوعات از آغاز پیروزی انقلاب تاکنون با مقوله تحریم مواجه بودیم.

وزیر اسبق امور خارجه تصریح کرد: هدف از تاسیس باشگاه تحریمی‌ها ایجاد ساز و کار برای کشور‌های تحریم شده است تا با آن‌ها وارد تعامل جمعی برای مقابله با تحریم شویم.

متکی با اشاره به اینکه در موضوع تحریم باید برخورد تهاجمی داشته باشیم خاطرنشان کرد: آمریکا در خط مقدم تحریم علیه ایران در طول ۴۰ سال گذشته بوده است و لذا آن‌ها به دنبال یک مقوله و یا موضوع خاص نیستند و هدف از تحریم تنها موضوع هسته‌ای نیست بلکه آن‌ها از طرق دیگر هم نیز به دنبال اعمال فشار بر ایران هستند.

او خاطرنشان کرد: آمریکا در شرایطی قرار دارد که اگر این حرکت بین المللی را با کمک دولت و دستگاه دیپلماسی ساماندهی کنیم حاضریم در برابر پازل‌هایی که در مقابله با آمریکا شکل گرفته بایستیم، تمام تلاش سیاست خارجی آمریکا بر این است تا ترامپ در انتخابات جاری بتواند مجدداً انتخاب شود آن‌ها همه چیز را به میدان آورده اند تا این موضوع محقق شود.

متکی با اشاره به اینکه باید در موضوع تحریم یک نگاه تهاجمی را در دستور کار قرار دهیم گفت: نیازمند اجماع سازی جدی‌تر و عمیق‌تر نسبت به مسئله تحریم هستیم؛ باید این اجماع داخلی به طور جدی در قوای نظام به وجود آید.

وزیر اسبق امور خارجه با بیان اینکه ما با کشور‌ها در حوزه نگاه سیاسی مشخصاً در قبال آمریکا تشابهات و مشترکات قابل توجهی داریم گفت: محور اصلی منافع اقتصادی است لذا این اشتراک باعث به وجودآمدن کار جمعی می‌شود، ما به دنبال یک فرهنگی کردن تعارضات فرهنگی نیستیم، زیرا نگاه آمریکایی‌ها این گونه است، ما معتقد هستیم که تنوع فرهنگی سبب ایجاد ظرفیت‌های زیادی برای جامعه بشری می‌شود.


او تصریح کرد: باشگاه تحریمی‌ها یعنی کمک به دیپلماسی فعال تهاجمی چند جانبه در سطح بین‌المللی، باشگاه تحریمی‌ها یعنی متوازن کردن روابط خارجی، باشگاه تحریمی‌ها یعنی کشور را از غرب گرا بودن درآوریم و در روابط خارجی به صورت متوازن عمل کنیم، با کمک دستگاه‌های نظام می‌توان این مجموعه را با حضور نمایندگان مجلس و کمک دولت به جا‌های خوبی برسانیم.

متکی با اشاره به نحوه تعامل ما در قبال تحریم افزود: تعامل در قبال تحریم دو سه گزینه بیشتر ندارد؛ یا هدف تحریم تسلیم شدن است که به نوعی تغییر رفتار محسوب می‌شود؛ یا در  مورد و مقطعی با آن تحریم کنار بیاییم و یا از طریق دیپلماسی به یک تفاهم برسیم، ما همه این راه‌ها را در قبال آمریکا رفته ایم.

او با اشاره به اینکه ما با آمریکایی‌ها همه این مسیر‌ها را طی کرده‌ایم ادامه داد: در قبال مسئله تحریم گزینه پیش‌روی ما مقابله با تحریم است؛ مقابله باید به صورت فعال باشد که بخشی از آن در سطح ملی است که همه دستگاه‌ها در حال تلاش هستند و بخشی دیگر نیازمند کار بیرونی است، ما آغازکننده دعوا نبودیم، ما را در درون دعوا قرار دادند لذا تلاش کردیم تا این دعوا را حل کنیم.

متکی با تاکید بر اینکه آمریکایی‌ها بنایی بر حل موضوع ندارند، گفت: در جایی که آمریکایی‌ها احساس کنند فشارشان دیگر کارساز نیست و باید استراتژی هایشان را تغییر دهند، ما باید ابزار را از دستشان بگیریم، ما در دنیا حرکت جدی را باید انجام دهیم در حالی که به موازات ارتباطات برجامی یکباره با خلاء ارتباط با بقیه بخش‌های جهان مواجه بودیم.

وزیر اسبق امور خارجه با بیان اینکه باشگاه تحریمی‌ها حرکتی موازی نیست گفت: این باشگاه حرکتی در امتداد دیپلماسی است، اوراسیا منبعث از این باشگاه نیست، اما ابتکار بیرونی بوده است که شاید نطفه آن از مدت‌ها قبل بسته شده بود، ما با بلاروس، قزاقستان و روسیه از مدت‌ها قبل مذاکرات در خصوص بحث تغییر تعرفه‌ها و تسهیل تجارت داشتیم و الان اوراسیا به عنوان بازار منطقه‌ای ماست، باشگاه تحریم به یک حوزه وسیع‌تری نگاه می‌کند ما باید بتوانیم این امکان را فراهم کنیم، ما با باشگاه تحریمی‌ها یک حرکت سیاسی بر علیه آمریکا خواهیم داشت.

متکی با بیان اینکه حربه آمریکا در خصوص مباحث اقتصادی، تحریم است گفت: آن‌ها در حوزه نظامی در منطقه شکست خوردند، در حوزه سیاسی دچار مشکل شده‌اند، ترامپ در ۴ سال گذشته ۴،۵ موضوع مهم سیاست خارجی را به دست گرفته و در هیچ کدام از آن‌ها موفق نشده است، دموکرات‌ها در داخل آمریکا غیر از استیضاح پروژه‌های دیگری را تعریف می‌کنند یعنی هیئت حاکمه آمریکا هیچ وقت به این وضعیت تصمیم سازی‌های نپخته نرسیده بود.

او عنوان کرد: ما برای احقاق حق خودمان باید جبهه‌های جدیدی را باز کنیم، ما به دنبال جنگ نیستیم بلکه به دنبال احقاق حق هستیم، فکر می‌کنیم در کنار اقدامات مفید و موثر نیازمند تحرک جدی بیرونی هستیم لذا دستگاه دیپلماسی مسئول رسمی به این موضوع هستند و دستگاه‌های غیر رسمی و یا دستگاه‌های رسمی مانند مجلس سهم خود را در این رابطه می‌تواند ایفا کنند، ارتباط نمایندگان مجلس با نمایندگان مجلس روسیه و یا نمایندگان پارلمان‌های دیگر قاعدتاً بخش‌های دولتی را به هم مربوط می‌کند، اگر دولت عنایت کند ما با مسئولین دولتی و مسئول دستگاه دیپلماسی کشور قرارداد‌هایی را تنظیم و طرح موضوع می‌کنیم لذا بدون کمک نمی‌توانیم کاری را انجام دهیم.

وزیر اسبق امور خارجه با اشاره به اینکه کشور‌ها علاقمند به حضور فعال‌تر بین‌المللی هستند گفت: اگر این حضور بخشی از منافع آن‌ها را تامین کند قاعدتاً رغبت بیشتری دارند، بخشی از این مبارزه، مبارزه با مفاهیم غلطی است که به ما تحمیل شده است، تحریم یا مبنای امنیتی شورای سازمان ملل دارد و یا من‌درآوردی آمریکا است، الان نوعاً کشور‌ها با آمریکا حرف دارند و به دنبال شمول فرامرزی کردن قوانین و تصمیمات خود هستند.

او ادامه داد: بر روی بحث هسته‌ای تفاهم شد، اما ۴۸ ساعت نگذشته بود که آمریکایی‌ها تحریم‌های جدید را وضع کردند آن‌ها برای اقناع داخلی به طرف خط تحریم رفتند، و عین این حرکت را در جا‌های دیگر انجام دادند، عدم اعتماد به آمریکا به بیش از ۶۰ سال قبل برمی گردد، از جایی که به اولین قراردادی که برای ری اکتور تهران بستیم بر می‌گردد، بی اعتمادی به قدرت‌هایی که خودشان را بلامنازع و فارغ از هر قانون بین المللی می‌دانند وجود دارد.

متکی تصریح کرد: یکسری از کشور‌ها منافع مشترکی دارند و به دور هم جمع می‌شوند ما در سطح دیپلمات‌ها کار را آغاز کردیم و با مقامات دولت یکسری رایزنی‌ها را انجام داده‌ایم و با دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی رایزنی‌هایی را شروع کرده‌ایم، هسته اولیه را به عنوان تشکیل دهنده باشگاه تحریمی‌ها ایجاد کرده ایم، ما یک سری نورم‌های شناخته شده بین المللی را می‌توانیم مرور کنیم.

علیرضا فرقانی دبیر شورای سیاستگذاری باشگاه تحریمی‌ها در ادامه برنامه با اشاره به این که فاز اول این طرح بزرگ به عنوان بزرگترین پروژه سیاست خارجی ایران از دو سال گذشته شروع شده است گفت: فاز اول مربوط به بحث انسجام ملی است که در اواخر این فاز به سر می‌بریم، امیدواریم تا چند ماه دیگر این فاز به پایان برسد، فاز دوم بر انسجام خارجی بین ۲۵ کشور و عملاً ۲۳ کشور تاکید دارد؛ چین و ترکیه رسما به عنوان تحریم مطرح نشده اند اما با تعرفه‌هایی که برای آن‌ها بسته شده جزو تحریمی‌ها محسوب می‌شوند.

او با اشاره به اینکه برخی از جلسات خارجی در حد دیپلمات‌های چند کشور برگزار شده است گفت: بالاترین مقام اجرایی کشور هفته گذشته این بحث را مطرح کردند که با تعامل با جهان می‌توانیم به قدرت اقتصادی دست پیدا کنیم، این جمله از بدیهیات قدرت مدرن حساب می‌شود، در اینجا این سوال مطرح می‌شود که آیا جهان فقط آمریکا است آیا فقط جهان انگلیس و فرانسه است؟ آیا این ۲۵ کشور در واقع یک میلیارد جمعیت جهان نیستند؟ کشوری که بالاترین ذخایر نفت را در جهان دارد تحریم است چرا از نظر دوستان جهان نیست.

دبیر شورای سیاستگذاری باشگاه تحریمی‌ها با اشاره به اینکه باید با جهان تعامل داشته باشیم تا بتوانیم به قدرت اقتصادی دست پیدا کنیم افزود: باید از تحریم‌ها مصون بمانیم باشگاه تحریمی‌ها زمین بازی جدید را طراحی کرده است.

فرقانی با بیان اینکه براساس بیانات رهبر معظم انقلاب باید به دنبال تعامل با دیگر کشور‌ها بود و در راه گسترش روابط سیاسی و اقتصادی گام برداشت اظهار کرد: هنر استراتژیک در طرح ریزی در مقابل دشمن این است که شما بازی را به گونه‌ای ادامه دهید که دشمنان در هر کنش و واکنش خود با باخت مواجه شود یعنی اصطلاحاً برای دشمن باخت باخت باشد.

مهدی صادقی رئیس دانشکده اقتصاد دانشگاه امام صادق با بیان اینکه باشگاه تحریمی‌ها دارای پایه و اساس مشخص و منظم است افزود: ارتقای سطح رفاه اجتماعی، بهبود شرایط اقتصادی، تدارک بازار‌های مناسب بین المللی و داخلی و بهبود اوضاع تولید ملی از اهداف این باشگاه است.

او با بیان اینکه بحث باشگاه تحریمی‌ها مبنای نظری دارد گفت:در تئوری ائتلاف گفته می‌شود که گروه یا گروه‌هایی به دنبال محقق کردن هدفی هستند، باشگاه تحریمی‌ها یعنی شکل گیری یک جریان ائتلافی برای رسیدن به یک هدف یا اهدافی که بتواند مجموعه را در رسیدن به آن هدف کمک کند، در اینجا منطق عقلایی و مبنای نظری محکمی وجود دارد، در خیلی از موضوعات نیازمند جریانات ائتلافی در سطح بین الملل هستیم.

رئیس دانشکده اقتصاد دانشگاه امام صادق با اشاره به اینکه اگر دیپلماسی فعال اقتصادی داشته باشیم خودبه‌خود تحریم، فشاری را که بر روی ما وارد می‌کند بسیار کمتر خواهد بود گفت: در جهت شکل‌گیری دیپلماسی اقتصادی فعال و پیاده‌سازی دیپلماسی اقتصادی هستیم و لذا تا نقطه مطلوب راه زیادی وجود دارد.

صادقی با اشاره به اینکه ما باید در این مسیر حرکت کنیم؛ افزود: باید از ظرفیت ۲۵ کشور استفاده کنیم به طور که این کشور‌ها محدود شده اند، اگر این ائتلاف شکل بگیرد می‌توانیم بگوییم تک‌تک اعضا یک شرایط موفقیت‌آمیزی را نسبت به آنچه الان دارند در آینده پیدا خواهند کرد.

رئیس دانشکده اقتصاد دانشگاه امام صادق با بیان اینکه امروز بعضی از کشور‌های تحریم کننده به دنبال اهدافی هستند؛ اظهار کرد: با دیپلماسی اقتصادی می‌توانیم فشار تحریم‌ها را کم کنیم.

انتهای پیام/ 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۲۸ ۰۸ بهمن ۱۳۹۸
ترامپ و بقیه رئیس جمهورای امریکا فرقی با هم ندارن. همون کلینتون کسی بود که داعش رو ایجاد کرد، انها وحشی صفت هستن. باید از درون کشور فرهنگ سازی کنیم به مصرف کالای ایرانی، و سعی کنیم برای علم قویتر بشیم و به خودمون متکی باشیم.
آخرین اخبار