سازمان ملل: درباره تخریب سایت هسته‌ای کره شمالی اطلاعات موثقی نداریم

یک مقام سازمان ملل اعلام کرد این نهاد اطلاعات موثقی درباره تخریب کامل یکی از سایت‌های هسته‌ای کره شمالی ندارد.

سازمان ملل: درباره تخریب سایت هسته‌ای کره شمالی اطلاعات موثق نداریمبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، «ایزومی ناکامیتسو» معاون دبیرکل سازمان ملل در امور خلع سلاح اعلام کرد سازمان ملل نمی‌تواند تائید کند که سایت آزمایش هسته‌ای پونگی-ری کره شمالی به طور کامل و غیر قابل بازگشت تخریب شده است.

این مقام سازمان ملل اعلام کرد: ما دسترسی (به این سایت) نداشتیم و تعداد معدودی خبرنگار برای نظارت دعوت شده بودند. تأیید در چنین مواردی به تخصص فنی زیادی احتیاج دارد؛ بنابراین به دلیل کمبود کارشناسان فنی واقعی که در آنجا برای تائید حضور داشتند، نمی‌توانیم با اطمینان بگوییم که (این سایت) به طور غیرقابل برگشت تخریب شده است.

ناکامیتسو  در ادامه افزود سازمان ملل و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در مورد محدوده واقعی برنامه هسته‌ای کره شمالی آگاهی ندارند، زیرا آن‌ها (کره شمالی) بیش از یک دهه است که از ورود به کشورشان خودداری می‌کنند.

این مقام سازمان ملل در پاسخ به سوالی درباره اینکه آیا اطلاعات قابل قبولی درباره سلاح‌های استراتژیک کره شمالی موجود است، گفت آژانس بین المللی انرژی اتمی، که یک نهاد تخصصی، اما بخشی از جامعه گسترده سازمان ملل است، تا سال ۲۰۰۹ به این کشور دسترسی داشت، اما از آن سال به بعد آن‌ها هیچ دسترسی نداشته و تنها به منابعی از جمله تصاویر ماهواره‌ای اتکا می‌کنند؛ بنابراین ما اطلاعات مستقلی درباره آنچه در کره شمالی اتفاق می‌افتد، نداریم.

در پی شکست مذاکرات هسته‌ای میان آمریکا و کره شمالی، پیونگ یانگ در ماه‌های اخیر بخشی از آزمایش‌های موشکی خود را از سر گرفته است.

دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا از دو سال پیش با وعده‌های توخالی به پیونگ یانگ، این کشور را به پای میز مذاکره کشاند. ترامپ بار‌ها اعلام کرده بود در صورت دیدار با رهبر کره شمالی، مشکلات این کشور یک شبه حل خواهد شد. با این حال، علی رغم چندین دور مذاکره و نیز دیدار سران دو کشور، مقامات آمریکایی بار‌ها اعلام کردند تا زمانی که کره شمالی تمامی فعالیت‌های هسته‌ای و موشکی خود را متوقف نکرده و تسلیحات خود را نابود نکند، هیچ کدام از تحریم‌های واشنگتن علیه پیونگ یانگ برداشته نخواهد شد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار