به دنبال نقض عضو بسیاری از معترضان جلیقه‌زرد؛

فرانسه استفاده از نارنجک انفجاری اشک‌آور علیه معترضان را ممنوع کرد

در پی افزایش جراحات ناشی از استفاده از نارنجک‌های اشک‌آور در فرانسه، مقامات این کشور استفاده از آن از سوی پلیس را ممنوع اعلام کردند.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، در پی نقص عضو جدی چندین تن از معترضان در فرانسه، از جمله قطع دست و انگشتان آنان، مقامات این کشور اقدام خشونت‌بار پلیس در استفاده از نارنجک‌های اشک آور جی ال آی-اف ۴ را در این کشور ممنوع کردند.

کریستوف کاستانیر، وزیر کشور فرانسه در مصاحبه با کانال تلویزیونی ۳ این کشور اعلام کرد نارنجک‌های اشک آور دیگر از سوی ماموران اجرای قانون بکار نمی‌رود، زیرا افراد زیادی در اثر آن‌ها مجروح شده اند. وزیر کشور فرانسه تاکید کرد این ممنوعیت فورا اجرا خواهد شد.

اعتراضات علیه سیاست‌های دولت امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه از نوامبر سال ۲۰۱۸ در سراسر این کشور آغاز و همچنان ادامه دارد. این اعتراضات اغلب به درگیری با افسران پلیس می‌انجامد، که طی آن نیرو‌های پلیس برای متفرق کردن معترضان به استفاده از گاز اشک آور متوسل می‌شوند. در دسامبر سال ۲۰۱۸ یک مرد فرانسوی پس از برداشتن نارنجک اشک آور دچار نقص عضو از ناحیه دست شد. انگشتان دست یک معترض دیگر نیز که تلاش می‌کرد نارنجک اشک آور را از خود دور کند، قطع شد.

فرانسه تنها کشوری است که از نارنجک‌های جی ال آی-اف ۴، که حاوی حاوی ۲۶ گرم از ماده منفجره تی ان تی است، استفاده می‌کند. در سال ۲۰۱۷ مقامات فرانسه استفاده از نارنجک «او اف-اف یک» را به دلیل کشته شدن یک جوان ۲۱ ساله ممنوع کردند.

اعضای جنبش موسوم به جلیقه زردها از اواخر سال ۲۰۱۸ تجمعات اعتراضی خود را در فرانسه در ابتدا در واکنش به افزایش قیمت سوخت و هزینه‌های زندگی آغاز کردند. دامنه این اعترضات سپس به سایر سیاست‌های دیگر مکرون و دولت او گسترش یافت.

طبق اعلام رسانه‌های رسمی فرانسوی، از زمان آغاز جنبش جلیقه زرد‌ها تاکنون ۱۲ نفر کشته شده‌اند. همچنین ۵ نفر دست و ۲۳ نفر بینایی خود را از دست داده اند. بر اساس آمار‌های دولتی، شمار زخمی‌های این تظاهرات ۲ هزار نفر بوده که ۲۶۸ نفر آن‌ها از ناحیه سر زخمی شده اند. ۹۵ خبرنگار، ۴۰ دانش آموز و ۳۰ امدادگر در میان زخمی‌های این اعتراضات قرار دارند.

چندی پیش نیز با مطرح شدن لایحه اصلاح قانون بازنشستگی در فرانسه جنبش اجتماعی علیه این لایحه تشکیل شد که اعتراضات و اعتصابات گسترده‌ای را در پی داشت. این معترضان به جلیقه زرد‌ها پیوسته‌اند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار