دانستنی حقوقی؛

ساکنان کدام طبقات ساختمان باید هزینه تعمیر آسانسور را پرداخت کنند؟

پرداخت هزینه‌های مربوط به تعمیر آسانسور یکی از عمده ترین مشکلاتی است که همواره در ساختمان‌های مسکونی پیش می‌آید، اما برای حل این مشکل قوانینی وجود دارند.

آیا ساکنان طبقه همکف هم باید پول هزینه تعمیر آسانسور را پرداخت کنند؟به گزارش خبرنگار حوزه حقوقی- قضایی گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، آسانسور از جمله بخش‌های مشاء ساختمان محسوب می‌شود که هزینه‌های آن برعهده تمام ساکنان یک ساختمان است، اما گاهی اوقات این سئوال پیش می‌آید که آیا فردی که ساکن طبقه همک است، باید هزینه‌های تعمیر آسانسور را پرداخت کند یا خیر؟

بر اساس قانون تملک آپارتمان‌ها، پرداخت هزینه‌های مشترک الزامی است و پرداخت هزینه‌های اضافی که برای تعمیر قسمت‌های مختلف ساختمان در نظر گرفته می‌شود بر عهده تمام اعضای یک ساختمان است.

اما گاهی اوقات افرادی که ساکن طبقه همکف یا اول هستند با این بهانه که آن‌ها از آسانسور استفاده نمی‌کنند از پرداخت هزینه‌های مرتبط با آسانسور سر باز می‌زنند، اما برای پرداخت این هزینه‌ها قوانین متعددی در ساختمان‌ها اجرایی می‌شود.

اگر هزینه‌های آسانسور در شارژ ساختمان لحاظ شود، مالک طبقه اول نمی‌تواند به هیچ عنوان از پرداخت هزینه‌های تعمیر آسانسور خودداری کند، یعنی حتی اگر از آسانسور استفاده‌ای هم ندارد باید هزینه‌های مرتبط با آن را پرداخت کند.

آسانسور یا هر تأسیسات دیگری که در ساختمان نصب شده جزء ساختمان به حساب می‌آید و هزینه‌های تعمیر و نگهداری از آن‌ها به عهده اعضای یک ساختمان است، بر همین اساس نمی‌توان از پرداخت شارژ برای تعمیر قسمتی از ساختمان طفره رفت.

اگر هزینه تعمیر ساختمان با هزینه کل شارژ تفاوت داشته باشد و به نوعی تفکیک شده مورد استفاده قرار گیرد، در این صورت ساکن طبقه اول و همکف نیازی به پرداخت پول تعمیر و نگهداری آن را ندارد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۵
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۵۰ ۰۷ خرداد ۱۴۰۱
قوانین اپارتمان بنظر من کارشناسی نشده هستن طبقه اول که ۴ تا پله میخوره تا میرسه به واحدش و سالی یکبار دستش به کلید اسانسور هم نمی خوره که نباید با طبقه ۵ که روزی ده بار بیشتر حتی بالا و پایین میکنه یکی باشه حالا میهمان هم جای خود دارد
Iran (Islamic Republic of)
حسين محمدى
۲۱:۴۵ ۰۹ بهمن ۱۳۹۸
اساساًطبق قانون آپارتمان نشينى همه افرادى كه درآن ساختمان زندگى مى كنندوياواحدى دراختياردارندموظف به پرداخت سهم خوددرهزينه مشاعات هستندهمينطور كه به اين بهانه كه ساكن طبقه اول بايدهزينه مربوط به آسانسورراپرداخت كندوساكن طبقات بالايى هم هزينه پيش آمده درپاركينگ رابايدمشاركت درپرداخت نمايد.
Iran (Islamic Republic of)
ساكن زير زمين
۲۰:۵۶ ۰۷ بهمن ۱۳۹۸
ساكنين تمام طبقات به سهم خود فقط طبقه اول انهم مشروط باينكه اسانسور در طبقه اول توتف نداشته باشد و يا با تقاضا ذينفع توقف در طبقه اول را قفل كنند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۴۱ ۰۷ بهمن ۱۳۹۸
من نميدونم اين قوانين رو كيا نوشتن
خب معلومه كه كسي كه طبقه اول زندگي ميكنه بايد يك پنجم اوني كه طبقه پنجم زندگي ميكنه خرج تعمير و شارژ آسانسور رو بده
كلا اساس هر قانوني اينه كه هزينه ها بايد بر اساس مصرف باشه يعني هر كي بيشتر استفاده ميكنه بيشتر بايد بده والا اون قانون باطله
Iran (Islamic Republic of)
نوید
۱۰:۲۶ ۰۸ بهمن ۱۳۹۸
نه عزیز ایزوگام هم ترک بخوره باران میره خونه طبقه پنج پس پول ایزوگامم طبقه پنج باید بده؟؟؟؟؟
آخرین اخبار