قانعی، مطرح کرد؛

با تولید داروی آلساوا ۵۰۰ میلیون ارز بری را هدف قرار دادیم

دبیر ستاد زیست فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، گفت: با تولید داروی آلساوا ۵۰۰ میلیون ارز بری را هدف قرار دادیم.

به گزارش خبرنگار حوزه فناوری گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان،  مصطفی قانعی دبیر ستاد زیست فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، در حاشیه آئین رونمایی از داروی آلساوا در خصوص اهمیت این دستاورد، بیان کرد: ما در دو سال گذشته با تولید این دارو، حدود ۵۰۰ میلیون دلار ارزبری را هدف قرار داده‌ایم. آلساوا از داروهایی است که در گذشته توسط وزارت بهداشت وارد می‌شد و جزء ۳ درصدی است که ۳۰ درصد از ارز کشور را به خود اختصاص می‌دهد.

قانعی گفت: از ابتدای سال جاری تاکنون شاهد رونمایی از ۸ مورد از دارو‌های اینچنینی بوده‌ایم و ۸ مورد دیگر هم تا پایان سال جاری و حدود ۴۹ مورد تا پایان سال آینده رونمایی خواهد شد که مراحل اجرای این پروژه‌ها از دو سال گذشته شروع شده و در زمان خودش به نتیجه خواهد رسید.

دبیر ستاد زیست فناوری بیان کرد: اقدام بسیار خوبی که سازمان غذا و دارو انجام داد، تسریع کار شرکت‌های دانش بنیان بود و نتیجه خوبی که می‌توان از این اقدامات گرفت، این است که دو رقم اول بیوتک وارداتی‌مان محصولات پلاسمایی است که توانسته‌ایم به فناوری آن دست یابیم و به زودی وارد بازار خواهد شد.


بیشتر بخوانید: ایران از قدرت‌های منطقه و آسیا در حوزه بیوتکنولوژی است


او با بیان این‌که رتبه نخست واردات از لحاظ میزان به دارو‌های پلاسمایی اختصاص دارد، عنوان کرد: یک شرکت دانش بنیان موفق شد مراحل اولیه ثبت این دارو‌ها از جمله فرآورده‌هایی، چون ایمنوگلوبولین، آلبومین انسانی و آلتپلاز انجام دهد تا بعد از آزمایش‌های بالینی بهار سال آینده وارد بازار شود.

رونمایی از ۴ داروی ضد سرطان تا پایان سال

دبیر ستاد توسعه زیست‌فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، از ورود به تولید واکسن‌های انسانی با حمایت‌های این معاونت و توسط یک شرکت دانش‌بنیان گفت و ادامه داد: مواد اولیه دارویی یکی از چالش‌های فعالان دارویی کشور بوده است و تا تابستان ۹۹، بیش از ۵ ماده اولیه دارویی توسط شرکت‌های دانش بنیان وارد بازار خواهد شد. همچنین تا پایان سال ۴ داروی ضد سرطان را رونمایی خواهیم کرد. داروی نوراپی نفرین تیتروپیوم برماید نیز وارد بازار خواهد شد.

او ادامه داد: در حوزه واکسن طیور نیز دارو‌های این حوزه در اولویت تولید هستند. این واکسن‌ها بین شرکت‌های دانش بنیان تقسیم شده اند و برای اولین بار در کشور،  با حمایت معاونت علمی و فناوری تولید می‌شود.

دبیر ستاد توسعه زیست‌فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری گفت: واکسن‌های دامی هم متعاقبا وارد بازار خواهند شد بنابراین ما در حوزه دام و طیور و در حوزه آبزیان تولید ۳ واکسن را شروع کرده‌ایم که تا پایان سال بعد به بازار خواهد آمد.

قانعی اشاره‌ای هم به حوزه جدید مربوط به جلبک‌ کرد و گفت: در حال حاضر حدود ۹ شرکت فعالیت‌های خود را در این زمینه شروع کرده‌اند و به زودی محصولاتشان وارد بازار خواهد شد، ما در حوزه زیست فناوری عقب بودیم که خوشبختانه با این تولیدات می‌توانیم جایگاه خود را در این زمینه ارتقاء دهیم.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار