مقتدایی در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان:

ترور سردار سلیمانی نقض قوانین از سوی آمریکا را آشکار کرد

کارشناس مسائل بين الملل گفت:با ترور سردار سلیمانی بیش از پیش نقض قوانین بین المللی از سوی آمریکا مشهود شد.

حادثه اخير نشان داد كه ايالات متحده آمريكا ناقض حقوق بین الملل است.

عباس مقتدایی كارشناس مسائل بين الملل در گفت و گو با خبرنگار حوزه سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به پاسخ سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در قبال ترور شهید سپهبد  سلیمانی؛ اظهار کرد: این اقدام  بر اساس مفاد منشور ملل متحد، کاملاً قانونی و در چهارچوب حقوق بین الملل است و طبق منشور ملل متحد، حق ذاتی تمام کشور‌هاست که اجازه دفاع از خود را داشته باشند.

او ادامه داد: فصل ششم و هفتم منشور ملل متحد در خصوص حل و فصل مسالمت آمیز اختلافات، همچنین شرایط توسل به زور، مواردی را به رسمیت شناخته است.

مقتدایی عنوان کرد: ایالات متحده آمریکا ناقض حقوق بین الملل بوده و در حادثه ترور اخیر جمهوری اسلامی ایران عمل کننده به قوانین مندرج در حقوق بین الملل شناخته می‌شود؛ همچنین واشنگتن با ترور یکی از مقامات رسمی کشورمان آنهم زمانی که کشوری ثالث میزبان رسمی او بوده، به صورت فاحش دست به نقض مقررات بین المللی زده است.

او یادآور شد: سپاه پاسداران با پاسخگویی بر مبنای اصل "خود یاری" و اصول دیگری شناخته شده در حقوق بین الملل، عملاً بر مبنای همین حقوق به واشنگتن پاسخی قانونی داده است.

کارشناس مسائل بین الملل گفت: در عین حال ایران می تواند هم از لحاظ حقوقی در مجامع بین المللی هم از لحاظ اقدام توسل به زور در صحنه، اقدامات خاص خود را انجام دهد؛ در هر صورت به نظر می‌رسد بی کفایتی دولتمردان آمریکا و نقض فاحش قوانین از سوی آنها در حقوق بین الملل زمینه را برای شکست سیاست‌های منطقه‌ای ایالات متحده آمریکا بیش از پیش هموار کرده است.

مقتدایی افزود: بعد از انتقام اخیر، سپاه ایران از جایگاه مطلبوبی  و پس از حمله موشکی، قدرت‌های منطقه‌ای وجهانی بیش از گذشته متوجه کارآمدی فوق العاده جمهوری اسلامی ایران شدند.

او اظهار کرد: اقدام تهران در تخریب پایگاه آمریکایی نشان داد که برخی از کشور‌های ذره بینی و کوچک منطقه باید در محاسبات خود تجدید نظر کنند، اگر قرار است با قدرتی کنار بیایند، این جمهوری اسلامی ایران است که به عنوان یک همسایه و دوست، همواره درخواست کرده تا پای آمریکا را به منطقه باز نکنند.

 

انتهاي پيام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار