سوره‌ای که در‌های بهشتی را برای شما باز می‌کند + صوت آیات

فایل صوتی تلاوت آیات ۱ تا ۶ سوره فاطر با صدای شهریار پرهیزگار را اینجا بخوانید.

به گزارش خبرنگار حوزه قرآن و عترت  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان،سوره فاطر یا ملائکه سی و پنجمین سوره جزء بیسست و دوم و از سوره‌های مکی قرآن است.

این سوره با حمد الهی آغاز می‌شود و جزو سوره‌های حامدات است؛ سوره فاطر از معاد، اوضاع و احوال قیامت و گرفتاری و پشیمانی کافران سخن می‌گوید و انسان را از فریب ظواهر دنیا و وسوسه‌های شیطان بر حذر می‌دارد.
اشاره به برخی نعمت‌های الهی، تاکید بر تلاوت قرآن، اقامه نماز و انفاق به عنوان تجارت‌های بی‌زیان از موضوع عای دیگر این سوره است.

آیه پانزدهم درباره بی‌نیازی خداوند و نیازمندی مردم صحبت می‌کند و آیه هجدهم که نشان از عدل الهی و شدت مجازات در قیامت دارد از آیات مشهور سوره فاطر است.

پیامبر (ص) در تفسیر مجمع البیان درباره فضیلت سوره فاطر فرمودند: هر کس سوره فاطر را بخواند. سه در از در‌های بهشت در روز قیامت او را به سوی خود دعوت می‌کند تا از هر کدام که می‌خواهد وارد شود.

بر اساس روایتی از امام صادق (ع) در تفسیر نورالثقلین؛ هر کس سوره سبا و فاطر را در شب بخواند خدا او را حمایت و حفظ می‌کند و هر کس در روز بخواند ناراحتی به او نمی‌رسد و خدا آن‌چنان خیر دنیا و آخرت به او می‌بخشد که تاکنون این اندازه بر قلب او خطور نکرده و آرزو نکرده است.

فایل صوتی تلاوت سوره فاطر با صدای شهریار پرهیزگار

متن آیاتی از سوره فاطر همراه با ترجمه

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ

به نام خدای بخشاینده مهربان

اَلْحَمْدُ لِلَّـهِ فَاطِرِ السَّمَاوَاتِ وَ الْأَرْ‌ضِ جَاعِلِ الْمَلَائِکَةِ رُ‌سُلًا أُولِی أَجْنِحَةٍ مَّثْنَىٰ وَ ثُلَاثَ وَ رُ‌بَاعَ ۚ یَزِیدُ فِی الْخَلْقِ مَا یَشَاءُ ۚ إِنَّ اللَّـهَ عَلَىٰ کُلِّ شَیْءٍ قَدِیرٌ ﴿١﴾

سپاس خداى را که پدیدآورنده آسمان و زمین است وفرشتگان را که داراى بالهاى دوگانه و سه‌گانه و چهارگانه‌اند پیام‌آورنده قرار داده است در آفرینش، هر چه بخواهد مى‌افزاید زیرا خدا بر هر چیزى تواناست (۱)

مَّا یَفْتَحِ اللَّـهُ لِلنَّاسِ مِن رَّ‌حْمَةٍ فَلَا مُمْسِکَ لَهَا ۖ وَ مَا یُمْسِکْ فَلَا مُرْ‌سِلَ لَهُ مِن بَعْدِهِ ۚ وَ هُوَ الْعَزِیزُ الْحَکِیمُ ﴿٢﴾

هر رحمتى را که خدا براى مردم گشاید بازدارنده‌اى براى آن نیست و آنچه را که باز دارد پس از باز گرفتن گشاینده‌اى ندارد و اوست همان شکست‌ناپذیر سنجیده‌کار (۲)

یَا أَیُّهَا النَّاسُ اذْکُرُ‌وا نِعْمَتَ اللَّـهِ عَلَیْکُمْ ۚ هَلْ مِنْ خَالِقٍ غَیْرُ اللَّـهِ یَرْ‌زُقُکُم مِّنَ السَّمَاءِ وَ الْأَرْ‌ضِ ۚ لَا إِلَـٰهَ إِلَّا هُوَ ۖ فَأَنَّىٰ تُؤْفَکُونَ ﴿٣﴾

اى مردم، نعمت خدا را بر خود یاد کنید آیا غیر از خدا آفریدگارى است که شما را از آسمان و زمین روزى دهد؟ خدایى جز او نیست پس چگونه از حق انحراف مى‌یابید؟ (۳)

وَ إِن یُکَذِّبُوکَ فَقَدْ کُذِّبَتْ رُ‌سُلٌ مِّن قَبْلِکَ ۚ وَ إِلَى اللَّـهِ تُرْ‌جَعُ الْأُمُورُ ﴿٤﴾

و اگر تو را تکذیب کنند قطعا پیش از تو هم فرستادگانى تکذیب شدند و همه کار‌ها به سوى خدا بازگردانیده مى‌شود (۴)

یَا أَیُّهَا النَّاسُ إِنَّ وَعْدَ اللَّـهِ حَقٌّ ۖ فَلَا تَغُرَّ‌نَّکُمُ الْحَیَاةُ الدُّنْیَا ۖ وَ لَا یَغُرَّ‌نَّکُم بِاللَّـهِ الْغَرُ‌ورُ ﴿٥﴾

اى مردم، همانا وعده خدا حق است زنهار تا این زندگى دنیا شما را فریب ندهد و زنهار تا شیطان فریبنده شما را در باره خدا نفریبد (۵)

إِنَّ الشَّیْطَانَ لَکُمْ عَدُوٌّ فَاتَّخِذُوهُ عَدُوًّا ۚ إِنَّمَا یَدْعُو حِزْبَهُ لِیَکُونُوا مِنْ أَصْحَابِ السَّعِیرِ ﴿٦﴾

در حقیقت، شیطان دشمن شماست، شما نیز او را دشمن گیریداو فقط دار و دسته خود را مى‌خواند تا آن‌ها از یاران آتش باشند (۶)

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار