پرستاران و فراز و فرود‌های شغلی/ روحیه قوی و قلبی آکنده از محبت لازمه کار پرستاری

عضو هیئت علمی دانشکده پرستاری گفت: ما درمورد پرداخت حقوق پرستاران با مشکلات و نارضایتی‌های عمده‌ای مواجه هستیم.

پرستاران و فراز و فرود‌های شغلی

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، پرستاری یکی از شغل‌های سخت و حساس است که هرکسی توانایی انجام آن را ندارد. این شغل علاوه بر سخت بودنش به روحیه‌ای قوی و قلبی پر از عشق و محبت نیاز دارد. به پاس زحمات پرستاران عزیز روز تولد حضرت زینب (س)، پنجم جمادی‌الاول به عنوان روز پرستار انتخاب شده است.
 
هر چند در گذشته به تمام مراقبین بیماران و ناتوانان پرستار می‌گفتند، ولی امروزه پرستار فردی است که دارای تحصیلات دانشگاهی در این زمینه است. در ایران پرستارانی در مقاطع تحصیلی کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترای پرستاری وجود دارند. رشته‌های جدیدی در مقطع کارشناسی ارشد با مبنای پرستار وظیفه‌مدار راه‌اندازی شده‌است، همچنین آموزش مداوم پرستاران با همکاری سازمان نظام پرستاری در کل ایران عملیاتی شده‌است.
 
سید رضا مظلوم عضو هیئت علمی دانشکده پرستاری مامائی استان خراسان رضوی در گفت و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، گفت: وضعیت حقوقی پرستاران به دو صورت است که بخشی از آن مربوط به پرستاران شاغل در بیمارستان‌های دولتی است و بر اساس طرح دولتی قانون نظام هماهنگ پرداخت می‌شود و بخش دیگر آن پرستاران بیمارستان‌ها و کلینیک‌های خصوصی هستند که حقوق آن‌ها مطابق با قانون کار یعنی کف پرداختی یک میلیون و ۶۰۰ هزار تومان در ماه است.

او تصریح کرد: متأسفانه ما درمورد پرداخت حقوق پرستاران با مشکلات و نارضایتی‌های عمده‌ای مواجه هستیم که از این موارد می‌توان به تأخیر ۱۴ الی ۱۵ ماهه حقوق پرستاران بیمارستان‌های دولتی و پرداخت کمتر از کف حقوقی پرستاران بخش خصوصی اشاره کرد.

عضو هیئت علمی دانشکده پرستاری مامائی استان خراسان رضوی گفت: طبق قانون ساعات کاری یک پرستار باید ۱۷۵ ساعت در ماه باشد که بر اساس قانون ارتقای بهره وری مصوب مجلس شورای اسلامی به ۱۴۴ ساعت در ماه کاهش یافته است.

مظلوم افزود: در راستای ساعات کاری پرستاران و حقوق ساعات اضافه کار آن‌ها در بیمارستان‌های دولتی و خصوصی نیز مشکلاتی وجود دارد. با توجه به اینکه هر شیفت، شش ساعت است یک پرستار باید تمام هفته سر کار برود تا کسری ساعت نداشته باشد و این موجب نارضایتی پرستاران است. همچنین در بیمارستان‌های خصوصی پرستار را مجبور به ۱۰۰ ساعت اضافه کار می‌کنند که به هر ساعت ۵ تا ۱۰ هزار تومان حقوق تعلق می‌گیرد؛ این مبلغ در مقابل با سختی کار پرستاران بسیار ناچیز است و باعث کاهش کیفیت کار پرستاران می‌شود.

او ادامه داد: تعداد کل پرستاران استان خراسان رضوی به ۶ الی ۷ هزار نفر می‌رسد که ۱۰ درصد آن‌ها در خانه از بیماران مراقبت می‌کنند.

انتهای پیام//ف.ح

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار