بخشدار جعفریه قم مطرح کرد؛

دامن زدن برداشت بی‌رویه آب بر فرونشست زمین بخش جعفریه قم

موسوی گفت: برداشت بی‌رویه آب از چاه‌های مجاز و غیرمجاز منطقه طی سال‌های اخیر به مساله فرونشست زمین در این بخش دامن زده است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان ازقم، سید جمال موسوی بخشدار جعفریه قم گفت: خشک‌سالی ناشی از تغییر اقلیم طی سال‌های اخیر بسیاری از مناطق کشور و ازجمله استان قم را دستخوش تحولات محیطی کرده است که این موضوع ازجمله مهم‌ترین عوامل فرونشست زمین در مناطقی از بخش جعفریه به‌حساب می‌آید.

او افزود: خشک‌سالی‌های سال‌های اخیر باعث شده که حجم برداشت از سفره‌های زیرزمینی منطقه در قالب چاه‌های مجاز و غیرمجاز به‌خصوص برای مصارف کشاورزی بیشتر شود و این مساله عاملی مهم برای وقوع فرونشست زمین است.

بخشدار جعفریه قم ادامه داد: همچنین در بخش جعفریه، چاه‌هایی وجود دارد که آب از آن برداشت و برای استفاده به مناطق دیگر استان منتقل می‌شود که همین مساله نیز منجر به کاهش ذخیره آب سفره‌های زیرزمینی این بخش شده است.

موسوی گفت: برای جلوگیری از این روند لازم است از سوی نهاد‌های مسئول کنترل بیشتری بر روند فعالیت چاه‌های آب منطقه صورت پذیرد.

او بیان کرد: همچنین نیاز است حقابه خاصی از آب ورودی به قم برای بخش جعفریه تعیین شود که کشاورزان و دامداران این منطقه مجبور به استفاده از آب موجود در سفره‌های زیرزمینی بخش از طریق چاه‌های مجاز و غیرمجاز نباشند.

بخشدار جعفریه قم ادامه داد: برای مدیریت موضوع و جلوگیری از افزایش روند فرونشست زمین در بخش جعفریه نیازمند همکاری بیشتر مسئولان استان هستیم تا هم‌کسب و کار کشاورزان و دامداران منطقه آسیب نبیند و هم آب موردنیاز فعالیت ایشان به‌طور قانونی تامین شود.

استان قم دارای یک شهرستان به همین نام و پنج بخش جعفریه، مرکزی، خلجستان، کهک و سلفچگان است.

بخش جعفریه یکی از بخش‌های استان قم با وسعتی حدود ۶۵۰ کیلومترمربع در ۳۵ کیلومتری شمال غربی شهر مقدس قم با جمعیتی بیش از ۱۶ هزار تن با ۲ گویش فارسی و ترکی با مرکزیت شهر جعفریه است؛ این بخش در مسیر راه ارتباطی استان‌های غربی و مرکزی کشور قرار دارد و دارای یک دهستان (جعفرآباد) و یک شهر (جعفریه) و ۳۳ روستا است.

انتهای پیام/الف

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار