پایش بیماری مشمشه در شهرستان فردوس

خونگیری در خصوص بیماری مشمشه بر روی تعدادی اسب در شهرستان فردوس توسط کارشناسان دامپزشکی انجام شد.

پایش بیماری مشمشه در شهرستان فردوسبه گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بیرجند ،  ذوالفقاری رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان فردوس گفت:  برای مبارزه با بیماری‌های مشترک بین انسان و دام، کارشناسان دامپزشکی این شهرستان آزمایش مشمشه در جمعیت اسب متمرکز فردوس را انجام دادند.

او با اشاره به اینکه مشمشه نوعی بیماری نادر و بالقوه کشنده باکتریایی است که از تک سمی‌های آلوده به انسان منتقل می‌شود، افزود:این بیماری خطرناک با درگیر کردن دستگاه تنفس در انسان می‌تواند موجب مرگ شود.

ذوالفقاری ادامه داد: به همین دلیل هر ساله ادارات دامپزشکی، آزمایش مشمشه جمعیت تک سمی که ناقل و مخزن بیماری هستند را انجام داده و چنانچه مورد مثبتی مشاهده شود نسبت به معدوم سازی دام اقدام می‌کنند.

رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان فردوس اظهار کرد: عامل این بیماری به سهولت با نور، حرارت و ضدعفونی کننده‌های معمولی از بین می‌رود و در محیط آلوده بیش از شش هفته باقی نمی‌ماند.

او با بیان اینکه حیواناتی که تغذیه نامناسبی دارند و یا در محیط‌های نامطلوب نگهداری می‌شوند از حساسیت بیشتری برخوردارند تصریح کرد: هیچ نوع واکسن موثری برای پیشگیری از بیمـاری به بازار عرضه نشده، بنابراین مهمترین راه کنترل و ریشه کنی این بیماری آزمایش، شناسایی و حذف حیوانات آلوده است.

انتهای پیام/ ی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.