قاموس کتاب مقدس، قدیمی‌ترین کتاب نسخه چاپی به نمایش گذاشته شد

قدیمی‌ترین کتاب نسخه چاپی، چاپ شده در سال ۱۴۷۳ میلادی به نام قاموس کتاب مقدس، در موزه آستان قدس رضوی معرفی و در معرض دید علاقمندان قرار گرفت.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، قریب به ۲ هزار نسخه کتاب قدیمی و نفیس در بخش لاتین کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی وجود دارد که تاریخ چاپ آن‎ها قبل از ۱۹۰۰ میلادی است.

«قاموس کتاب مقدس» واژه‎نامه انجیل یکی از قدیمی‎ترین کتاب‌های موجود در مخزن کتاب‎های خارجی است که همزمان با اختراع صنعت چاپ پنج سال پس از مرگ گوتنبرگ؛ مخترع صنعت چاپ در اروپا در سال ۱۴۷۳ میلادی چاپ شده است.

این اثر به خط و زبان لاتین نگاشته شده و در ابتدای آن یادداشتی از اهداکننده مرحوم سید جلال ‎الدین تهرانی، در خصوص خرید این کتاب در سال ۱۹۵۶ میلادی از بروکسل وجود دارد و در آخر آن نیز یادداشتی به زبان انگلیسی به تاریخ ۱۹۸۸ میلادی از مسیو ژان آر. میشو مشاهده می‎شود که این اثر فوق ‎العاده نفیس را خلاصه‎ای از کتاب برادران رانر می‎داند که با نام «قاموس کتاب مقدس» در ششم آوریل ۱۴۷۳ در نورمبرگ آلمان به چاپ رسیده است.

این اثر نفیس که یکی از قدیمی‌ترین آثار چاپی موجود در کشور محسوب می‌شود، در قطع رحلی و ۲۸۰ برگ به صورت دو ستونه و ۵۷ سطری نگاشته شده و هر پاراگراف با حروف درشت فانتزی به شنگرف آغاز شده است.

علاوه بر «قاموس کتاب مقدس»، کتاب‎های نفیس دیگری به زبان‎های ایتالیایی و لاتین موجود است که تاریخ چاپ آن‎ها مربوط به قرن‌های ۱۵، ۱۶، ۱۷، ۱۸ و ۱۹ میلادی است و همچنین کتابی به زبان فرانسه، در موضوع افکار و عقاید مذهبی که تاریخ چاپ آن ۱۶۱۴ میلادی است.

همچنین کتاب دیگری از مجموعه آثار شکسپیر به زبان انگلیسی در این مجموعه موجود است که در سال ۱۶۲۲ میلادی در لندن به چاپ رسیده است.

بیشتر این کتاب‎های قدیمی، مربوط به سده‎های ۱۵ تا ۲۰ میلادی است که توسط دانشمندان و شخصیت‎های علمی، فرهنگی و سیاسی، اهدا شده و از جمله این افراد می‌توان به استاد محمود فرشچیان، دکتر لباف و بانو، میرزا رضا خان نایینی، میرزا حسن خان قزل ایاغ، سید جلال‎ الدین تهرانی و دکتر مریم میرهادی اشاره داشت که تعداد زیادی قرآن و کتاب به زبان‎های مختلف به مجموعه آستان قدس رضوی اهدا کرده اند.
 
انتهای پیام//ف.ح
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار