کرمی: مهماندوست افتخار تکواندو ایران است/ مردانی سهمیه هم می‌گرفت در المپیک به مشکل می‌خورد

قهرمان سابق تکواندو جهان گفت: اگر مردانی موفق می‌شد سهمیه بگیرد، در المپیک دچار مشکل می‌شد، زیرا شرکت در مسابقات متعدد توان او را پایین آورده است.

به گزارش خبرنگار کشتی و رزمی گروه ورزشی باشگاه خبرنگاران جوان، یوسف کرمی پیشکسوت تکواندو درباره عملکرد هوگوپوشان کشورمان در مسیر کسب سهمیه المپیک توکیو که منجر به کسب ۲ سهمیه این مسابقات شد  اظهار داشت: ملی پوشان ما برای کسب سهمیه المپیک مسیر خیلی سختی را طی کردند. میرهاشم حسینی به دلیل صادر نشدن روادیدش از میانه‌های راه به تیم ملی اضافه شد، اما با این وجود عملکرد خیلی خوبی داشت و توانست سهمیه المپیک را بگیرد. آرمین هادی پور هم از ابتدا در کورس سهمیه بود و در ۴ سال گذشته خوب کار کرد و سهمیه گرفت. سجاد مردانی شانس حضور در المپیک را داشت، اما متاسفانه با اختلاف ۴ امتیاز المپیک را از دست داد. ما می‌توانستیم با یک برنامه ریزی دقیق‌تر و درس گرفتن از اشتباهاتی که در المپیک ریو انجام دادیم، ۳ سهمیه بگیریم.


بیشتر بخوانید: تکواندوی ایران با ۲ نماینده در توکیو/ اتفاقات المپیک ۲۰۰۴ در ژاپن تکرار خواهد شد؟


فدراسیون کارش را به خوبی انجام داد

هنگامی که نظر کارشناسی می‌دهیم و نقد می‌کنیم باید جنبه‌های مثبت را هم در نظر داشته باشیم؛ بنابراین باید از فدراسیون تشکر کنیم که با وجود تمام مشکلات و کمبود‌هایی که داشت، بهترین شرایط را برای تیم ملی ایجاد کرد و زمینه اعزام تیم ملی به تمام مسابقات رسمی و حتی ۲ تورنمنت کرواسی و صربستان را فراهم کرد. به اعتقاد من هر چیزی که کادرفنی خواست، فدراسیون در اختیار تیم ملی گذاشت. از لحاظ تدارکاتی و برنامه ریزی فدراسیون کارش را به خوبی انجام داد.  

هیچ بازیکنی نمی‌تواند ظرف مدت ۱۱ ماه در ۱۱ مسابقه جهانی مختلف شرکت کند

کرمی درباره صحبت‌های سجاد مردانی که پس از ناکامی در کسب سهمیه گفته بود قصد دارد از دنیای قهرمانی خداحافظی کند گفت: پس از چنین اتفاقاتی، ورزشکاران تصمیمات احساسی می‌گیرند. من مطمئنم که نظر مردانی هم پس از چند روز استراحت عوض می‌شود. او بازیکن بسیار خوبی است و اگر از هر جنبه‌ای نگاه کنیم، هیچ بازیکنی نمی‌تواند ظرف مدت ۱۱ ماه در ۱۱ مسابقه جهانی مختلف شرکت کند، اما مردانی و بقیه بازیکنان تیم ملی این کار را انجام دادند.


بیشتر بخوانید: مسابقات تکواندو گرنداسلم/ حذف مردانی با شکست در گام نخست


مردانی سهمیه هم می‌گرفت در المپیک به مشکل ‌می‌خورد/ اشتباهات ۴ سال گذشته را تکرار کردیم

پس از از سال ۲۰۱۶ که با ۳ سهمیه در المپیک ریو حضور داشتیم و در کسب مدال ناکام ماندیم، در تمام گرندپری‌ها و مسابقات شرکت کردیم،   اما مهم‌ترین ایستگاه، المپیک است و اگر ما در هر ۲ بخش زنان و مردان ۸ سهمیه بگیریم، اما در المپیک یک برنز هم نتوانیم بگیریم، در واقع هیچ کاری نکردیم. انتظارات از تکواندو ایران بالاتر از این حرف‌ها است. پس از اشتباهات المپیک ریو، تیم ملی ما دوباره در تمام مسابقات شرکت کرد و ما می‌توانستیم با یک برنامه ریزی بهتر و مشورت گرفتن از کسانی که باتجربه‌تر بودند و در ریو حضور داشتند، از تکرار این اشتباه جلوگیری کنیم. اگر مردانی سهمیه می‌گرفت، باز هم در المپیک دچار مشکل می‌شد، زیرا شرکت کردن در ۱۱ مسابقه بین المللی ظرف مدت ۱۱ ماه برای یک ورزشکار حرفه‌ای سخت است و بازیکن را دچار مشکل می‌کند.

ملی پوشان از نظر بدنی مشکل دارند

بازیکنان در مسابقات اخیر از نظر بدنی دچار مشکل شدند. میرهاشم حسینی تکواندوکار بسیار توانمندی است و در بازی برابر دای هون لی، توانایی هایش را در راند یک و ۲ نشان داد. او در یکی از مبارزاتش ۱۵ امتیاز از حریف پیش بود، اما در راند سوم، این اختلاف امتیازی از دست رفت. در بازی با حریف کره‌ای هم با اختلاف ۵ امتیاز جلو بود، اما ظرف چند ثانیه این اختلاف از بین رفت. چنین اتفاقی به مسائل بدنی بازیکن برمی گردد و باید در برنامه بدنسازی ملی پوشان تجدید نظر شود و از بدنسازان متخصص در تیم ملی استفاده کنیم.


بیشتر بخوانید: عسگری: برای کسب سهمیه مسیر سختی را پشت سر گذاشتیم/ تعجب می کنم برخی ها با کدام اطلاعات نظر می دهند


اکنون وقت تکروی کردن نیست 

تکواندو یک رشته انفرادی است، اما برای موفقیت در آن باید کار تیمی انجام شود. بهتر است از چند بدنساز متخصص این رشته در تیم ملی استفاده کنیم. اکنون وقت تکروی کردن نیست و همه ما باید برای موفقیت تیم ملی دست به دست هم دهیم تا در میان خانواده تکواندو همدلی به وجود بیاید.

 کسب مدال طلای المپیک بسیار سخت است

دارنده مدال برنز المپیک ۲۰۰۴ آتن در پاسخ به این سوال که شانس هادی پور و حسینی برای کسب مدال را چگونه ارزیابی می‌کند گفت: تکواندوکاران ایرانی همیشه در المپیک مدال گرفتند. در سال ۲۰۱۶ هم که در بخش مردان نتوانستیم مدال بگیریم، کیمیا علیزاده در بخش بانوان یک مدال تاریخی گرفت. برای المپیک ۲۰۲۰ توکیو شانس ما کم نیست و امید به کسب مدال داریم، هرچند که کسب مدال طلای المپیک کار بسیار سختی است.


بیشتر بخوانید: حسینی: انتظارات بیش از حد باعث شد نتیجه نگیرم/ سال خیلی سختی را گذراندم


امیدوارم علیزاده برگردد و به تیم ملی کمک کند

برای کسب سهمیه المپیک در بخش بانوان باید در مسابقات قاره‌ای شرکت کنیم و در آن مسابقات شانس کسب ۲ سهمیه را داریم. تیم ملی بانوان ما توانایی کسب ۲ سهمیه را دارد. همه دوست دارند کیمیا علیزاده به تیم ملی برگردد، زیرا او مدال المپیک و مسابقات جهانی را در کارنامه دارد و خیلی می‌تواند به تیم و بازیکنان دیگر کمک کند. در جریان شرایط علیزاده نیستم، اما امیدوارم او برگردد و به تیم ملی کمک کند.

بحث روحی و روانی مهم‌ترین عامل موفقیت در المپیک است

شرایط روحی و روانی یک عامل مهم برای موفقیت در المپیک است که ما اصلا به آن نپرداختیم. هنگامی که به المپیک نزدیک می‌شویم، از بازیکنان می‌پرسیم که  به چه چیزی نیاز دارید و بیشتر بازیکنان هم بحث مالی و امکاناتی را در نظر دارند، اما به اعتقاد من که تجربه ۲ دوره حضور در المپیک را دارم، بحث روحی و روانی مهم‌ترین عامل موفقیت در المپیک است.

مهماندوست افتخار تکواندو ایران است

پیشکسوت تکواندو کشورمان در پاسخ به این سوال که آیا برای سرمربیگری تیم‌های خارجی پیشنهادی دارد و همچنین درباره انتخاب مهماندوست به عنوان برترین مربی جهان در سال ۲۰۱۹ گفت: از یکی از کشور‌های اطراف ایران پیشنهاد دارم و در حال مذاکره هستیم. شخصی مانند مهماندوست هر کجا که باشد، برای تکواندو ایران افتخار است، زیرا به عنوان یک ایرانی فعالیت می‌کند. در تیم جمهوری آذربایجان یک بازیکن ایرانی به نام میلاد بیگی با مهماندوست کار می‌کند که بازیکن بسیار خوبی است و آن‌ها در کنار هم تیم خوبی را تشکیل دادند.

به پولادگر گفتم نمی‌خواهم سرمربی تیم ملی باشم

دارنده مدال طلای مسابقات جهانی چین در واکنش به این که چرا قهرمانان سال‌های نه چندان دور تکواندو ایران در تیم ملی حضور ندارند و این که این موضوع تا چه اندازه با رویکرد منتقدانه آن‌ها ارتباط دارد گفت: در واقع من نمی‌توانم و نباید به این سوال پاسخ دهم و بگویم که چرا در تیم ملی نیستم. یک بار صادقانه به پولادگر گفتم که هیچ وقت نمی‌خواهم سرمربی تیم ملی ایران باشم، اما هر کمکی بتوانم به تیم ملی می‌کنم. خیلی دوست دارم یک نفر به من بگوید این پیراهن تو بد است تا من دیگر آن را نپوشم، زیرا وقتی دوباره آن پیراهن بد را بپوشم مردم به من می‌خندند. آیا اگر کسی به من چنین حرفی بزند، کاری بدی انجام داده است؟ پس این حرف به نفع من است و نباید از آن ایراد بگیرم.


بیشتر بخوانید: پولادگر: برای کمک به تیم ملی جلوی هیچکس را نمی گیرم/ المپیک جایگاه شایسته ترین ها است


حرف‌های ما پیش از آن که انتقاد باشد نظر کارشناسی است

باید آستانه تحمل مان را بالاتر ببریم. وقتی من به یک بازیکن می‌گویم این کار را انجام نده و این کار اشتباه است، او باید از حرف من خوشحال باشد، زیرا من ایراد او را گرفتم و شاید اگر این کار را نمی‌کردم، او به المپیک می‌رفت و مدالش را از دست می‌داد؛ بنابراین شاید بهتر باشد اشتباهاتمان را بپذیریم. البته حرف‌های ما پیش از آن که انتقاد باشد نظر کارشناسی است.

نمی‌توانم در قبال بچه‌هایی که با شور و اشتیاق وصف نشدنی تمرین می‌کنند بی مسئولیت باشم 

وقتی در باشگاهم تمرین می‌کنم، بچه‌هایی را می‌بینم که با شور و اشتیاق وصف نشدنی تمرین می‌کنند و خانواده برخی از آن‌ها از نان شب خود می‌زنند تا فرزاندانشان بتوانند تکواندو کار کنند. این مسائل را می‌بینم و نمی‌توانم در قبال این بچه‌ها بی مسئولیت باشم و می‌خواهم با تمام وجودم به آن‌ها کمک کنم. بچه‌هایی که تکواندو کار می‌کنند، مجید افلاکی، هادی ساعی و مهدی بیباک را دیدند و به تکواندو علاقه‌مند شدند و اکنون ما باید به آن‌ها کمک کنیم.  

امیدوارم با به حراج گذاشتن مدالم گره‌ای از مشکلات مردم میانه باز شود

کرمی  در خصوص به حراج گذاشتن تک مدال المپیکی خود  برای کمک به مردم زلزله زده میانه اظهار داشت: مردم از من خواستند که یک کار اساسی انجام دهم، اما من نمی‌توانستم کار زیادی برای کمک به همشهریانم انجام دهم. آن مدال باارزش‌ترین دارایی معنوی من بود که تنها مدال یک ورزشکار اهل استان آذربایجان شرقی در تمام ادوار المپیک بود. آن مدال را در خانه مادرم گذاشتم و هر کسی به هر قیمتی مدال را بخواهد، آن را به او تقدیم می‌کنم تا گره‌ای از مشکلات مردم میانه باز شود.  

انتهای پیام/ 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار