گیاهان گلخانه ای برای تصفیه هوا

در این روز‌های آلوده بیشتر از هر زمان دیگری مجبور به ماندن در خانه و بستن در و پنجره‌ها هستیم، اما بازهم با این شرایط به تنهایی نمی‌توان هوای پاک در خانه داشت و به گل‌های آپارتمانی و گلخانه‌ای برای تصفیه هوا نیاز داریم.

گیاهان گلخانه ای برای تصفیه هوابه گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد،وجود گلدان‌های گل و گیاه در خانه باعث ایجاد نشاط و سرزندگی ساکنان آن می‌شود. اما وجود این گیاهان غیر از اینکه باعث زیبایی محیط می‌شود، فواید دیگری نیز به همراه دارد. تصویه هوای خانه از آلاینده‌های مختلف هوا و رفع آلودگی از جمله آن فواید است.

اینکه با بستن در و پنجره‌ها مانع ورود آلودگی هوا به داخل خانه می‌شویم و تصور پاک بودن هوای درون خانه نه تنها تصوری اشتباه است، بلکه آلودگی هوای خانه تا ۵ برابر بیشتر از آلودگی هوای محیط بیرون است.

در اینجا ۱۰ گیاه گلخانه به منظور تصفیه هوای محیط معرفی می‌شوند که، مناسب برای اقلیم، ارزان قیمت، در دسترس و بسیار مقاوم هستند.

پیچک انگلیسی یا عشقه

عشقه از گیاهان همیشه سبز بوده و به سرعت رشد میکند. گونه‌های مختلفی از این گیاه وجود دارد، از جمله گونه ابلق، سبز و مینیاتوری.

سانسوریا

این گیاه با بیش از ۷۰ گونه، دارای رنگ‌ها و ابعاد متنوعی است. سانسوریا گیاهی مقاوم است که عمر طولانی دارد. این گیاه سمومی مانند فرمالئید، زایلن و تولوئن را از محیط می‌گیرد.

بنجامین

نام علمی این گیاه بنجامین فیکوس است و با نام‌های انجیر مجنون یا گریه انجیر نیز معروف است. گیاه بنجامین تکثیر آسانی دارد و از گیاهان مقاوم محسوب می‌شود. برای جلوگیری از ریزش برگ‌های این گیاه آن را جابه جا نکنید.

عنکبوتی یا گندمی

گیاهی بسیار زیبا، ارزان و سریع الرشد، از خانواده گندمیان است. این گیاه برای افراد مبتدی و ناآشنا به نگهداری گیاه آپارتمانی بسیار مناسب است.

آگلونما

با نام‌های همیشه سبز چینی و نخشید نیز شناخته می‌شود. گیاهی بسیار مقاوم، از جنگل‌های گرمسیری و نیمه گرمسیری جنوب شرقی آسیا است. به گفته ناسا، آگلونما یکی از بهترین و قدرتمندترین گیاهان برای تصویه هوای آلوده داخل منزل از سم‌هایی مانند: بنزن و فرمالدئید می‌باشد.

پتوس

گیاهی رونده، مقاوم و موثر در تصویه هوا می‌باشد. پتوس مناسب برای محیط‌های اداری و حتی اتاق خواب است؛ زیرا که با دفع سموم زایلن، بنزن، فرمالئید و تولوئن و تولید اکسیژن محیط را پاک و باعث خواب راحت می‌شود. این گیاه به نگهداری زیاد نیاز ندارد و تکثیرش بسیار آسان است.

اسپاتی فیلوم

این گیاه با نام‌های برگ قاشقی، چمچمه‌ای و زنبق صلح نیز شناخته می‌شود. اسپاتی فیلوم به نور علاقه دارد و به سرما حساس است. نور مستقیم باعث سوختن برگ‌هایش می‌شود.

گل داوودی

در دنیا حدود ۲۰۰ گونه گیاه داوودی وجود دارد. این گیاه دارای برگ‌های سبز تیره و گل‌هایی با واریته‌های رنگی مختلف است. نور مناسب یکی از شرط‌های نگهداری داوودی است. این گیاه با اولین سرمای پاییز به گل می‌نشیند. تکثیر آن بسیار آسان است و از گیاهان بسیار مقاوم و ارزان قیمت به شمار می‌آید.

سرخس برگ شمشیری

این گیاه بومی نواحی استوایی است و به رطوبت و نور علاقه دارد. تکثیر آن‌ها معمولا از طریق تقسیم بوته انجام می‌شود. برای رشد سرخس از خاک جنگلی یا خاک برگ استفاده کنید. روی برگ‌ها آب نپاشید

نخل پروانه‌ای

اریکا پالم یا نخل پروانه، گیاهی آپارتمانی از خانواده اریکاسه- نخل است. این گیاه بومی مناطق جنوب شرق آسیا است. اریکا از جمله گیاهانی است که برخی آلودگی‌های هوا، از جمله: گزیلن و تولوئن را تصویه می‌کند. نگهداری این گیاه آسان است و جز گیاهان مقاوم به شمار می‌رود.

تمامی گیاهان نامبرده، از جمله گیاهان موثر در پاکسازی هوای محیط هستند و نگهداری، تکثیر و تهیه آن‌ها بسیار آسان است. قبل از خرید گل و گیاهان آپارتمانی به این گزینه توجه کنید که با تهیه این نمونه گیاهان، محیطی بسیار دلپذیرتر و پاکیزه خواهید داشت.

 

انتهای پیام//م.م

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار