میرفخرالدینی مطرح کرد؛

هدف دانشگاه فنی‌ و حرفه‌ای تربیت کارآفرین خوب است

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه فنی و حرفه‌ای گفت: هدف ما در این دانشگاه توسعه بخش خصوصی و تربیت کارآفرین خوب است.

به گزارش خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، امروز ۲۵ آذر ۹۸ نخستین نشست خبری سید حیدر میرفخرالدینی معاون پژوهش و فناوری دانشگاه فنی و حرفه‌ای در محل سازمان مرکزی این دانشگاه برگزار شد.

طی این نشست میرفخرالدینی با بیان اینکه دانشگاه فنی و حرفه‌ای از جمله دانشگاه‌های بزرگ کشور محسوب می‌شود، گفت: دانشگاه فنی و حرفه‌ای در همه استان‌ها معاونت آموزشی و پژوهشی دارد. این دانشگاه، مهارت محور بوده و هدف آن پرورش تکنسین و آموزش کارشناسان آچار به دست با توجه به تیاز کشور است.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه فنی و حرفه‌ای افزود: هفته پژوهش در استان‌ها معمولا یک هفته قبل‌ برگزار شده و برآیند آن به سازمان مرکزی دانشگاه ارائه می‌شود. یکی از معدود طرح‌های خاصی که در وزارت علوم این هفته رونمایی می‌شود مربوط به دانشگاه فنی بوده که یکی از آن‌ها عصای هوشمند است. این طرح متعلق به دانشگاه فنی است که در نمایشگاهی که چند روز آینده برگزار خواهد شد، رونمایی می‌شود. در این نمایشگاه طرح‌ها، پروژه‌ها و کارگاه‌های آموزشی ارائه می‌شود.


بیشتر بخوانید: حمایت مجلس از پژوهش‌های گره‌گشا برای جامعه/ گام مهم وکلای مردم برای مقابله با جعل مدارک


او تصریح کرد: تفاوت هفته پژوهش امسال با سال گذشته، برگزاری مسابقه دست ساخته دانشجویی و اساتید است که طی آن از برترین دست ساخته‌ها تقدیر می‌شود. نمایشگاه مورد نظر در دو نوبت، نخست در روزهای ۲۶ تا ۳۰ آذر و دیگری در روز ۱۰ دی برگزار می‌شود که طی آن‌ها از پژوهشگران و کارآفرینان برتر و برترین دست ساخته‌ها تجلیل خواهد شد.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه فنی و حرفه‌ای درخصوص آمار دست ساخته‌های ارائه شونده در نمایشگاه گفت: از هر استانی سه دست ساخته برتر ارائه می‌شود که در مجموع حدود ۱۰۰ دست ساخته خواهد شد.

تخصیص ۲۰ میلیارد تومان بودجه برای تجهیز کارگاه‌ها

میرفخرالدینی درخصوص بودجه اختصاصی به این دانشگاه بیان کرد: بیش از ۲۸۰ کارگاه آزمایشگاهی ثبت شده اند که نقاط قوت و ضعف خود را دارند. قوت است، چون تعداد بالایی از دانشجویان جذب کار می‌شود و بیشتر واحد‌های عملی ارائه می‌شود و ضعف از این رو که هنوز راه بسیاری باید طی شود تا این کارگاه‌ها به روز رسانی شده و به سطح بین المللی برسد. با توجه به آنچه گفته شد حدود ۲۰ میلیارد تومان بودجه برای تجهیز کارگاه‌ها و آزمایشگاه، ۸ میلیارد برای موتور‌های هیبریدی و ۲۰ میلیارد دیگر برای صنعت پوشاک تخصیص داده شده است.

او ادامه داد: ارتقا موتور‌های هیبریدی یکی از اقداماتی است که دانشگاه فنی و حرفه‌ای در آن پیشتاز بوده و در حال حاضر ۳۰ استان مجهز به استند‌های موتور‌ هیبریدی است که در نوع خود یک انقلاب محسوب می‌شود؛ و با وجود اینکه سرانه بودجه دانشگاه فنی یک چهارم سایرین است و با توجه به حجم زیاد واحد‌های عملی و هزینه‌های ثابت بالا، اما باز ما پژوهش و تجهیز را در الویت قرار دادیم.


بیشتر بخوانید: برگزاری دوره صنعت برای استادان دانشگاه فنی و حرفه‌ای


معاون پژوهش و فناوری دانشگاه فنی و حرفه‌ای ضمن اشاره به رابطه خوب دانشگاه فنی و حرفه‌ای با دانشگاه‌های بین المللی اظهار کرد: یکی از رویکرد‌های خوب دانشگاه در سال‌های اخیر تقویت روابط خوب بین المللی با کشورهایی، چون آلمان و اتریش بوده است.

او با بیان اینکه توسعه شرکت‌های دانشگاهی یکی از برنامه‌های دانشگاه است، گفت: هدف ما با توجه به تقاضای و پیگیری فارغ‌التحصیلان، توسعه بخش خصوصی است و هدف تربیت کارآفرین خوب است. اخیرا ۲۸ مرکز رشد نهایی شده و مجوز تعدادی کانون خلاقیت صادر شده است که امیدواریم در آینده‌ای نزدیک وارد بازار شوند.

یجاد تسهیلات برای ترغیب فارغ‌التحصیلان

میر فخرالدینی افزود: بر اساس رایزنی‌هایی که با صندوق نوآوری انجام شده، قرار است در صورت فراهم آمدن شرایط تا سقف ۱۰ میلیارد تومان برای متقاصیان تسهیلات درنظر گرفته شده است. اخیرا با تشکیل کانون فارغ التحصیلان بهتر می‌توانیم با کارآفرینان در ارتباط باشیم و درخواست‌ها را بررسی و رصد کنیم. هدف ما ایجاد تسهیلاتی است که فارغ التحصیلان ترغیب و امیدوار شوند.

او در پایان در پاسخ به این سوال که چند درصد از فارع التحصیلان فرصت مطالعاتی را می‌گذارند، بیان کرد: دانشگاه فنی از معدود دانشگاه‌هایی است که با مدرک کارشناسی جدب هئیت علمی دارد، چرا که مبنا مهارت است و نه مدرک؛ و افرادی جذب می‌شوند که در کار خود جز خبرگان هستند. این افراد باید حتما ۶ ماه تا ۱ سال دوره فرصت مطالعاتی را بگذرانند. تاکنون ۷ نفر درخواست فرصت مطالعاتی داده اند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار