وزیر دفاع آمریکا: با چین در حالت جنگ سرد قرار نداریم

مارک اسپر با اعلام اینکه تجارت عنصری مهم در روابط واشنگتن و پکن است گفت آمریکا هنوز وارد وضع جنگ سرد با چین نشده است.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از خبرگزاری تاس، مارک اسپر، وزیر دفاع آمریکا، روز جمعه در نشست «شورای روابط خارجی» گفت واشنگتن هنوز وارد وضع جنگ سرد با چین نشده است.

از اسپر پرسیده شد «آیا آمریکا با چین وارد جنگ سرد شده است؟» او پاسخ داد: «من معتقدم زود است که این وضع را جنگ سرد بنامیم.»

وزیر دفاع آمریکا با اعلام اینکه روسیه و چین اکنون از اولویت‌های وزارتخانه مورد ریاست او هستند، در مورد توافق تجاری اخیر با این کشور گفت: «تجارت، در رابطه ما با چین، عنصر مهمی است. من معتقدم ما هر چقدر بیشتر از این تمهیدات داشته باشیم، تجارت سالمتری بین دو کشور وجود خواهد داشت. من نمی‌خواهم چین یک دشمن باشد. نیاز نیست چین یک دشمن باشد. اما ما وقتی با چین رقابت می‌کنیم، به طور قطع وارد دوره‌ای از رقابت قدرت بزرگ شده‌ایم.»  

اسپر افزود کشورش باید با چین پل‌های اقتصادی، دیپلماتیک و حتی سیاسی بیشتری به وجود بیاورد.

وزیر دفاع آمریکا گفت: «مهم است اطمینان یابیم که چین در دهه‌های آینده در مسیر درست حرکت کند و اینکه چین به بخشی از نظم مبتنی بر قانون تبدیل شود و مختل‌کننده این نظم نباشد.»

چین و آمریکا سرانجام روز جمعه بر سر آنچه «فاز اول یک معامله» نامیده می‌شد، به توافق رسیدند تا به این ترتیب اولین گام موثر را برای پایان دادن به جنگ تجاری که یک سال و نیم طول کشید، بردارند. با این توافق اولیه، میلیارد‌ها دلار از تعرفه‌هایی که هر طرف بر کالا‌های طرف مقابل اعمال کرده حذف شد یا اعمال آن‌ها به تاخیر افتاد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار