پهپاد‌های دریایی نجات بخش موشک‌های فضایی می‌شوند

شرکت اسپیس ایکس برای فرود ایمن بوستر‌های موشک‌های فضایی خود در آب نوعی پهپاد دریایی طراحی کرده است.

به گزارش خبرنگار حوزه فناوری گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، شرکت اسپیس ایکس برای فرود ایمن بوستر‌های خود در آب نوعی پهپاد دریایی با نام OCISLY طراحی کرده است. از این پهپاد دریایی برای فرود بوستر‌های موشک‌های فضایی فالکون ۹، فالکون هوی، سوپر هوی و موشک فضایی استار شیپ استفاده می‌شود.
 

پیشتر شرکت اسپیس ایکس پهپاد دریایی خود را خارج از بندر لس آنجلس در اقیانوس نگهداری می‌کرد تا زمانی که یکی از بوستر‌ها پس از پرتاب موفقیت آمیز موشک در حال بازگشت به زمین  بر روی پهپاد دریایی فرود آید.
 

یکی از مشکل‌های جدید روی داده برای کارشناسان اسپیس ایکس، بروز خشکسالی در بندرلس آنجلس و پایین رفتن سطح آب بود که سبب شد کارشناسان تصمیم به جابه جایی پهپاد آبی بگیرند. پهپاد سفر دریایی خود را از کانال پاناما شروع کرد و پس از طی چند هزار مایل به بندر کاناورال در فلوریدا منتقل شد.
 

پهپاد دریایی اسپیس ایکس دارای چندین ژنراتور، کنترل کننده‌های پرقدرت و شش پیشرانه برای انجام مانور‌های سریع در زمان فرود بوستر بر سطح آب به ویژه در زمان وجود موج‌های بلند در اقیانوس است.
 

کارشناسان اسپیس ایکس به تازگی نسخه دوم پهپاد دریایی با نام JRTI برای فرود ایمن بوستر‌های موشک‌های فضایی خود را طراحی کرده اند که ابعادی بزرگ‌تر نسبت به نمونه اولیه دارد. در ساخت این پهپاد از فناوری‌های پیشرفته‌ای استفاده شده تا بتواند پشتیبانی مناسبی از بوستر‌ها انجام دهد.

بیشتر بخوانید: ۵۰ سال آینده زندگی در فضا دستخوش چه دگرگونی‌هایی می‌شود؟

هر دو پهپاد دریایی اسپیس ایکس اکنون در ساحل دریای شرقی هستند و با توجه به نا آرام بودن نسبی ساحل فلوریدا کارشناسان امیدوار هستند آنها در آب و هوای توفانی بتوانند فعالیت مناسبی داشته باشند. چندی پیش یک بوستر اسپیس ایکس به دلیل برهم خوردن محاسبات به جای سطح پهپاد با آب برخورد کرد و در اقیانوس غرق شد که البته کارشناسان آن را خارج و برای تعمیر به پایگاه اسپیس ایکس در فلوریدا منتقل کردند.
 

پهپاد‌های دریایی پس از فرود بوستر برسطح آنها، به سوی مقصد تعیین شده در ساحل حرکت می‌کنند و دیگر نیازی به استفاده از کشتی و چرخبال برای یافت بوستر و انتقال آن به خشکی نیست.

هدف کارشناسان از ساخت پهپاد‌های دریایی، کاهش هزینه‌ها برای ساخت بوستر‌های جدید است. بوستر‌ها بر سطح پهپاد فرود می‌آیند و سپس برای تعمیر و استفاده دوباره در پرتاب‌های دیگر مورد استفاده قرار می‌گیرند.
 

پهپاد دریایی OCISLY تاکنون در چند ماموریت دچار نقص عملکرد شده است که در اثر آن اسپیس ایکس مجبور به تعمیر و استفاده از سیستم‌های جایگزین شده است.

هدف نهایی اسپیس ایکس از ساخت هر دو پهپاد دریایی و در آینده نزدیک افزودن تعداد بیشتری پهپاد به آنها، توان پرتاب ۲۴ موشک حامل ماهواره‌های طرح استارلینک به فضا در سال ۲۰۲۰ و نیز انجام حداقل ۱۰ پرتاب تجاری در آن سال است.

منبع: teslarati
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.