فخاری مطرح کرد؛

عدم اجرای درست قانون مناسب سازی فضا‌های شهری برای معلولان

عضو شورای شهر تهران از عدم اجرای درست قانون مناسب سازی فضا‌های شهری برای معلولان خبر داد.

به گزارش خبرنگار حوزه شهری گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، الهام فخاری عضو شورای شهر تهران در یکصد و هفتاد و نهمین جلسه شورای شهر تهران با اشاره به ماده ۴ قانون حمایت از حقوق معلولان گفت: به موجب این ماده شهرداری‌ها باید صدور پروانه احداث و بازسازی و پایان کار برای تمامی ساختمان‌ها و اماکن با کاربری عمومی از جمله مجتمع‌های مسکونی، تجاری درمانی و آموزشی را به رعایت ضوابط و استاندارد‌های مصوب شورای عالی شهرسازی و معماری ایران در مورد دسترس پذیری افراد دارای معلولیت توسط مجری مشروط کنند.

عضو شورای شهر تهران با اشاره به اینکه با گذشت یک سال و نیم پس از ارزیابی‌های میدانی و دریافت گزارش‌های سازمان‌های حمایت از حقوق توانیابان شهرداری در اجرای این کار جدیت کافی نداشته است، گفت: گزارش ارزیابی کمیته اجتماعی شورای شهر نشان می‌دهد که در زمینه سرویس بهداشتی توانیابان در اماکن عمومی مانند پارک‌ها و فروشگاه‌ها مشکلات عدیده‌ای از جمله کم توجهی به مناسب سازی سرویس‌های بهداشتی برای توانیابان، قفل بودن سرویس‌های بهداشتی مناسب سازی شده و عدم رعایت استاندارد‌های جهانی و خلأ استاندارد‌های شهری در این زمینه، عدم مناسب سازی مسیر منتهی به سرویس‌های بهداشتی و عدم ایجاد ضمانت اجرایی دستور‌ها و قوانین مناسب سازی مشاهده می‌شود.

فخاری با اشاره به تعطیلی دوباره خط ۶ و ۷ مترو با هدف بهبود وضعیت آن‌ها گفت: تنها افراد سالم و جوان امکان استفاده از برخی ایستگاه‌های مترو را دارند و افراد دارای معلولیت، سالمندان و دیگر گروه‌های توانیاب فرصت استفاده از این امکان شهری را ندارند.

او ادامه داد: این خطوط با آسانسور تجهیز نشده و وجود پله‌های طولانی در کنار جای خالی پله برقی از فقدان برنامه ریزی هدفمند و فراموشی اصل دسترسی توانیابان به امکانات شهری حکایت می‌کند.

عضو شورای شهر تهران با انتقاد از اینکه علائم حسی برای استفاده روشندلان وجود ندارد، گفت: نگاه حداقلی و رفع تکلیف بر این زمینه مشهود است.

فخاری با بیان اینکه مقررات تدوین شده بیشتر مربوط به توانیابان جسمی و حرکتی است و سایر گروه‌های توانیاب را پوشش نمی‌دهد، گفت: وضعیت قوانین موجود نشان می‌دهد این ضوابط دارای جامعیت نیست.

او با اشاره به اینکه در شهرداری ستادی خاص با وظایف مشخص برای تحقق ضوابط و مقررات مناسب سازی تشکل شده است، گفت: ضعف ساختاری و نظارت ضعیف سبب شده تا شهرداری‌های مناطق به صورت یکپارچه در اجرای ضوابط عمل نکنند و در نتیجه فعالیت‌های انجام شده از انسجام برخوردار نیست.


بیشتر بخوانید: وضعیت معابر پایتخت برای معلولان مناسب نیست


عضو شورای شهر تهران با تأکید بر اینکه در بهینه سازی محیط شهری برای توانیابان اصلاح سازوکار و برنامه‌ریزی و ارزشیابی مهم است، گفت: در کنار آن فرهنگ سازی و آموزش مدیران اجرایی و کارکنان شهرداری تهران در موضوع شرایط، نیاز‌ها و ویژگی‌های خاص توانیابان اگر با حذف عبارتی در قانون تغییری در کلیات آن پیش نیاید باید نتیجه گرفت که قانونگذار اشتباه کرده است، اما چون فرض قاطع بر حکمت و تسلط قانونگذار است تقریبا این موضوع محال است.

فخاری با اشاره به تفسیر همکاران خود در شهرداری از ماده ۲۴ گفت: با حذف کلمه بازسازی هیچ تفاوتی در قانون به وجود نمی‌آید، بنابراین تفسیر افراد در شهرداری اشتباه است.

او گفت: به عقیده شهرداری، بازسازی یعنی تخریب کل ساختمان و احداث یک بنای جدید در حالی که این تعریف معادل همان احداث ساختمان است.

عضو شورای شهر تهران تصریح کرد: اگر بازسازی را به معنی عرفی آن یعنی تعمیرات تعریف کنیم، اتفاقات بسیار خوبی در جهت مناسب سازی در شهر تهران رخ می‌دهد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار