نمایشی که از مفهومی جهان شمول برخوردار است/ «غارنشینان»؛ روایت زندگی دو انسان از کار افتاده

نمایش «غارنشینان» این روز‌ها در تماشاخانه هامون روی صحنه می‌رود و قصه دو بازیگر از کارافتاده را روایت می‌کند.

نمایشی که از مفهومی جهان شمول برخوردار است/ «غارنشینان»؛ روایت زندگی دو انسان از کار افتادهمهدی محبعلی کارگردان نمایش «غارنشینان» که از ۲۰ آبان اجرای عمومی خود را در تماشاخانه هامون آغاز کرده است، درباره‌ این نمایش به خبرنگار حوزه تئاتر  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: قصه این اثر به زندگی دو بازیگر تئاتری می‌پردازد؛ به دلیل اینکه تئاتر موقعیت‌های نمایشی جذابی دارد، مخاطب می‌تواند با قصه همراه شود. ما پنج ماه برای اجرای این نمایش تمرین کردیم و اوایل اجرا استقبال خوبی هم از آن شد، اما وقتی اینترنت‌ها قطع شد افت مخاطب پیدا کردیم و با مشکلاتی روبرو شدیم.

وی با اشاره به خلاصه‌ قصه این نمایش اظهار کرد: ما قصه‌ زندگی دو بازیگر از کارافتاده‌ در متروکه‌ای به نام سالن تئاتر را روایت می‌کنیم که در نهایت فقر روز‌های تلخ خود را می‌گذرانند. آنها چالش‌های فراوانی برای بقای خود و نقش‌هایی که یک به یک از یاد رفته‌اند، دارند؛ اما حضور دختر جوان، پسر شیرفروش و زن دوره گرد و خرسش، راز‌های تازه این گروه مفلوک را برملا خواهد ساخت.

محبعلی افزود: ما سعی کردیم روایتی ساده‌ برای مخاطب داشته باشیم تا در طول اجرا بدون خستگی همراه کار باشند. نمایشنامه‌ این اثر در سال ۱۹۵۷ توسط ویلیام سارویان نوشته شده؛ او نویسنده‌ ارمنی آمریکایی تبار است.

در ادامه با یکی از بازیگران این نمایش لیلی مهدوی هم گفت‌وگو کردیم.

او درباره ایفای نقش در این اثر تصریح کرد: این نقش برای من یک چالش مهیج بود؛ بدون شک کاراکتر یک زن دوره گرد که همراه یک خرس تربیت شده در آمریکا روزگار می‌گذراند، جذابیت‌های خاص خودش را دارد. به همین خاطر زمانی که این نقش توسط آقای محبعلی به من پیشنهاد شد، از آن استقبال کردم.

مهدوی عنوان کرد: این نمایش از یک مفهوم جهان شمول برخوردار است. به نظرم نمایش «غارنشینان» نمودی امروزی از همان غار افلاطونی است. جبر کهنه‌ای که از گذشته تاکنون انسان را به تماشای بازی سایه‌ها واداشته است. انسان گاهی در موقعیتی قرار می‌گیرد که باید برای تغییر و رهایی از گذشته کاری بکند؛ اما جسارت و جرأت این تغییر در وجود هر کسی نیست. از طرفی دیگر در دنیای امروز شاید بیش‌تر و حقیقی‌تر از هر زمان دیگر به مسئله مرگ پرداخته می‌شود و آنچه که انسان ناگزیر به انجامش است، چیزی جز زندگی نیست و سایه مرگ که همواره بر آستانه این غار (دنیا) می‌رقصد. با اینکه انسان خودش را در غاری به اسم دنیا محبوس کرده، می‌داند که روزی ناگزیر به ترک آن خواهد بود.

وی خاطرنشان کرد: به هر حال یکی از اصول اولیه برای رسیدن به یک نقش ارتباط ذهنی بازیگر با کاراکتر است؛ اینکه تجسم کنی قرار است برای مدتی در قالب شخصیت دیگری باشی و رفتار‌های آن کاراکتر را در ذهنت بسازی. ارتباط من با این نقش فرایندی بود که از ابتدای تمرینات شروع شد و طی روز‌ها به آن اضافه می‌شد.

این بازیگر جوان در مورد حضور بازیگران سینما و تلویزیون در عرصه‌ تئاتر هم گفت: به نظرم وجود سلبریتی‌های تصویری در تئاتر به ذات خودش مسئله نادرستی نیست؛ گاهی نقش ایجاب می‌کند که کارگردان از وجود سلبریتی‌ها در نمایش خود استفاده کند و این در راستای کیفیت کار است؛ اما جدا از بحث گیشه که مقوله مفصلی است، اگر این انتخاب‌ها در مسیر کیفیت کار و متناسب با آن نباشد، نتیجه درستی نخواهد داد. صرفاً حضور سلبریتی‌ها در تئاتر نمی‌تواند تضمین‌کننده یک اثر باکیفیت باشد و خلأ کارگردانی و حتی متن خوب را پر کند.

گفتنی است محمدرضا حسن‌زاده، رزا خلیلی، کیوان کاوند، شیوا رضایی، لیلی مهدوی، علی هدایتی، امیرصمصام طهماسبی، امیر جلیلی و علیرضا عبدالله‌زاده بازیگران نمایش «غارنشینان» به تهیه‌کنندگی امیرموسی کاظمی هستند. «غارنشینان» نوشته ویلیام سارویان است که ساعت ۱۹ اجرا می‌شود.

انتهای پیام/

 

برچسب ها: تئاتر ، نمایش
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار