چاووش اوغلو: ترکیه به هیچ کشوری تعهد نداده که اس۴۰۰ را فعال نکند

وزیر امور خارجه ترکیه در مجلس این کشور گفت ترکیه سامانه پدافند موشکی اس ۴۰۰ ساخت روسیه را برای نگه داشتن در جعبه خریداری نکرده است.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از خبرگزاری آناتولی، مولوود چاووش اوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه با اشاره به مخالفت آمریکا با بهره برداری ترکیه از سامانه اس ۴۰۰ افزود: آزمایش سامانه پدافند موشکی اس ۴۰۰ ادامه دارد. ترکیه به هیچ کشوری تعهد نداده است که اس ۴۰۰ را فعال نخواهد کرد. ترکیه به سامانه پدافند موشکی و هوایی نیاز دارد و اس ۴۰۰ را خریداری کرد و تحویل گرفت.

وزیر امور خارجه ترکیه اظهار کرد: ایتالیا سامانه موشکی SAMP-T را از ترکیه خارج کرد. آمریکا، هلند و آلمان سامانه موشکی پاتریوت را در سال ۲۰۱۳ میلادی از مناطق مرزی ترکیه با سوریه خارج کردند. اما اسپانیا به استقرار سامانه موشکی پاتریوت در ترکیه ادامه داد. در حال حاضر در ترکیه تنها یک فروند سامانه موشکی پاتریوت فعال است. اردوغان در سفر به آمریکا نیز قاطعانه و آشکارا اعلام کرد که ترکیه به هیچ کشوری تعهد نداده است که اس ۴۰۰ را فعال نخواهد کرد. اردوغان به آمریکا پیشنهاد کرده است کمیته‌ تخصصی مشترک ”ترکیه، آمریکا و ناتو“ درباره اس ۴۰۰ تشکیل شود و نگرانی‌های فنی آمریکا درباره فعال سازی اس ۴۰۰ مورد بررسی قرار گیرد.

کمیته تخصصی مشترک باید صحت ادعا‌های آمریکا دایر بر تهدیدات اس ۴۰۰ علیه هواپیما‌های اف ۳۵ و سیستم امنیتی و نظامی ناتو را تایید کند و این مسئله مورد ارزیابی قرار گیرد.

رئیس جمهور ترکیه گفته است: بنا به درخواست یک کشور و یا آمریکا، ترکیه نمی‌تواند درباره خودداری از فعال سازی سامانه موشکی اس ۴۰۰ تصمیم گیری کند. اردوغان تاکید کرده است؛ اجازه نخواهد داد که آمریکا در چارچوب مرز‌های حاکمیت ملی ترکیه دخالت کند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
Ben
۱۶:۳۴ ۰۵ آذر ۱۳۹۸
اینترنتو وصل کنیییییییییییییییییییییییید
آخرین اخبار