رئیس شورای عالی استان‌ها در جمع خبرنگاران مطرح کرد؛

لزوم حرکت از خودرو محوری به سمت ریل محوری

الویری گفت: برای مبارزه با آلودگی هوا باید از خودرو محوری به سمت ریل محوری برویم.

ریل محوری به جای خودرومحوری/ مخالفت شوای عالی استان‌ها با جدایی ری از تهرانبه گزارش خبرنگار حوزه شهری گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، مرتضی الویری رئیس شورای عالی استان‌ها در حاشیه برگزاری بیست و پنجمین اجلاس شورای عالی استان‌ها در جمع خبرنگاران گفت: در جلسه امروز که با حضور وزیر راه و شهرسازی برگزار شد، چند موضوع کلیدی را مطرح کردیم که یکی از آن‌ها اختصاص مکانی ثابت برای استقرار دائمی شورای عالی استان‌ها بود.

رئیس شورای عالی استان‌ها تصریح کرد: در حال حاضر در استان‌های کشور شورا‌های استان هم مشکل جا دارند و بیشتر جلسات خود را در استانداری برگزار می‌کنند، لذا قرار شد زمینی را به ما بدهد تا در آنجا یک ساختمان دائمی داشته باشیم.

الویری با بیان اینکه موضوع دیگر در مورد امنیت راه‌ها و حمل و نقل بود، اظهار کرد: ما باید تلاش کنیم که از سمت خودرو محور به سمت سیستم ریل محور حرکت کنیم تا با این کار با آلودگی هوا مبارزه کنیم.

وی افزود: در جلسه امروز با وزیر راه موضوع بافت‌های فرسوده و بازآفرینی شهری هم مطرح شد.

رئیس شورای عالی استان‌ها گفت: حاکمیت موظف شده سالانه ۲۷۰ محله را بازسازی کند و مدیریت شهری هم باید با وزارت راه همکاری کند و در این مورد اقداماتی شروع شده که باید توسعه یابد.

الویری خاطر نشان کرد: موضوع دیگری که با وزیر راه مطرح شد بحث TOD بود.

وی افزود: در این طرح باید توسعه بر مبنای شبکه حمل و نقل باشد و توسعه شهر‌ها از این طریق صورت پذیرد.

لزوم ارائه مجوز بلندمرتبه سازی در ایستگاه‌های مترو

رئیس شورای عالی استان‌ها خاطر نشان کرد: در ایستگاه‌های مترو می‌توانیم اجازه بلند مرتبه سازی بدهیم تا بدون اینکه یک شهروند نیازمند تردد در شهر باشد، در همان جا کار‌های خود را انجام دهد.

الویری با بیان اینکه تاب آوری شهری موضوع دیگری بود که با وزیر راه در میان گذاشتیم، گفت: گاهی اوقات شاهد هستیم زلزله‌ای قوی‌تر از کشور ما در کشور‌های دیگر رخ می‌دهد، اما خونی از دماغ کسی نمی‌آید، لذا تأکید کردیم که ساختمان‌ها مقاوم ساخته شوند تا در صورت وقوع حادثه مقاوم باشند.

وی افزود: موضوع دیگر بحث ایمنی در حین حادثه است، زیرا بسیاری از مشکلات در ساعات اولیه حادثه رخ می‌دهند.

رئیس شورای عالی استان‌ها خاطر نشان کرد: بحث سوم مدیریت بعد حادثه است که در این بحث باید شورا‌ها و وزارتخانه‌ها هماهنگی داشته باشند.


بیشتر بخوانید: جدایی ری از تهران مغایر قانون است/ دولت موظف به پرداخت صد درصد تخفیف احیای بافت فرسوده


الویری در ادامه به موضوع جدایی ری از تهران پرداخت و گفت: شواری عالی استان‌ها با این پیشنهاد مخالف است.

جمعیت روز و شب تهران ۵ میلیون نفر اختلاف دارد

وی با بیان اینکه تهران و ری در هم تنیده هستند، افزود: جمعیت روز و شب تهران ۵ میلیون نفر اختلاف دارد و در حال حاضر اطراف تهران تبدیل به خوابگاه‌هایی شده که ساکنان آن روز‌ها به تهران می‌آیند و شب به خوابگاه برمی‌گردند و تمام عوارضی که تولید می‌کنند این مجموعه را در بر می‌گیرد.

رئیس شورای عالی استان‌ها با تأکید بر تنیدگی رابطه تهران و ری گفت: ما نمی‌توانیم مسئله پسماند، فضای سبز و فرهنگ ری و تهران را از هم جدا کنیم، لذا مدیریت شهری ایجاب می‌کند این ۲ نقطه با هم اداره شوند، اما می‌توانیم به جای شورای ۲۱ نفره اعضای شورای شهر را بیشتر کنیم و به صورت محلی از هر محله یا منطقه یک نفر در شورا حاضر باشد که در حال حاضر شورایاری‌ها کارکردی مشابه همین دارند.

الویری در پایان اظهار کرد: پرونده جدایی ری از تهران همچنان باز است، اما آنچه که من گفتم نظر شورای عالی استان‌ها بود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار