لزوم مدیریت منابع آبی در کشور برای جلوگیری از بحران ها

رییس کارگروه هواشناسی و اقلیم شناسی هیات ویژه گزارش ملی سیلاب‌ها گفت: مدیریت منابع آب باید از حالت «میانگین محور» خارج شود و به «ریسک محور» و «بحران محور» تبدیل شود.

به گزارش گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، بهلول علیجانی رییس کارگروه هواشناسی و اقلیم شناسی هیات ویژه گزارش ملی سیلاب‌ها گفت: مهمترین عامل بارش‌های سال گذشته تغییر اقلیم است و در سال‌های آینده بارندگی کل کشور کاهش می‌یابد، اما بارندگی‌های شدید سیلابی فراوان‌تر خواهد بود.

او افزود: بارش‌های اسفند ۹۷ و فروردین ۹۸ در ۳ سامانه اتفاق افتاد که شامل سامانه ۲۷ و ۲۸ اسفند در گرگان؛ سامانه ۴ تا ۶ فروردین و سامانه ۱۰ تا ۱۲ فروردین در خوزستان بوده است و در سال‌هایی که بارندگی افزایش می‌یابد با سیل مواجه می‌شویم و در سال‌های کم باران، از خشکسالی رنج خواهیم برد.

علیجانی بیان داشت: مدیریت منابع آب باید از حالت «میانگین محور» خارج شود و به «ریسک محور» و «بحران محور» تبدیل شود.

علی سلاجقه رییس کارگروه کشاورزی و منابع طبیعی هیات ویژه گزارش ملی سیلاب‌ها گفت: در حوضه آبخیز کرخه در استان لرستان بیشتر اراضی جنگل و مرتع تغییر کاربری داده شده است که این مساله نقش ویژه‌ای در سیلاب‌های این مناطق داشته است.

او افزود: طبق برآوردی که انجام دادیم میزان خسارت به کشاورزی ۱۴۰ هزار میلیارد تومان بوده که یک سوم رقم اعلام شده است.

سلاجقه تصریح کرد: طی یک ماه ۱.۲ میلیارد تن رسوب در سیل تولید شده، این در حالیست که برآورد رسوب ۲.۵ میلیارد تن در سال بوده است.

کنترل سیلاب و خشکسالی

رییس کارگروه کشاورزی و منابع طبیعی هیات ویژه گزارش ملی سیلاب‌ها ادامه داد: خشکسالی و سیل، باید همزمان در مدیریت لحاظ شوند و باید برخورد سخت با طبیعت جای خود را به برخورد نرم با طبیعت بدهد.

بهرام ثقفیان رییس گروه هیدرولوژی و منابع آب هیات ویژه گزارش ملی سیلاب‌ها نیز بیان داشت: سیل اخیر باعث ۴ برابر شدن تولید نیروگاه‌های برقابی در ۵ ماهه نخست امسال به نسبت مدت مشابه پارسال بود و صرفه جویی ۱.۲ میلیارد دلار در مصرف سوخت نیروگاه‌های حرارتی را به دنبال داشته است.

او ادامه داد: این سیل ذخیره مخازن سد‌ها و اقتصاد تولید برقابی را افزایش داد و باعث شد که مخازن سد‌ها پر شود، البته این خود می‌تواند در مدیریت سیل آینده یک تهدید به شمار آید.

انتهای پیام/م

برچسب ها: سیلاب ، بارندگی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار