امروز در نشست خبری هفته جهانی کارآفرینی صورت گرفت؛

تشریح اقدامات دولت برای حمایت از کارآفرینان پیشرو

منصوری گفت: برای افرادی که به عنوان کارآفرین پیشرو انتخاب می‌شوند کارت‌هایی در نظر گرفته می‌شود که می‌توانند از تسهیلات بانکی بدون ضامن استفاده کنند

مصوبه دولت برای حمایت از کارآفرینان پیش روبه گزارش خبرنگار حوزه رفاه و تعاون گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، عیسی منصوری معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت کار در نشست خبری هفته جهانی کارآفرینی گفت: در اکوسیستم کارآفرینی کشور کنار هم قرار گرفتن دولت، کارآفرینان و دانشگاه نیاز است.

وی افزود: اتفاقاتی در چند سال گذشته رخ داد که موجب شد تا بنگاه‌های اقتصادی به دلیل تحریم‌ها، خود را با وضعیت موجود هماهنگ کنند، اما مصوبه دولت در حمایت از کارآفرینان پیشرو فرآیند تصویب را طی می‌کند.

معاون کارآفرینی و اشتغال وزارت کار گفت: برای افرادی که به عنوان کارآفرین پیشرو انتخاب می‌شوند کارت‌هایی در نظر گرفته می‌شود که می‌توانند از تسهیلات بانکی بدون ضامن استفاده کنند، همچنین تسهیلاتی مانند دریافت ویزا و شرکت در رویداد‌های خارجی و خط سبز گمرک برای آن‌ها در نظر گرفته می‌شود.


بیشتر بخوانید: آخرین جزئیات از پرداخت حقوق معوقه کارگران کارخانه‌ها/ رئیس صندوق بازنشستگی کشوری به زودی منصوب می‌شود


منصوری تصریح کرد: این افراد اگر سهامدار شرکت‌ها باشند، برای شرکت مربوطه مزایایی مانند مشارکت و همکاری با شرکت‌های خارجی مهیا می‌شود و برخورد دستگاه‌های دولتی و فضای کسب و کار برای این شرکت‌ها متفاوت خواهد بود و تسهیلاتی ویژه درنظر گرفته می‌شود.

وی بیان کرد: در سطح ملی ۱۰ نفر کارآفرین پیشرو و در استان‌ها نیز ۱۰ نفر کارآفرین انتخاب می‌شوند و افرادی که در سال‌های گذشته نیز به عنوان کارآفرین برتر انتخاب شدند می‌توانند از این تسهیلات استفاده کنند.

معاون کارآفرینی و اشتغال وزارت کار افزود: به کارآفرینان پیش رو کارت‌های طلایی-نقره‌ای اهدا می‌شود که به وسیله آن می‌توانند از تسهیلات در نظر گرفته شده استفاده کنند.

وی افزود:به نظر ما هنوز قواعد کشور وارد سیاست‌های کارآفرینی نشده است.

وی گفت: فضای کسب و کار در کشور بهبود پیدا نکرده است، اما چگونه است که رتبه ما در منطقه و جهانی بهبود پیدا کرده است، دلیل آن تغییر رویکرد ما در حوزه کارآفرینی بود و به جا توجه به بنگاه‌های به خود کارافرینان توجه کرده ایم.

منصوری گفت:از دیگر برنامه‌های ما اموزش کارافرینی در رده‌های سنی است و با کمک سازمان بهزیستی آموزش کارافرینی در مهد‌های کودک را شروع کردیم.

وی ادامه داد: همچنین ایجاد باشگاه کارآفرینی در رده سنی نوجوان از دیگر برنامه‌های ما است.

معاون کارآفرینی و اشتغال وزارت کار بیان کرد: هر کارآفرینی که در داخل کشور تولید داشته باشد و در سطح بین الملی هم فعالیت داشته باشد البته نه به صورت صادرات فله‌ای بلکه حضور برند آن‌ها در سطح بین الملی از همین امروز مورد حمایت ما از جنس تسهیلات بانکی و هم کمک‌های بلاعوض قرار خواهد گرفت.

منصوری بیان کرد: ما در دوره تحریم ۲۲ اشتغال در حوزه صنعت، کشاورزی و خدمات را اعلام کرده ایم که از آن‌ها حمایت کردیم.

وی بیان کرد: همچنین از کارگاه‌های با ۵۰ کارگر را که در سطح داخلی و بین الملی فعالیت داشته باشند مورد حمایت قرار می‌گیرند.

معاون کارافرینی و اشتغال وزارت کار گفت: پرداخت تسهیلات به کارآفرینان سخت بود و در دوره رکود کشور سخت‌تر هم شده است به همین دلیل ما فرایند‌های ضمانت را برای کارآفرینان به گونه‌ای مهیا کرده ایم که نیاز به ضامن نداشته باشد.

منصوری بیان کرد: متاسفانه نرخ مشارکت اقتصادی در کشور ما پایین است که طبق بررسی‌ها مشخص شده دلیل آن پایین بودن نرخ مشارکت پایین زنان است البته نرخ مشارکت زنان تحصیل کرده در مسائل اقتصادی بالا است.

وی افزود: یکی از دلایل خروج زنان از بازار کار فعالیت در کار‌های خانواده است و دلیل خروج مردان از بازار کار، اموزش بیشتر است به همین دلیل برای افزایش نرخ مشارکت زنان با معاونت زنان دولت برنامه‌های درنظر گرفته شده است تا زنان را وارد بازار کار کنیم.

معاون کارافرینی و اشتغال وزارت کار بیان کرد: از دیگر اقدامات برای ورود زنان با بازار کار، مهارت اموزی است همچنین برای بیمه ان‌ها را تامین اجتماعی مذاکره کرده ایم.

منصوری گفت: در برنامه‌های حمایت از کسب و کار‌های موجود به جای شروع کارافرینی است در همین رابطه از سال ۹۷ حدود ۱۱ هزار میلیارد تومان تسهیلات در حوزه روستایی پرداخت شده است.

معاون کارآفرینی و اشتغال وزارت کار گفت: در سال ۹۷ رشد اقتصادی بالایی نداشتیم و در حوزه صنعت با ریزش کارگران مواجه بودیم و پیش بینی می‌شود در سال ۹۸ نیز رشد اقتصادی بالایی نداشته باشیم و، اما رشد اشتغال بالا برود البته این اشتغال در صنایع بزرگ نیست و در بنگاه‌های کوچک است و برای اینکه میزان اشتغال با رشد اقتصادی توام باشد باید سیاست صنعت انتخابی را پیش ببریم به همین دلیل در دوره تحریم ۲۲ حوزه صنعت که قابلیت رشد را دارند انتخاب و مورد توجه قرار دادیم.

وی در رابطه با تسهیلات وزارت کار برای مناطق سیل زده گفت: وزیر کار به بانک‌های عامل اشتغال روستایی دستور در نظر گرفتن ۳۶۰ میلیارد تومان تسهیلات برای پرداخت به افراد در شهرستان‌های سیل زده را ابلاغ کرد.

منصوری بیان کرد: در زلزله سال گذشته نیز ۶۰۰ میلیارد تومان بودجه از منابع وزارت کار برای زلزله زدگان در نظر گرفته شد.

انتهای پیام/

تسهیلات بانکی بدون ضامن برای کارآفرینان پیشرو

برچسب ها: وزارت کار ، اشتغال
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار