در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح شد؛

انتقال آب دریای خرز به سمنان اشتباه است

کارشناس منابع طبیعی محیط زیست گفت: انتقال آب دریای خزر از نظر محیط زیستی کاری اشتباه و خلاف محیط زیست است.

دلاور نجفی کارشناس ارشد منابع طبیعی محیط زیست در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه محیط زیست گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به انتقال آب دریای خزر به کویر سمنان اظهار کرد: وقوع این عمل از نظر زیست محیطی به دلایل گوناگونی چون مبدا انتقال، اکوسیستم دریایی، مقصد انتقال آب و ... کار اشتباهی است.

او بیان کرد: متاسفانه دولت ها طی سال های گذشته خیلی به مخاطرات  زیست محیطی انتقال دریای آب خزر توجه نکردند و تا به امروز به صورت احساسی با آن برخورد شده است.

کارشناس ارشد منابع طبیعی محیط زیست با اشاره به اینکه دریای خزر یک دریای بسته با میزانی از شوری آب است، افزود: هر گونه برداشت آب از دریای بسته به دلیل اینکه دسترسی به آب های آزاد ندارد، خلاف محیط زیست است و سبب می شود تا شوری آب افزایش پیدا کند.

نجفی افزود: هنگامی که آب دریا به مقصد می رسد باید برای شیرین سازی آن اقدام شود که خود این مسئله هم یک نوع آلودگی هایی زیست محیطی ایجاد می کند و تاثیرات منفی بسیاری بر اکو سیستم دریا دارد.


بیشتر بخوانید: آیا انتقال آب در کشورهای دنیا موفق بود؟


او مطرح کرد: در طول مسیر انتقال هم به دلیل اینکه آب باید از مسیرهای جنگلی عبور کند، ممکن است جنگل های هیرکانی و شمالی را با مشکل مواجه کند و آسیب های زیادی در طول مسیر ایجاد خواهد کرد.

کارشناس ارشد منابع طبیعی محیط زیست گفت: بنده فکر می کنم به دلیل اینکه کشورهای همسایه دریای خزر از آب دریای خزر برداشت می کنند،  دولت ایران هم فکر می کنند سهم برداشت از آب این دریا را خواهد  داشت.

انتهای پیام/

برچسب ها: محیط زیست ، بحران آب
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۰
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
عمار
۱۲:۴۱ ۲۱ ارديبهشت ۱۴۰۰
بنام خداوند جان و خرد :
بحران کم آبی مهم‌ترین چالش محیط زیستی کشور/ آیا ایران به فقر آب رسیده است؟!!! پاشید خجالت بکشید به خودتون بیایید با این طرز تفکر کسالتبار ناامید کنندتون !!!! :کشورهای توسعه یافته پیشرفته جهان در علم و صنعت و تکنولوژیهای مختلف زانوی غم از بی آبی و کم بارشی بغل نکردند و با تلاشهای مهندسی پیشرفته خردمندانشون رو بکارگیری کردند در صحراها و بیابانها و کویرهای خشک داخل کشورشان و در آن مناطق خشک شهرهای زیبا و آباد و سر سبز و پر آب ساختند و خشکسالی را به پر آبی تبدیل کرده اند راه دوری هم نمی خواهد بروید برای تحقیق مستندات واقعیات از همین طریق اینترنتهای خانگیتون می توانید جستجو و پیگیری کنید تا به واقعیات در جهان پیشرفته پی برید و انقدر عکسهای ناامید کننده نشان ملت ایران اسلامی ندهید اونها هم آب را از اقیانوسها و دریاهای اطرافشون به سرزمینهای خشک کویری بیابانیشان کشاندند و ذخیرسازی و مدیریت کردند و در دل همین صحراها و بیابانها و کویرهای خشک بی آبشان و به مصارف مختلف رساندند و می رسانند و شهرهای بسیار بزرگ و پر آب و زیبا ی توسعه یافته از هر لحاظ ساختند که قطب اقتصادی کشورهاشون محسوب می شود از هر لحاظ میگید نه مگه میشه مگه داریم بروید تحقیق کنید و لااقل از مهندسینشان یادبگیرید و ایران اسلامی عزیزمان را توسعه و پیشرفت دهید نه مداوم ملت را به یاس و ناامیدی بکشانید با بی عرضگیهاتون از هرچی مسئول و مدیر ناشایست غیر مسئول موجود در مملکت حالمان بد میشود و درود و خداقوت بر مسئولان و مدیران و مهندسان با انگیزه و خلاق و خردمندان توانمند تلاشگر که ایران اسلامی را پیشرفت و توسعه می دهند از هر لحاظ و با نشاط و امیدوارانه و نظر بلندانه و سخاوتمندانه گام بر می دارند و تفکر و عمل به موقع می کنند . افتاااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااد. و من الله توفیق . والسلام و صلوات التماس دعا و التماس تفکر .
Iran (Islamic Republic of)
م
۱۱:۳۱ ۱۷ آبان ۱۳۹۸
چی بگم
Iran (Islamic Republic of)
مسعود
۰۹:۳۸ ۱۷ آبان ۱۳۹۸
این طرح هم مثل طرح های دیگه فاتحه همه چیز را میخواند بعد میفهمن اشتباه کردنددفقط این وسط یک عده پول خوبی می گیرند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۵۹ ۱۶ آبان ۱۳۹۸
معلوم نییست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۰۴ ۱۶ آبان ۱۳۹۸
سمنان به دریای خزر نزدیک است و شوری دریای خزر یک سوم خلیج فارس است همچنین دریای خزر 77 هزار میلیارد متر مکعب آب دارد که اگر هر سال 1 میلیارد مترمکعب آب آن شیرین شود و نمک آن به دریا برگردد شوری هر لیتر اب خز از 13 گرم فعلی به 13 و نیم گرم خواهد رسید که اصلا قابل رویت نیست همچنین اگر آب دریای خزر در حال کم شدن باشد افزایش 1 میلیارد مترمکعب آب هیچ تاثیری در آن ندارد و مشکل اساسی کاهش آب باید با راههای دیگر مثلا ایجاد کانال خزر با دریای سیاه جبران شود.
Iran (Islamic Republic of)
ق
۱۵:۵۹ ۱۶ آبان ۱۳۹۸
این کار شرم اوره.
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۱۳:۱۶ ۱۶ آبان ۱۳۹۸
اتفاقا کارخیلی درستی هست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۵۳ ۱۶ آبان ۱۳۹۸
میتونن نمک رو به صورت جامد در استان سمنان استحصال کنن و مصرف کنن خصوصا که نمک دریا هم الان بهتر
Iran (Islamic Republic of)
آرش
۱۸:۴۷ ۱۸ آبان ۱۳۹۸
روزی چند تن نمک را کی می خواد بخوره
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
ناشناس
۱۲:۲۸ ۱۶ آبان ۱۳۹۸
متاسفم بر تصویب کنندگان این طرح
آخرین اخبار