خدابخشی در گفت‌وگوی مشروح با باشگاه خبرنگاران جوان:

اصلاحات ساختاری بودجه، از تحریم فرصت می‌سازد/ جلوگیری از فرار مالیاتی باید در دستور کار قرار گیرد

سخنگوی کمیسیون برنامه و بودجه گفت: اگر اصلاح ساختار لایحه بودجه انجام شود، می‌توانیم تحریم‌ها را به فرصت تبدیل کنیم.

اصلاحات ساختاری بودجه، از تحریم فرصت می‌سازد/ جلوگیری از فرار مالیاتی باید در دستور کار قرار گیردمحمد خدابخشی نماینده مردم الیگودرز و سخنگوی کمیسیون برنامه و بودجه در مجلس در گفت‌وگو با خبرنگار مجلس گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، با بیان اینکه بنا شده درآمد‌های نفتی از بودجه سال آینده کشورمان حذف شود، گفت: زمانی که صحبت از بودجه کل کشور می‌شود، منظور بودجه عمومی و بودجه مربوط به شرکت‌ها و موسسات دولتی است.

او افزود: منظور از قطع وابستگی بودجه به نفت، قطع وابستگی بودجه عمومی به آن بخش از درآمدهای کشور است؛ منابع بودجه عمومی شامل سه بخش است؛ بخش نخست از طریق مالیات‌ها تأمین می‌شود، دوم منابع فروش نفت خام و میعانات گازی است و بخش سوم فروش املاک مازاد دولت، اوراق قرضه و سایر دارایی‌هاست.

لزوم تکیه بر منابع جایگزین درآمدهای نفتی در بودجه ۹۹

خدابخشی با بیان اینکه تقریبا یک سوم بودجه عمومی کشور از فروش نفت خام و میعانات گازی تأمین می‌شود، اظهار کرد: زمانی که بخواهیم وابستگی بودجه عمومی را به نفت قطع کنیم، باید بر سایر روش‌هایی که امکان تأمین منابع بودجه عمومی کشور را فراهم می‌کند، تکیه کنیم و با توجه به اقتصاد متونع ایران تامین منابع جایگزین امکان پذیر است.

نماینده مردم الیگودرز با بیان اینکه مصادیق بسیار زیادی را می‌توان برای جایگزینی منابع درآمدی نفت و میعانات گازی ذکر کرد، توضیح داد: از مجموع صد در صد اقتصاد کشورمان ۴۰ درصد آن مشمول معافیت‌های مالیاتی است، معافیت‌های مالیاتی اگر در جایی ضرورتی برای ادامه آن وجود داشته باشد، باید ادامه پیدا کرده و همه از آن حمایت کنند، اما در شرایط فعلی که تحریم هستیم، باید از ادامه آن در جاهایی که ضرورتی ندارد، جلوگیری شود.

جلوگیری از فرار مالیاتی باید در دستور کار قرار گیرد

سخنگوی کمیسیون برنامه و بودجه در مجلس افزود: ۴۰ درصد معافیت مالیاتی رقم بسیار بالایی است،  موضوع جلوگیری از فرار مالیاتی هم باید در دستور کار قرار گیرد تا به این صورت نباشد که به مردم فشار بیاید و آن‌هایی که مالیات پرداخت می‌کنند مجبور به پرداخت بیشتری شوند.

او با بیان اینکه باید جلوی کسانی که از پرداخت مالیات فرار می‌کنند، گرفته شود، خاطرنشان کرد: یکی از کار‌هایی که امسال انجام شد دستگاه‌های پزی بود که بنا شد در مطب پزشکان نصب شود تا آنها نیز مانند سایر گروه‌های شغلی مالیات خود را بپردازند. از سوی دیگر در حال حاضر ما بیش از ۲ میلیون خانه خالی در کشور داریم که متوسط قیمت آنها ۵۰۰ میلیون تومان است و اگر یک درصد مالیات از آنها گرفته شود، نزدیک به ۱۰ هزار میلیارد تومان منابع جدید مالی خلق خواهد شد.

خدابخشی افزود: در کنار منابع مالی ذکر شده برای بودجه کشور می‌توان کاهش هزینه‌ها را دنبال کرد و در جا‌هایی که دستگاه‌هایی در حال انجام موازی کاری هستند با توجه به اینکه هزینه زیادی مصرف می‌کنند جلویشان گرفته شود؛ به این ترتیب با کاهش هزینه‌ها بخشی از مشکلات بودجه‌ای خواهد شد و با توجه به شرایط تحریمی کشور، باید اصلاحات ساختاری در بودجه نیز انجام بدهیم.


بیشتر بخوانید: حذف ۴ صفر از پول ملی اثر مثبتی بر اقتصاد کشور ندارد/ این اقدام در شرایط فعلی تنها اتلاف منابع است


نماینده مردم الیگودرز با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری در راستای اصلاحات ساختاری در بودجه اظهار کرد: در حال حاضر فرصت بسیار خوبی برای مردم ایران شکل گرفته که اگر از آن استفاده کنیم اقتصاد ما بیمه خواهد شد؛ با توجه به اینکه مطابق قانون اساسی امورات برنامه و بودجه به عهده رئیس جمهور است و و قاعدتاً مخاطب اصلی فرمایشات رهبر معظم انقلاب اسلامی در خصوص برنامه و بودجه نیز رئیس جمهور، دولت و سازمان برنامه و بودجه است، توسط آنها پیشنهاداتی مطرح و اصلاحات ساختاری را در چهار محور را ارائه داده‌اند.

سخنگوی کمیسیون برنامه و بودجه در مجلس شورای اسلامی با اشاره به محور‌های اصلاحات ساختاری توضیح داد: درآمدزایی پایدار، هزینه کرد کارا، ثبات در اقتصاد توسعه و عدالت و اصلاحات نهادی نظام بودجه ریزی و تدوین رویکرد‌های رشد بلند مدت، ثبات سازی کوتاه مدت متوازن و فراگیر و اصلاح ساختار دولت از جمله مواردی است که در اصلاحات ساختاری بودجه مورد توجه قرار گرفته است.

او افزود: برای تمام موارد ۹ برنامه پیشنهاد شده است؛ ایده‌های بسیار خوبی مطرح شده اما باید احکام به شکلی دربیاید که در قانون بودجه قابلیت اجرایی داشته باشد، مجلس از احکام پیشنهادی در قانون بودجه استقبال می‌کند که قابلیت اجرایی داشته باشد.

اصلاحات ساختاری در بودجه از تحریم فرصت می‌سازد

نماینده مردم الیگودرز در مجلس شورای اسلامی تأکید کرد: به عقیده من اگر بتوانیم اصلاحات ساختاری در بودجه کشور انجام دهیم، علیرغم اینکه تحریم مشکلاتی را ایجاد کرده، اما فرصت‌های را هم به وجود آورده است؛ درست است که در شرایط تحریم به اقتصاد کشور فشار آمده و ممکن است مشکلاتی هم به وجود آمده باشد، اما اگر اصلاحات ساختاری در بودجه انجام شود و آن را به فرصت تبدیل کنیم، به عقیده من در آینده اقتصاد ما بسیار باثبات تر، برای فعالان اقتصادی قابل اعتماد تر و برای مردم نیز در دراز مدت بهتر خواهد بود.


بیشتر بخوانید: سازمان انرژی اتمی گزارشی را از دستاوردهایش به مجلس ارائه می‌کند/ هویت اروپا به آمریکا وابسته است


خدابخشی در پایان اظهار کرد: بر اساس زمان بندی که مجلس مشخص کرده است بودجه شرکت‌های دولتی باید تا ۱۵ آبان ماه به مجلس ارائه شود و قرار است که سازمان برنامه و بودجه مربوط به شرکت‌ها و موسسات دولتی تنظیم کرده و در دولت مصوب کند سپس لایحه مربوطه را نهایتا تا ۱۵ آبان به مجلس ارائه دهد.

گفتنی است؛ با توجه به شرایط تحریمی بی‌سابقه کشور که بخاطر فشار حداکثری ایالات متحده آمریکا وجود دارد و موجب کاهش درآمدهای نفتی ایران شده است، قرار شد برای بودجه سال ۱۳۹۹ از منابع دیگری جهت جایگزینی درآمدهای نفتی مشخص شود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۵۱ ۰۹ آبان ۱۳۹۸
حتی در حال حاضر هم بسیاری از پزشکان در مطب خود یا دستگاه پز ندارند و یا میگن خرابه!!!!!!!
آخرین اخبار