شوق پرواز نیست که نیست / چرا علاج واقعه قبل از وقوع نکردید؟

این روزها پرواز های گاه و بیگاه فرودگاه زنجان نه تنها تیتر یک سایت های خبری بلکه دیگر تبدیل به اخبار همیشگی این سایت ها و خبرگزاری ها شده است، سریال تعطیلی پروازهایی که هر چند یکبار تکرار می شود.

به گزارش خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از زنجان، فرودگاه مرز هوائی زنجان که با کد فرودگاهی OITZ (توسط ایکائو) و JWN (توسط یاتا) در جهان هوانوردی شناخته می‌شود، در ۱۵ کیلومتری شمال غرب شهر زنجان، باموقعیت جغرافیایی ۳۶ درجه ۴۶ دقیقه و ۲۹ ثانیه عرض شمالی و ۴۸ درجه ۲۱ دقیقه و ۳۳ ثانیه طول شرقی قرار گرفته است، ارتفاع آن ۵۳۸۲ پا بالاتر از آب‌های دریای آزاد، و مساحت کل فرودگاه ۴۰۰ هکتار می‌باشد.

شوق پرواز نیست که نیست

در حال حاضر فرودگاه زنجان زیر‌مجموعه شرکت مادر تخصصی فرودگاه‌های کشور و از مجهزترین فرودگاه‌های جدیدالحداث همسطح خود می‌باشد که کلیه مجموعه‌های مورد نیاز یک فرودگاه مرز هوایی با تمامی تجهیزات مربوطه در آن مستقر است.

این فرودگاه قابلیت پذیرش انواع هواپیما‌های پهن پیکر (متناسب با CAT ایمنی زمینی فرودگاه) و هواپیما‌های متوسط و هواپیما‌های بدنه باریک و هواپیما‌های سبک و انواع بالگرد را دارد.

هم اکنون هواپیما‌های متوسط و پهن پیکر از نوع ایرباس ۳۰۰، ۳۱۰، ۳۲۰ و BAE در مسیر‌های عربستان (حج عمره، حج تمتع) و گاه هم مشهد در آن مشغول عملیات می‌باشند.

شوق پرواز نیست که نیست

 در طی این سال‌ها از آغاز به کار فرودگاه زنجان، گاه خبر از تعطیلی پرواز‌های این فرودگاه به گوش می‌رسد و می‌شود خبر اول سایت‌های خبری، که برای ادامه پرواز‌ها یا بزرگان استان پا پیش می‌گذارند و یا مردم خواستار فعالیت مجدد پرواز‌های فرودگاه می‌شوند و دوباره پروازها انجام می شود و  پس از چندی  به بهانه هایی باز هم  تعطیل می شود.

شوق پرواز نیست که نیست

 

شوق پرواز نیست که نیست

 

شوق پرواز نیست که نیست

در چند روز اخیر نیز خبری با این مضمون که بلیط پرواز‌های فرودگاه زنجان برای آبان ماه در لیست فروش سایت‌های ارائه بلیط قرارنگرفته است و این یعنی دیگر پروازی انجام نمی‌شود، مجددا در شهر پیچید و ما نیز برای پیگیری با مدیر فرودگاه زنجان تماس برقرار کردیم تا علت را جویا شویم.

محمد قاسمی مدیر فرودگاه زنجان در گفت و گو با خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از زنجان، با بیان این که شرکت‌های هواپیمایی دو برنامه تابستانی و زمستانی دارند گفت: شرکت ایران ایر تور مجری پرواز‌های زنجان - مشهد و بالعکس است.

شوق پرواز نیست که نیست

او افزود: شرکت هواپیمایی ایر تور از دی ماه پارسال برقراری پرواز‌ها را بر عهده گرفته بود و پس از تعطیلات نوروزی مسئولین این شرکت گفت: علاوه بر این که دو فروند هواپیمای این شرکت از رده خارج شده با کمبود وسیله مواجه شده ایم و هم این که مسیر پروازی زنجان برای ما سود ده نمی باشد که ما نیز تصمیم بر تعطیلی پروازهای زنجان گرفته ایم.

قاسمی ادامه داد: با پیگیری‌های انجام شده مجددا تیرماه پرواز‌ها برقرار شد و تا روز چهارشنبه‌ی هفته‌ی گذشته ادامه داشت و بنابر برنامه ریزی‌های انجام شده برنامه تابستانی این شرکت در برقراری پرواز‌های فرودگاه زنجان به اتمام رسید.

 

شوق پرواز نیست که نیست

البته قاسمی این  موضوع را هم اضافه کرد که پرواز‌های زنجان به مشهد و بالعکس تقریبا با ظرفیت کامل انجام می‌شد، اما گویا  این دور پریدن و نپریدن های هواپیمای فرودگاه  زنجان همچنان ادامه دارد.

عدم استقبال از خدمات هواپیمایی موجب لغو پرواز‌های زمستانی شده است

قاسمی علت تعطیلی پرواز‌های فرودگاه زنجان را عدم استقبال مسافران در استفاده از این پرواز‌ها اعلام کرد و افزود: این موضوع موجب معطل ماندن امکانات فرودگاهی در این منطقه شده است.

به گفته مدیر فرودگاه زنجان آخرین پرواز این فرودگاه در روز چهارشنبه هفته گذشته صورت گرفت .

 

شوق پرواز نیست که نیست

او افزود: طبق گفته شرکت هواپیمایی که مسئول انجام پرواز‌ها است برنامه‌ی زمستانی لغو شد.

مدیر فرودگاه زنجان در ادامه با اشاره به این که پرواز‌هایی که از فرودگاه زنجان انجام می‌شود سود کافی برای بخش خصوصی ندارد و با قیمت کم انجام می‌شود گفت: علی رغم این مسئله  در حال حاضر روزانه پرواز‌های کوچک به منظور آموزشی در این فرودگاه انجام می‌شود و علاوه بر این‌ها پرواز‌های ورودی و خروجی غیربرنامه‌ای نظامی، انتظامی، امدادی، آموزشی و... زیادی نیز در فرودگاه زنجان پرواز می‌کنند.

مسئولان استان همچنان پیگیر برقراری پروازها هستند

قاسمی با بیان این که استاندار زنجان و دیگر مسئولین هم برای فعالیت مجدد این فرودگاه تمام تلاش خود را می‌کنند گفت: پیش از این ۸ پرواز رفت و برگشت به صورت هفتگی در فرودگاه زنجان انجام می‌شد که ماهانه حدود ۱ هزار و ۲۰۰ نفر از خدمات فرودگاه بهره مند می‌شدند.

چرا علاج واقعه قبل از وقوع نکردید؟

فرودگاه زنجان که با هزینه‌های میلیاردی ساخته شد و قرار بر این بود که هرهفته دو پرواز رفت و برگشت به مشهد داشته باشد، اما در این سال‌ها هر از چند گاهی خبر تعطیلی موقت پروازهایش مردم را به ستوه آورده است.

مدیر فرودگاه زنجان در جواب این سوال که چرا علاج واقعه قبل از وقوع نکردید گفت: رسالت ما در فرودگاه مدیریت و فرودگاه داری است  و در حال حاضر ما برای برقراری مجدد پرواز‌ها پیگیری‌های خود را انجام خواهیم داد اما بخش خصوصی باید پای کار باشد که نیست.

قاسمی در ادامه صحبت هایش گفت: بخش خصوصی هم می گوید که با این قیمت هایی که پروازها را انجام می دهیم ما متضرر می شویم و به جای این که در این مسیر  باشیم در مسیرهایی پرواز را انجام می دهیم که ضرر نکنیم . 

اما خب سوال اینجاست که چرا مردم برای استفاده از خدمات هواپیمایی اقبال ندارند؟

علت هرچه که باشد به یقین قابل حل است، با منظم کردن ساعت‌های پرواز و شاید هم افزایش تعداد پرواز‌ها می‌تواند راهگشا باشد.

مردم چه باید بکنند، آنانی که به همین دو پرواز در هفته هم راضی شده و برنامه ها چیده بودند.

مریم رضایی جوان زنجانی است که در دانشگاه مشهد تحصیل می کند او در گفت و گو با خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از زنجان، می گوید از وقتی این فرودگاه راه اندازی شد دیگر خیال من و خانواده ام از بابت رفت و آمدم راحت شده بود اما هربار که خبر تعطیلی پروازهایش را که می شنویم  نمیدانیم که چه باید بکنیم .

او  در ادامه می گوید: من سال آخر دانشگاه هستم و  این گونه خبرها لطمه بزرگی به من می زند، چرا که در این مدت برنامه ریزی کرده ام و نبودن پرواز در مسیر زنجان به مشهد و برعکس  باعث اتلاف وقت من می شود و من به ناچار باید از وسیله ی دیگری برای رفت و آمدم انتخاب کنم .

شوق پرواز نیست که نیست

یکی دیگر از شهروندان زنجانی در گفت و گو با خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از زنجان، و در پاسخ به این سوال که  مسئولین شرکت های هواپیمایی می گویند عدم استقبال مردم ما را مجبور به لغو پروازها می کند نیز گفت: شاید استقبال مردم از پروازهای این فرودگاه کم باشد اما متولیان امر، کسانی که در فرودگاه و شرکت های هواپیمایی  سمتی دارند باید برای ترغیب مردم به استفاده از این  پروازها هم گام بردارند.

او ادامه داد:  شاید بود و نبود و یک در میان پریدن پروازها  از این فرودگاه علت اصلی عدم استقبال مردم باشد  که برای رفع این مسئله هم می توان  با تبلیغات مردم را تشویق کرد که برای ایمنی و راحتی سفرهای خود  از هواپیما نیز استفاده کنند.

پیگیری های اهالی رسانه و مسئولین استانی این بار هم به ثمر نشست اما...

با پیگیری مسئولین استانی و اهالی رسانه باز هم پرواز های فرودگاه زنجان پس از ۱۰ روز توقف برقرار شد، پروازهایی که قرار است دو بار در هفته انجام شود.

حقیقی استاندار زنجان گفت: با برقراری این پرواز ها انتظار داریم تا مردم استان هم از این ظرفیت استفاده کرده و با استقبال کم نظیر مردمی در این حوزه مواجه شویم.

وی تاکید کرد: اگر استقبال مردم در این بخش افزایش یابد سفر هوایی عتبات را نیز از فرودگاه زنجان برقرار خواهیم کرد.

کلام آخر 

در پایان فقط می‌توانم به موضوع توسعه صنعت توریسم اشاره کنم، این که حمل و نقل از ارکان اصلی صنعت توریسم به حساب می‌آید و اکنون در سال ۱۳۹۸ شمسی صنعت توریسم به عنوان یکی از مهمترین و پردرآمدترین منابع جهان به شمار می‌رود.

نقش این صنعت در توسعه کشور خیلی پررنگ نشده در حالی که بسیاری از محققان و کارشناسان امر بر این باورند که توسعه صنعت توریسم می‌تواند جایگزینی مناسب بر درآمد‌های نفتی باشد.

در این بین سیستم حمل و نقل هوایی نیز یکی از عمده‌ترین عناصر تشکیل دهنده صنعت گردشگری است که بخشی از هزینه‌های گردشگران را به خود اختصاص می‌دهد

حال برای قدم نهادن در مسیر توسعه نیازمند توجه به سیستم‌های حمل و نقل در کشور هستیم، موضوع تعطیلی‌های گاه و بیگاه فرودگاه زنجان نیز از این قاعده مستثنی نیست و انتظار می رود که این پرواز ها بدون هیچ مشکلی تداوم داشته و دیگر شاهد خبری با عنوان تعطیلی پرواز ها و نبود بلیط هواپیمای زنجان به مشهد و بالعکس در گیشه ها نباشیم.

برای توسعه باید چاره‌ای اندیشید، من به عنوان یک خبرنگار تنها با قلمم می‌توانم در مسیر رفع مشکلات حال حاضر فرودگاه زنجان قدم بردارم، باشد که مسئولین امر خیال مردم را از بابت برقراری منظم و مداوم این مسیر راحت نمایند.

انتهای پیام / ک

گزارش از کبری اسلامی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.