در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح شد؛

نکاتی که والدین برای ارتباط با نوجوانشان باید بدانند

یک روانشناس درباره نحوه رفتار والدین با نوجوانان در خانه توضیحاتی داد.

مجتبی حبیبی روانشناس و مشاور در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه ازدواج و خانواده گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره نکاتی که والدین در ارتباط با نوجوانان باید رعایت کنند، اظهار کرد: والدین باید از ناز پرورده کردن نوجوان خود اجتناب کنند و کاری که فرزندشان می‌تواند انجام دهد را به جای او انجام ندهند.

وی افزود: احترام و اعتقاد متقابل مبنای یک رابطه برابر هستند و ضروری است که والدین از کنترل کردن شدید فرزندان خود دست بردارند.

این روانشناس ادامه داد: والدین باید از جنگ قدرت با نوجوان و بحث و منازعه با او دوری کنید، نظر او را در امور مختلف بخواهید و به قضاوت‌هایش احترام بگذارید.

وی با بیان اینکه به نوجوان در منزل مسئولیت دهید و او را به همکاری در امور منزل تشویق کنید، افزود: به صحبت‌های نوجوان خود سراپا بدون انتقاد و غرولند گوش کنید و توجه داشته باشید که باید از مسخره و تهدید کردن او بپرهیزید.

حبیبی با اشاره به اینکه کودکان زمانی به بهترین وجه رشد می‌کنند که از فرصت روابط گرم، صمیمی، پایدار و مستمر با پدر و مادر خود بهره‌مند باشند، گفت: هیچ چیز در یک خانواده مهم‌تر از ارتباط اعضای خانواده با یکدیگر نیست و هیچ چیزی نباید جایگزین مکالمه و صحبت کردن باشد؛ وقت گذاشتن برای در کنار هم بودن و صحبت کردن نوجوان را به خانه بر می‌گرداند و احتمال آسیب او را کاهش می‌دهد.


بیشتر بخوانید: راهکارهای مناسب برای جلوگیری از گرایش نوجوانان به سیگار 


این روانشناس ادامه داد: کمبود عاطفه و عدم امنیت روانی فرزند در محیط خانواده مهم‌ترین عامل تمایل به جنس مخالف در سن پایین، کشیدن سیگار، مصرف موادمخدر، رفیق بازی، افت تحصیلی، ناامیدی و عدم موفقیت، افسردگی و خودکشی است و باید توجه داشت که در خانه‌ای که آدم‌ها همدیگر را دوست ندارند، بچه‌ها قد می‌کشند، اما پر و بال نمی‌گیرند.

انتهای پیام/

والدین چگونه با نوجوان خود رفتار کنند؟

برچسب ها: روانشناسی ، خانواده
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۱۳ ۰۳ آبان ۱۳۹۸
اگر بخواهیم خانواده هایی با روابط خوب و سالم وجود داشته باشند باید آگاهی های خاصی را قبل از ازدواج به جوانان منتقل کنیم و رسوم غلطی را که در زمینه خواستگاری و ازدواج وجود دارد اصلاح کنیم.
France
ناشناس
۱۶:۳۵ ۰۳ آبان ۱۳۹۸
به نظر من اجتماست که نوجوانامیسازه نه خانواده.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۰۹ ۰۳ آبان ۱۳۹۸
نظر شما در مورد خانواده هایی که در آن طلاق عاطفی وجود دارد صدق می کند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۴۸ ۰۳ آبان ۱۳۹۸
چطور اجتماع ساخته میشه؟!
آخرین اخبار