واعظی در جمع خبرنگاران:

امنیت منطقه با لشکرکشی به دست نمی‌آید/ گام‌های کاهش تعهدات برجامی ایران ادامه دارد


رئیس دفتر رئیس‌جمهور گفت: ما نگرانی‌های ترکیه در مرزهایش با سوریه را می‌دانیم، اما با لشکرکشی امنیت ایجاد نمی‌شود و این به ضرر منطقه است.


منطقه نیازمند آرامش است/ گام سوم تاثیرات بسیار زیادی گذاشته و البته ادامه هم داردبه گزارش خبرنگار دولت گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، محمود واعظی رئیس دفتر رئیس‌جمهور در حاشیه جلسه هیئت دولت و در جمع خبرنگاران گفت: جمهوری اسلامی ایران معتقد است که مسائل سوریه از طریق مذاکره حل شود و نیروهای خارجی که بدون هماهنگی با دولت این کشور داخل سوریه هستند، باید این کشور را ترک کنند.

او ادامه داد: نگرانی‌های ترکیه در مرزشان با سوریه را می‌دانیم، اما اینکه بخواهند با لشکرکشی امنیت به دست بیاوردند، این به ضرر منطقه است و امنیت به وجود نمی‌آید. منطقه نیازمند آرامش است، بحران یمن طولانی شده و عملا مسلمان کشی است. موضع ایران از روز اول این بوده که باید تلاش کنیم که آتش بس شود و مذاکره برای صلح به وجود بیاید.

رئیس دفتر رئیس‌جمهور با اشاره به بحران یمن اظهار کرد: در حال حاضر با توجه به شرایط منطقه، عربستانی ها هم دریافتند که جنگ نمی تواند سرنوشت این بحران را تعیین کند. اگر عربستانی‌ها در برقراری روابط با ایران و حل مشکل یمن از طریق مذاکره جدی هستند، ما هم استقبال می‌کنیم.


بیشتر بخوانید: عملکرد آمریکا درقبال مردم ایران، مصداق جنایت جنگی است


واعظی با اشاره به آخرین وضعیت برجامیِ ایران گفت: گام سوم کاهش تعهدات برجامی مهم‌ترین گام ما بود درحالی که فکر می‌کردند که فقط یک تصمیم تحقیقی و پژوهشی است.گام سوم تاثیرات بسیار زیادی گذاشته است، البته ادامه هم دارد، تماس های متعددی با ما از کشورهای مختلف بوده و امیدواریم که اعضای برجام و سایر کشورها پیام های این گام را جدی بگیرند.

رئیس دفتر رئیس جمهور تصریح کرد: در نیویورک هم روسای جمهوری و نخست وزیران کشور‌های اروپایی و هم دبیر کل سازمان ملل از ما خواستند که به تعهدات بازگردیم و ما اعلام کردیم که اگر آنها در انجام تعهدات خود پایبند باشند، ما هم آمادگی داریم به تعهدات خود بازگردیم. گام سوم تاثیرات زیادی گذاشته است و در تماس‌های متعددی که با ایران برقرار شد و این تماس‌ها ادامه دارد، امیدوار هستیم اعضای برجام و کشور‌های دیگر پیام گام سوم را جدی بگیرند.

او درباره اقدامات دولت برای ایجاد و تقویت دولت الکترونیک این مضوع را اولویت‌های دولت و وزارت ارتباطات بیان کرد و گفت: آنچه مربوط به پهنای باند، سخت افزار، زیرساخت‌هاست را آماده کردیم و از این به بعد موضوع خدماتی به میان می‌آید که تمام دستگاه‌ها باید خود را آماده کنند و این به علایق، ذوق و سلیقه وزارتخانه‌ها و دستگاه‌ها و نیرو‌های متخصص در این دستگاه‌ها باز می‌گردد، به تدریج این کار در حال انجام است.

رئیس دفتر رئیس جمهور ادامه داد: رئیس جمهوری به سازمان امور اداری و استخدامی و وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات دستور داده اند که هر دو دستگاه مسئول پیگیری شده اند و مرتب به رئیس جمهوری گزارش می‌دهند؛ باید به گونه‌ای پیش برویم که تا سال آینده همه دستگاه‌ها به دولت الکتروینک بپیوندند.

واعظی درباره افزایش ۴۰ درصدی قدرت پول ملی نسبت به سال قبل بیان کرد: بانک مرکزی یک گزارشی آماری و مقایسه‌ای از نوسان قیمت ارز در بازار در سال ۹۷ و روز‌های مشابه در سال ۹۸ به دولت ارائه کرد که نرخ ارز در سال گذشته از ۱۴ و ۱۵ و ۱۶ هزار تومان و بیشتر بود، اما اکنون نرخ ارز برای مدت زیادی است که حدود ۱۱ هزار تومان باقی مانده است، بر مبنای این گزارش نشان داده می‌شود که پول ملی تقویت شده است.

او گفت: همان افرادی که در آن زمان که قیمت ارز به ۱۵ و ۱۶ و یا حتی در زمانی در بحران به ۱۹ هزار تومان هم رسید، مواردی را بیان می‌کردند و دولت را مورد حمله قرار می‌دادند که چرا قیمت ارز به این شکل است، باید پاسخ بدهند، اما امروز هم که قیمت ارز به حدود ۱۱ هزار تومان رسیده و ثبات پیدا کرده به هیچ وجه حاضر به پذیرش آن نیستند. به اعتقاد من اگر رسانه‌ها همین صحبت‌های دوستانی که همه از یک جناح هم هستند را برای مردم بگذارد، مردم ماهیت این‌ها را بیشتر می‌شناسند.

رئیس دفتر رئیس جمهوری از دریافت بورسیه توسط برخی از آقازاده‌ها ابراز بی اطلاعی کرد و گفت: از آنجایی که سیاست رئیس جمهوری را می‌دانم، اگر مدارکی در این زمینه وجود داشته باشد به ما بدهید، حتی اگر یک نفر هم به ناحق بورسیه گرفته باشد و حق دیگری را پایمال کرده باشد، ما جلوی آن را می‌گیریم.

واعظی درباره معرفی وزیر برای وزارت بازرگانی گفت: وقتی تصمیمی در مورد یک وزارتخانه گرفته می‌شود بر روی کار و مدیران و کارکنان آنها تاثیر می‌گذارد، انتظار داشتیم شورای نگهبان هفته گذشته با اولویت و فوریت این طرح را در دستور قرار می‌داد و بررسی می‌کرد که نوبت به بررسی آن نرسید، از جلسه امروز شورای نگهبان خبر ندارم، اما در صورت تایید و ابلاغ، بلافاصله ما نیز اقدام می‌کنیم.

او در پاسخ به این سوال که با توجه به تحریم صادرات غیرنفتی توسط چین آیا ما شاهد اتفاقات تازه‌ای در اقتصاد و نوسانات نرخ ارز خواهیم بود یا خیر؟ اظهار کرد: خیر. الان ما از طرف چین و اروپا و بسیار از کشور‌ها تحریم جدیدی نداریم.

واعظی اضافه کرد: آمریکا فشار‌هایی به برخی از کشور‌ها می‌آورد که محدودیت ایجاد می‌کند. ما هم راه‌هایی بلد هستیم که این فشار‌ها را دور بزنیم. رئیس دفتر رئیس جمهوری خاطرنشان کرد: سخت‌ترین فشار‌ها را بر ما وارد کردند، ولی هیچ تاثیری نه در بازار ارز و نه در بازار کالا به‌وجود نیامده و الان آرامشی وجود دارد. ما در دولت به دنبال این هستیم که از فرصت‌ها استفاده کنیم و حتی بتوانیم قیمت ارز و کالا را مقداری پایین‌تر بیاید.

رئیس دفتر رئیس جمهوری در مورد وضعیت کارگران هفت تپه، هپکو و کنتورسازی قزوین و آذرآب و بازداشت کارگرانی که برای بیان اعتراضاتشان مراجعه کرده بودند، خاطرنشان کرد: کارگران در محیط‌های کارگری باید بتوانند اگر مشکلی دارند بیان کنند.

او ادامه داد: ما هیچ وقت در این دولت و حتی دولت قبل مخالف این موضوع نبودیم. کارگران هم مانند هر قشر دیگری باید صحبت‌ها، خواسته‌ها و مطالباتشان مورد توجه دولت و مسئولان قرار بگیرد و این حق آنهاست. ما هم در ریاست جمهوری و هم در دولت این‌ها را رسیدگی کرده‌ایم و رسیدگی می‌کنیم.

واعظی تصریح کرد: استانداران مشکلات آنان  را مرتب پیگیری می‌کنند. گاهی اتفاقاتی می‌افتد که فقط دست دولت نیست. بلکه باید دولت و قوه قضائیه با هم همفکری کنند و ما این کار‌ها را دنبال می‌کنیم. این‌ها کارگران دولت نیستند. هفت تپه دست بخش خصوصی است و بخش خصوصی آن را خریداری کرده است و حالا در اداره این بنگاه با مشکل مواجه شده.

او بیان کرد: ما به عنوان دولت نمی‌گوییم که به ما ارتباطی ندارد ما باید تلاش کنیم مشکلات آن‌ها حل کنیم و حتی مسائل قضایی آن‌ها را دنبال کردیم. ممکن است صاحب این بنگاه‌ها باتوجه به مشکلاتی که دارد برای ما اینقدر اهمیت نداشته باشد، ولی کارگرانی که برای آن صاحب بنگاه کار می‌کنند برای ما باارزش هستند. ما همه تلاشمان را انجام می‌دهیم که حتی یک کارگر هم بیکار نشود.

واعظی درخصوص بحث رشد و رونق تولید و اشتغال در جلسات هیئت دولت بیان کرد: در هیچ جلسه‌ای چه در دولت و چه در جلسات ستاد اقتصادی و جلسات دیگری نبوده که ما درباره رونق تولید و اشتغال و رونق کسب کار بحث نکنیم.

رئیس دفتر رئیس جمهوری گفت: برای دولت بسیار مهم است که در شرایط تحریم اولا کارگر که مشغول کار است، بیکار نشود؛ دوم اینکه برای افرادی که اکنون بیکار هستند اشتغال ایجاد کنیم. امروز رئیس‌جمهوری به همه دستگاه‌ها به ویژه دستگاه‌هایی که می‌توانند روی مساله اشتغال کار کنند، دستور دادند که تلاششان بیشتر باشد برای اینکه این روند اشتغال متوقف نشود.

انتهای پیام/

برچسب ها: اخبار سیاسی ، دولت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار