آمادگی جهت اجرای پایلوت طرح اصلاح الگوی کشت در خراسان رضوی

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی گفت: آمادگی داریم به عنوان استان پایلوت، طرح اصلاح الگوی کشت را اجرا کنیم.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، علی رسولیان معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی در نخستین همایش ملی روز جهانی پنبه در کاشمر، با اشاره به فعالیت‌های معین اقتصادی این منطقه، گفت: تمرکز معین منطقه بر ظرفیت‌های کشت پنبه برای این شهرستان و اشتغالی که با خود به همراه می‌آورد، درخور توجه و تقدیر است.

او ادامه داد: محصول پنبه به عنوان یکی از مواد اولیه مهم و مورد کاربرد رسته‌هایی از مشاغل خانگی، می‌تواند به توسعه این بخش نیز کمک کند.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی با اشاره به بازار اوراسیا به عنوان یک ظرفیت مهم برای محصولات نساجی ایران، گفت: منطقه اوراسیا می‌تواند بازار خوبی برای محصولاتی باشد که پایه آن‌ها پنبه است و این فرصت باید مدنظر تولیدکنندگان و سرمایه گذاران نیز قرار بگیرد.

رسولیان به بازار ۸ هزار میلیارد تومانی سوغات استان اشاره کرد و افزود: با برنامه ریزی می‌توان بخشی از بازار مذکور را به محصولات مشتق از پنبه و تولیدات نساجی اختصاص داد.

او  با اشاره به تلاش کشور‌های صادرکننده پنبه برای تکمیل زنجیره ارزش در این بخش، ادامه داد: به منظور رقابت در این بازار، باید ابتدا برای تولید پنبه به میزان نیاز کشور برنامه ریزی صورت بگیرد که این مهم با افزایش عملکرد در هکتار ممکن می‌شود و در گام بعد نیز می‌توان با یک برنامه ریزی مدون، صادرات این محصول و نفوذ به بازار کشور‌های هدف را نیز دنبال کرد.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی گفت: در حال حاضر میانگین برداشت پنبه در هر هکتار در خراسان رضوی،  دو هزار و ۳۰۰ کیلو است و این میزان با میانگین برداشت پنبه‌کار نمونه که  ۸ هزار کیلو برآورد می‌شود، اختلاف قابل تاملی دارد.

رسولیان به برنامه‌های استان برای توسعه اقتصادی و توانمندسازی مناطق روستایی اشاره و آن را مرهون اجرای طرح مثلث توسعه اقتصادی دانست و افزود: در این الگو که به ابتکار استاندار خراسان رضوی به اجرا در آمده، حدود یکصد معین اقتصادی در قالب رویکردی مشارکتی، روند توسعه استان را با طرح‌های خود پیگیری می‌کنند.
 
انتهای پیام//ف.س

 

سوغات خراسان رضوی  دارای بازار ۸ هزار میلیارد تومانی است

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار