ظریف در پاسخ به نماینده خاش و میرجاوه:

مهم‌ترین روابط استراتژیک نظام با افغانستان و پاکستان است/ باید از نماینده سیستان و بلوچستان برای مذاکره با پاکستان استفاده کرد

وزیر امور خارجه کشورمان گفت: وزارت امور خارجه باید از بزرگان منطقه و نمایندگان مجلس منطقه سیستان و بلوچستان برای مذاکره با پاکستانی‌ها استفاده کند.


مهم‌ترین روابط استراتژیک نظام با افغانستان و پاکستان است/ باید از نماینده سیستان و بلوچستان برای مذاکره با پاکستان استفاده کردبه گزارش خبرنگار مجلس گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه به منظور پاسخ به سوال کرد نماینده مردم میرجاوه و خاش درباره اینکه چرا با کشور‌های همسایه شرق و جنوب شرقی ایران دیپلماسی فعالی نداریم، در صحن علنی مجلس حضور یافت.

ظریف با اشاره به اینکه مهم‌ترین روابط استراتژیک نظام جمهوری اسلامی با افغانستان و پاکستان است، گفت: ما نسبت به گذشته اکنون روابط بسیار خوبی با این دو کشور و حتی روسیه، ترکیه و عراق داریم.

وزیر امور خارجه ادامه داد: ما در ابتدای دولت دوازدهم اعلام کردیم که رابطه همسایگان ابرسیاست وزارت خارجه است و آن را با جدیت دنبال کردیم و بر این اساس ما با پاکستان دیدار‌هایی را حتی بر سطح فرماندهی کل قوا، سرلشکر باقری و دیگر دوستان امنیتی، دفاعی و اقتصادی داشته‌ایم.

او با بیان اینکه گفت‌وگو‌های بسیاری درباره ناامنی مرز‌ها با طرف پاکستانی داشته‌ایم، اظهار کرد: ما سفر‌های دوره‌ای را به پاکستان داشته و صحبت‌هایی را انجام دادیم، اما برخی مشکلات ناشی از شرایط ویژه منطقه، حضور نیرو‌های خارجی و مسائل داخلی پاکستان است.

ظریف تصریح کرد: بعد از ربوده شدن برخی افرادمان توسط ضد انقلاب در مرز پاکستان ما چندین سفر به این کشور داشتیم و حتی معاونان ستاد کل نیرو‌های مسلح با من همراه شدند.

بیشتر بخوانید: مهم‌ترین روابط استراتژیک نظام با افغانستان و پاکستان است/ باید از نماینده سیستان و بلوچستان برای مذاکره با پاکستان استفاده کرد 

وزیر امور خارجه تاکید کرد: نمی‌توان تمامی مشکلات را با انجام ارتباطات حل کرد، زیرا برخی مسائل نیازمند اقداماتی روی زمین است.

او گفت: روابط ما با افغانستان هم بر اساس یک سیاست مشخص پیگیری می‌شود، در این کشور ما موضوع صلح را با حضور تمام طرفین افغانستانی پیگیری می‌کنیم و با صلحی که خارجی‌ها مسئول آن باشند، مخالفت کرده و در جلسات آن شرکت می‌کنیم.

ظریف همچنین با اشاره به موضوع حقابه ایران از هیرمند بیان کرد: گفتگو‌های ما با افغانستان درباره ۵ موضوع مورد توافق با اشرف غنی رئیس جمهور این کشور به ویژه در بحث کمیته آب انجام شده، ولی اکنون افغانستان در حال انتخابات و تشکیل دولت جدید است که ما بلافاصله بعد از تشکیل دولت جدید پیگیری‌های خود را انجام می‌دهیم.

وزیر امور خارجه در بخش دوم سخنان خود در پاسخ به سوال کرد اظهار کرد: ما برای مذاکره با طرف پاکستانی از نیرو‌های امنیتی نظامی خود برای صحبت با نیرو‌های امنیتی طرف مقابل استفاده کردیم و با شما موافقم که باید از بزرگان منطقه و نمایندگان مجلس به ویژه نمایندگان حوزه انتخابیه سیستان و بلوچستان استفاده کرد، زیرا حضورشان کمک کننده است.

او ادامه داد: سفر‌های ما با مدت زمان کوتاه و گاهی بدون برنامه‌ریزی از قبل انجام می‌شود و فرصت استفاده از اعضای کمیسیون امنیت ملی میسر نمی‌شود.

ظریف تأکید کرد: اولویت پاکستان در مرز کشمیر، هند و افغانستان با این کشور است، زیرا مرز پاکستان با ایران برای آن‌ها امن‌ترین مرز است، ولی برای ما اینگونه نیست، لذا آن‌ها باید به این موضوع توجه کنند.

وزیر امور خارجه گفت: مشخصا با اشرف غنی و مسئول وقت امنیت ملی و وزیر خارجه افغانستان صحبت کردم و کمیسیون آب برای موضوع حقابه هیرمند تشکیل شد و اکنون اردکانیان وزیر نیرو به شدت این موضوع را پیگیری می‌کند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار