اندیشمند عرب: ایرانی‌ها در تله اروپایی‌ها نمی‌افتند

عطوان با اشاره به رهنمود‌های رهبر معظم انقلاب در دیپلماسی خارجی و اعتماد نکردن به اروپایی‌ها، نوشت ایرانی‌ها در تله اروپایی‌ها نمی‌افتند و شیفته عکس و دست دادن و لبخند‌های مصنوعی نیستند.

اندیشمند عرب: ایرانی‌ها در تله اروپایی‌ها نمی‌افتندبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، عبدالباری عطوان، سردبیر روزنامه اینترنتی رأی الیوم با اشاره به رهنمود‌های رهبر معظم انقلاب در دیپلماسی خارجی و اعتماد نکردن به اروپایی‌ها نوشت: بیشتر تحولات سیاسی، اگر نگوییم همه آنها، طبق میل و خواسته ایران پیش می‌رود. حسن روحانی، رئیس جمهور ایران، ستاره این دوره مجمع عمومی سازمان ملل بود و دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا و کسی که شمشیر دشمنی را به روی ایران کشیده و تحریم‌های شدیدی علیه آن اعمال کرده، سرگرم رسوایی‌های انتخاباتی‌اش بود و در آستانه استیضاح مجلس نمایندگان قرار دارد که ممکن است به کنار گذاشتن او یا در ضعیف‌ترین احتمالات به کم شدن شانس پیروزی‌اش در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا برای دومین بار، منجر شود. از سوی دیگر شاهد ورود چین به صحنه هستیم که ۴۵۰ میلیارد (دلار) برای حمایت از اقتصاد ایران سرمایه گذاری می‌کند.

دیپلماسی ایران در صحنه بین المللی، میدان سازمان ملل و راهرو‌های آن برنده بود به ویژه آنکه بیشتر سران غرب برای دیدار با حسن روحانی در صفی طولانی ایستاده بودند و امانوئل مکرون رئیس جمهور فرانسه برای دیدار روحانی و ترامپ، تلاش‌های زیادی کرد و برای ترتیب دادن این دیدار یا حتی دست دادنی گذرا در برابر دوربین ها، از میانجی‌ها کمک می‌خواست، اما این اتفاق رخ نداد بلکه تلاش‌ها نتایجی معکوس برای مکرون و اروپا داشت. (اینجا)

زیرا ایرانی‌ها به راحتی در دام اروپا گرفتار نمی‌شوند و عاشق عکس و دست دادن و لبخند‌های مصنوعی هم نیستند و همانگونه که حسن روحانی گفت عکس‌ها در مرحله آخر مذاکرات و بعد از دستیابی به توافق گرفته می‌شود نه در آغاز آن.

تجربه سال‌ها و حتی دهه‌های گذشته ثابت کرده است ایرانی‌ها بسیار صبورند و به همه شرطهایشان پایبند هستند و دلباخته و شیفته غرب هم نیستند و بر عکس برخی کشور‌های عربی از قدرت غرب نمی‌ترسند به همین سبب بعید است که بر سر میز مذاکره بروند آن هم در شرایطی که شمشیر تحریم‌ها بر گردن ۸۰ میلیون ایرانی گذاشته شده است.

این روزنامه‌نگار برجسته ادامه داد: با نظر رهبر معظم انقلاب اسلامی ایران مبنی بر اینکه اروپایی‌ها سرسپردگان آمریکا هستند و با هیچ درخواست آن مخالفت نمی‌کنند، موافقیم. اروپایی‌ها در همه جنگ‌های آمریکا شرکت کرده اند و شرکت خواهند داشت. در گذشته در جنگ عراق، افغانستان، سوریه و لیبی حضور داشتند. شرط بندی روی اروپایی‌ها به عنوان یک هم پیمان یا قدرتی موازی آمریکا که بتوان به آن (اروپایی‌ها) اتکا کرد یک شرط باخته است.

اروپایی‌ها و مشخصا انگلیس و فرانسه، بدون موافقت آمریکا وارد دو جنگ شدند. اول جنگ جهانی دوم که اگر دخالت نظامی آمریکا نبود شکست می‌خوردند و دوم جنگ کانال سوئز یا تجاوز سه گانه انگلیس، فرانسه و اسرائیل در سال ۱۹۵۶ که به سبب مخالفت آمریکا در این جنگ باختند و بدتر از این مستعمره‌های خود را از دست دادند و امپراطوری‌های آن‌ها در نقاط مختلف جهان فرو پاشید و از آن تاریخ به بعد اروپایی‌ها سرجایشان نشستند و تصمیم گرفتند بدون موافقت آمریکا وارد هیچ جنگی نشوند و در عین حال در همه جنگ‌های آمریکا حضور داشته اند.

او تاکید کرد: در اینجا با بی طرفی کامل می‌نویسیم. ما به عرب بودن خود افتخار می‌کنیم. بسیاری از عرب‌ها به سبب دویدن پشت سر آمریکا و پیوستن به آمریکایی‌ها در همه جنگ‌های واشنگتن علیه نهضت‌های عربی و همچنین گشودن درهایشان به روی وزیران و ورزشکاران اسرائیلی و بستن درهایشان به روی برادران از عرب بودن خود دست برداشتند. ما تغییر نکرده ایم، اما آن‌ها هستند که به هیچ عنوان از اشتباهات گذشته درس نگرفتند و همچنان به آمریکا و سلاح‌های آن امید بسته اند که کارآیی خود را از دست داده است.

عطوان در پایان نوشت: ما با ابتکار ایران در گفت‌وگو و عدم تجاوز و مخالفت با هرگونه مداخله در امور خارجی موافقیم و باید دوره آرامشی باشد که راه را برای بازگشت ”مرتدها“ به اصول عربی و جهت گیری آنان به سمت دشمن واقعی باز کند؛ همان دشمنی که تهدیدی برای امت به شمار می‌رود یعنی اشغالگران اسرائیلی. همچنین نهضت عربی در همه عرصه‌ها و در صدر آن‌ها در عرصه نظامی آغاز شود، اما وابستگی به دیگران در مقابل میلیارد‌ها (دلار) فقط به غرق شدن هرچه بیشتر در باتلاق‌های ضعف و خفت و خواری و به هدر دادن ثروت‌های امت و نسل‌های کنونی و آینده منجر می‌شود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Canada
ناشناس
۰۰:۰۹ ۰۶ مهر ۱۳۹۸
تنها فردی که دینا را با تمام وجودش درک کرده و شناخته
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۰۰ ۰۵ مهر ۱۳۹۸
تو هم ضعف داری که حرف های ناسیونالیستی میزنی ، کشورهای عربی چند دهه است که بیش ازهرچیز چوب شعارهای ناسیونالیسم عربی را خورده اند آنهم فقط شعاربوده ودرعمل سران عرب نشان دادند که عرضه دفع حتی یک حمله کوچک از اسراییل راندارند به جز حرب اله وانصارله که با تکیه بر اعتقاد و آموزه های دین مبین اسلام به دنبال دفاع ازشرف وسرزمین خود ومنطقه هستند آنهم بدون شعار ملی گرایی عربی
این گروههای مقاومت که توانسته اند آمریکا وداعش که وحشی ترین نیروهای این روزگارهستند ونیز تمام تبلبیغات وتوطئه های مذهبی و .... را شکست دهند درباطل کردن و از ریشه سوزاندن تفکرات جاهلانه که در لابه لای گفتار ونوشته های شما شنیده ودیده میشود بدون تردید با تمام قدرت فکری وعملی اقدام خواهند کرد بنشین و تماشا کن .
آخرین اخبار